Generatorbyte

Forum Modellspecifika forum OG900 Generatorbyte

Detta ämne innehåller 6 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-08-05 12:37.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25456

    michelle
    Deltagare

    Jag blev tvungen att ta ur generatorn ur min 91:a (ej acc) för att byta laddningsregulator då stjärnskruvarna som vanligt var så misshandlade att det inte gick att skruva ut regulatorn på plats.
    Stötte ju då på den här ”konstruktionsmissen” att man inte kan få ur bulten ur det nedre fästet, men såg ju här på forumet att man kan lossa två av de tre (torx 40) bultarna som håller fästet mot motorblocket och vrida det uppåt så kommer bulten ur.
    Så jag skriver det här inlägget delvis bara för att påminna om den fiffiga lösningen. 💡
    Sen när jag skulle sätta till baka fästet så slog det ju mig att man skulle kunna sätta in bulten från andra hållet, men då måste man skruva ur oljefiltret. Kanske kan det vara en alternativ lösning för att enklare, fast slabbigare, kunna byta generator i framtiden. Fast nu gjorde jag inte det, utan satte i bulten som som den satt från början, eftersom det trots allt funkade bra att lossa på torxbultarna.
    Jag hade förresten 6 mil kvar när generatorn slutade ladda och det gick alldeles utmärkt att köra ända hem (med släckta lysen förstås dårå) och hade även kräm kvar att starta bilen när regulatorn var bytt. Med tanke på hur pass långsamt spänningen sjönk under körning så gissar jag att jag hade kunnat köra kanske 10 mil eller så,troligen mer, vilket kan vara bra att veta, ifall laddningslampan börjar lysa under långfärd. 😎 (stay cool, typ)

    Ska förresten byta ut regulatorskruvarna till insex eller torx :geek: för att kunna byta regulatorn på plats i fortsättningen, om det nu skulle behövas igen, vilket kanske inte är så himla troligt iofs..

    #186511

    plankan
    Deltagare

    @michelle wrote:

    Jag blev tvungen att ta ur generatorn ur min 91:a
    Stötte ju då på den här ”konstruktionsmissen” att man inte kan få ur bulten ur det nedre fästet, men såg ju här på forumet att man kan lossa två av de tre (torx 40) bultarna som håller fästet mot motorblocket och vrida det uppåt så kommer bulten ur.

    😯 Torx bultar –
    På alla mina OG 900 genom åren har där suttit insex ………….. 🙄

    #186512

    longjohn61
    Deltagare

    Insex på mina med (runddragna) inget man glömmer i första hand 😆

    Mvh Nisse

    #186513

    michelle
    Deltagare

    Ja, jag var ju beredd på insex efter att läst på forumet, och kanske man kunde missta sig när man tittade (mörkt och smutsigt) , och kanske det går att lossa en insex med torx (har aldrig prövat) , men när man väl stod med bultarna i handen så var det ju ingen tvekan.

    #186514

    plankan
    Deltagare

    @michelle wrote:

    kanske det går att lossa en insex med torx (har aldrig prövat)

    Jo det går ofta 😉

    #186470

    mateart
    Deltagare

    går annars med lite lagom våld 🙂

    #186471

    prostreet
    Deltagare

    Slagskruvmejsel…

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng