Givare hastighetsmätare, SAAB 9000

Forum Modellspecifika forum 9000 Givare hastighetsmätare, SAAB 9000

• Detta ämne är tomt.
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Arvid
    Deltagare

Hastighetsmätaren lade av för en tid sedan och nu är det dags att felsöka. Håller tummarna för att felet inte sitter inuti växellådan…
    Nu hoppas jag också att det är någon mer än jag som har försökt lossa hastighetsmätargivaren från växellådan, men som till skillnad från mig lyckats.
    Det tog sin lilla stund innan jag ens hittade givaren som sitter lite dold under växelföraren.
    Ett bleck som verkar låsa givaren satt fast med en torxskruv. Detta har jag fått bort men sedan då?
    Ska givaren gängas ur eller är det ”bara” att dra upp den?
    Tyvärr har jag ingen verkstadshandbok som kan ge svar så hoppas att någon har gjort samma operation som jag.

För övrigt har någon varit här före mig: kabeln till givaren är skarvad med vanliga flatstiftskontakter. Känns inte som SAAB original.
    Kan detta vara gjort med anledning av ett tidigare kopplingsbyte?
    /MAttias

Arvid
    Deltagare

För den nyfikne kan jag berätta att givaren ”bara” dras rakt upp när låsblecket har lossats.
    Snurrar jag på kugghjulet och mäter med en voltmeter får jag runt 1VAC, så jag antar att givaren är OK.
    Hålet i växellådan var för djupt för att jag skulle nå ned med mina korta fingrar för att känna om kugghjulet i växellådan är OK.
    Fortsättning följer.

Bilagor:
    Arvid
    Deltagare

Givaren

Bilagor:
    Mikael Isaksson
    Deltagare

Koppla på en borrmaskin i änden och kolla hastighetsmätaren så att den ger utslag, behöver inte så högt varv på borrmaskinen lämpligt att vara två när man kollar.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.