Gnisslar från bakvagn. Hjälp!

Forum / Modellspecifika forum / NG9-5 / Gnisslar från bakvagn. Hjälp!

Forum / Modellspecifika forum / NG9-5 / Gnisslar från bakvagn. Hjälp!

  • Författare
    Inlägg
    • februari 27, 2015 at 10:22 #26941

      Ok, jag är helt okunnig när det gäller bilar men nu har jag fått ett problem med min 9-5 TiD4 2011…

      Det har börjat “gnissla” från bakvagnen när man kör rakt fram. Låter ungefär som om bromsarna skulle ligga an lite lite grann…
      Ljudet upphör när man trycker på bromsen men återkommer direkt när man släpper. Upplever också att det inte låter när man svänger med bilen, så fort man rätar upp bilen börjar det igen. Kan det vara så att beläggen bak inte “fjädrar tillbaka” ordentligt när man släpper bromsen så att de ligger emot bromsskivan?
      Känt fel på dessa bilar?

      Vad kan det vara? Bilen har rullat 8700 mil och är fullservad på Saab.

        mars 6, 2015 at 23:02 #202295

        Fick byta bakbromsar helt på min bil vid 5000 mil då de låg an och skivan blev skev. Inte helt ovanligt att dessa bakbromsar kärvar om de inte rengörs ordentligt varje år.

          mars 7, 2015 at 07:39 #202302

          Bilen inlämnad på verkstad. De demonterade bakbromsarna som “satt fast”, smörjde upp allting och satte tillbaka. Beläggen var hur fina som helst och gnisslet är borta. Var som jag misstänkte: beläggen fjädrade inte tillbaka ordentligt när man släppte bromsen.
          Detta trots att jag kör “normalt” och ibland bromsar hårt.

          Aldrig varit med om något liknande på andra bilar. Kvalitetsproblem?

            mars 7, 2015 at 14:35 #200601

            Som sagt, ska plockas loss varje år vid servicen och rengöras så det löper fritt. Jo det är lite halvtaskig kvalité och salt lär inte göra det bättre. Inte ovanligt på andra GM bilar med samma delar heller.

              mars 12, 2015 at 11:17 #202389

              Felet är lika vanligt på alla bilar……………ska visst ingå i servicen på nåt vis men läser man det finstilta så innebär väl detta att man lyser med en lampa och tittar på grejerna.
              Bytte skivor och ok bak på en tre år gammal peugeot en gång. Allt var helt stumt och rostigt bortom all räddning. Spelar ingen roll hur fina beläggen är, man bör demontera allt och göra rent och smörja upp iallafall en gång per år. Då slipper man kärvande ok och rostiga skivor.

                mars 12, 2015 at 18:25 #202408

                Nu får du inte ställa krav på bilägarna; här nere servar knappt nån en bil utan de REPARERAR i stället, och tror, i sina enfall, att det blir billigare…

                Första gg jag servar en bil till en ny kund så sköljer jag, så motorn blir LITE renare och det ser för jävligt ut rent för det mesta.

                Bromsarna ska vi inte tala om…

                Mvh Johannes

                Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                  mars 13, 2015 at 06:41 #200447

                  Att raljera är lätt men om jag lämnar in bilen på service enligt tillverkarens rekommendationer (alltid på Saabverkstad) så tycker inte jag att det är “normalt” med bromsar som kärvar titt som tätt. Då ska det ingå i serviceprogrammet att plocka isär och smörja bromsarna. Så vad definieras som att “skita i service” och vad är pisskvalitet på delarna? Har aldrig varit med om detta förut och då har jag ägt många bilar genom åren.

                    mars 13, 2015 at 09:16 #202134

                    omöjligt att svara på………bromsar som sådana är typ bara bromsar och dessa komponenter kommer från ett fåtal tillverkare typ TRW och ATE. I praktiken så kan man därför helt bortse från kvalitets problem och då återstår ju bara miljön bilen går i och service. En del rullar mycket i saltslask och då rostar en del komponenter mycket och kräver då egentligen bara mer service.
                    Jag vet inte hur djupt de går på normal service men jag har svårt att tro att det ingår att verkligen demontera allting. Känns mer som att det mer handlar om okulär besiktning.

                      mars 13, 2015 at 22:21 #202434

                      Det att vara bilägare är inte lätt; har du en verkstad som inte är så intresserad i att sköta din bil, så skiter de i att göra annat än lysa lite in på klossarna och oket. Det enda som funkar här är ju att ta isär bromsarna och göra rent, spåra upp klossarna lite, så de kan bli av med skiten, och smörja glidbultarn.
                      De är nog lätträknade de verkstäderna som kör ut kolvarna och pressar dem tillbaka, även bak på de bilarna som har handbromsen på färdbromsens ok.
                      Jag gör det här, men det är inte alls alla bilägare som egentligen tycker att det ska behövas, för BILEN BROMSAR JU…
                      Idiot och idealist är man väl när man fortsätter att göra det fast…
                      Hade jag inte själv trott på det jag göra så hade jag slutat med det för länge sen.
                      Sen lämnar andra bara bilen och jag gör allt som behövs, inget gnäll inte.
                      Det är kul!

                      Mvh Johannes

                      Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                        april 30, 2015 at 08:50 #277772

                        Hade samma problem på min. Belägg och skivor såg ganska ok ut men jag tog isär allt och bytte beläggen när jag ändå höll på. Kunde konstatera att det är väldigt trångt i oken och att beläggen glider dåligt p.g.a. detta. De nya beläggen fick jag slipa ner i över- och underkant för att ens få in dem i oken. Gjorde rent och smörjde även alla glidytor. Nu funkar det bra igen men jag räknar med att få ta isär och göra rent allt varje år för att slippa problemet. Hur som så var det väldigt enkelt och smidigt att ta isär och få ihop igen.

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.