Gone in 60 Seconds (1974)

Forum Övrigt Off Topic Gone in 60 Seconds (1974)

• Detta ämne har 14 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2010-07-04 23:11 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    kortnos
    Deltagare

Filmen Gone in 60 Seconds från 1974, alltså orginalfilmen från sjuttiotalet, inte att förväxlas med den där skitfilmen från 2000 med Nicolas Cage som verkar vara gjord av folk som avskyr bilar då man får se en massa coola bilar men dom kör knapp med dem.

Iallfall denna film som dramaturgiskt och skådespelar mässigt är en riktigt lågvatten film, men man sätter sig inte ned o se en den ultimata biljaktsfilmen för skådespelaran utan det är BILARNA. Filmen har av vad jag vet filmhistoriens längsta biljakts scen (40 min) det är nästan så man blir utråkad…men bara nästan. Hade det inte vare för dom coola 70 tals jänkarna, snygga svart vita polisbilar av hedlig sort, bil och trafik ljudmattan som bara 70;tals filmer kan åtstakomma, den mysiga country musiken (så som country ska låta, inte det här moderna joxet) och dom snygga balla 35 mm kameratagningarna på gammalt hedligt kornigt vis( även negativfilmen från den tiden som är så härligt blå i grundton), v8 som mullrar och skriker eller det faktumet att man såg filmen som barn och minns känslan i slutscenen när hjälten hoppar med sin tillknycklade ford över en drös med bilar och man får se hoppet från två håll i slowmotion ackompanjerande av country musik, då hade filmen varit tråkig

Men nu till saken, ovannämd slutscen där hjälten blir jagad av hela Californiens poliskår så är det en väldigt bra country låt som spelar i den parallella klippningen mellan en trafik olycka och hjältens flykt, är det någon som vet var man ev kan få tag i den låten med vettig ljudkvalitet?????? OBS vet att det finns en remastrad version från 2000 (som finns på youtube)där dom plockat bort orginallåten o ersatt den med något som endast skulle duga i en porrfilm

/Stefan

kalle .p
    Deltagare

Mycket bra bil film, har den med hollens text :crazy: så man skall inte börja läsa då blir man bara ännu konstigare än var man redan är.

mats a
    Deltagare

Jag hittar en referens i följande omdöme: ”I am possibly one of the few people who managed to track down an ex-rental video of this film, I have always rated the film highly, the action is superb, the acting not overly contrived and the soundtrack fantastic with the poingnant ”Lois Lane Blues” as the high spot. ”

Den låttiteln nämns som ett spår som tycks ha försvunnit från filmen och jag hittar den varken som torrent eller mha p2p.

Ytterligare sökning ger följande förslag till svar: ”Song rights for TV shows have been a sore spot in many cases. Although I don’t know anything about this particular instance, I have heard of several cases where older shows had no clause for ”other media” in their contracts and therefore when it came time to release those shows on DVD they had to re-negotiate a new contract or in some cases replace the song.

When the original ”Gone in 60 Seconds” was released on DVD, the ballad ”Lois Lane Blues” was replaced with a standard disco riff.”

Till slut ytterligare ett namn: ”The six original songs by Philip Kachaturian featured in pre-1999 releases of the film (but since removed in the remastering process) are: ”Gone in 60 Seconds” ”Lois Lane Blues” ”I Do Hope the Man Doesn’t Catch Me” ”Big Town, Big City” ”Charriot Ride” ”Low Rider””

kaparn
    Deltagare

Nu blev vi ju jäkligt sugna på att se den där gamla rullen, som tur är så finns ju biljakten i tre delar på tuben. Men det är ju ingen musik alls, filmen du såg måste ha pålagt ljud.

Del 1. http://www.youtube.com/watch?v=k-KX0ESCnCE

Del 2. http://www.youtube.com/watch?v=_YDpgFKcUeM&feature=related

Del 3. http://www.youtube.com/watch?v=gheJFsSsCTo&feature=related

mats a
    Deltagare

Jo, det är ju det. När filmen skulle släppas på DVD klev uppenbarligen gamla upphovsrätter till musiken in och man tvingades ersätta det ursprungliga soundträcket med någon sorts discoriff. Det finns en trailer på tuben där man hör exempel på den nya musiken.

Det här är onekligen spännande. Det påminner om Stanislaw Lems gamla sf-klassiker Doskonala proznia (Det perfekta tomrummet) som innehåller rescensioner av böcker som aldrig funnits. Här diskuterar vi musik som ingen hört…

kortnos
    Deltagare

Bara jag hittar bredband så ska jag föröska lägga ut klipper jag har med orginal låten så får ni höra 🙂 men det är en kass VHS kopia så musiken har ganska värdelös kvalitet, vill ha den i bra kvalitet

anders
    Deltagare

”blåst på 60 sekunder” som den hette på svenska var lite av video-sommar-tradition i mitten på 90-talet för mig. Köpte DVDn så fort den kom, men upptäckte genast att något var ”fel” med musiken, så fel att jag inte klarade av att se filmen. Men jag har ju det gamla VHS-bandet kvar, men jag klarar inte längre att kolla på VHS då jag har blivit skadad av DVD-kvalité. Men man måste väl kunna ”rippa” dvd-bilden och vhs-ljudet och sammanföra dom till en och samma på något vis? Nån som vet hur man gör?

kortnos
    Deltagare

Det finns hög risk att vhs bandet ”svajar” i hastighet, eftersom den är beroende av en bandar motor ska gå exakt rätt, om den inte gör det(vilken det riskerat att gör) så kommer musiken att börja fela eftersom dvd går djävuliskt rätt…en vhs bandare har tvärr inte samma förmåga o kan driva ibland. Sen så innehåller vhs ljudbilden en massa brus, då är du först tvungen att brusredusera ljudet i ett ljud pgm.

Sen så kan dom båda olika systemet har olika ljud frekvens en är kanske på 44 megahertz o den andra på 48, men sånt går faktiskt o rätta till men kan vara ett bekymmer

Men ett alternativ är att bara byta ut ljudet där country musiken spelar, men det finns risk att det inte bli riktigt rätt… men det är kanske värt ett förösk

O får man för sig att göra sånt här så är det ”relativ” enkelt i ett vettigt video redigerings pgm

kortnos
    Deltagare

Har ej haft möjligheten att ladda upp filmsnutten på Youtube, samt så är jag oklar i rättighets tjafset, är det bara lägga upp o vara fräck???

Men jag har nu endå listat ut vad låten heter under slut collaget som är biljakts filmernas motsvarighet mot Eisenstein trappsscen i Pansarkryssaren Potemkin 😉

”Big Town, Big City” heter låten, contry på gammal sätt, bra sätt, rätt sätt

Var kan man hitta den tro????

Ska föröka lägga upp filmsnutten, den är så bra me, vill gärna ha en sån bil trots om det är en ford 😉

kortnos
    Deltagare

Så mina herrar…. och damer (om det finns såna på detta forum, hoppas det iallfall) 🙂

Nu har jag laddat upp slutscenen med den ”rätta” låten

http://www.youtube.com/watch?v=upE3KkM8cAw

Se och njuta av ett mästerstycke i klippteknik och musikläggning a là 70;tal

emul
    Moderator

Skön musik!!!! 😀

Det är som du säger, klippningen är … spännande här och var!

Dicst
    Deltagare

Hahaha, ända sedan den här tråden dök upp har min grabb tjatat om att se ”Den gula bilen” på datorn minst en gång om dagen.

jocke e
    Deltagare

I sanning en kulturgärning att sprida orginalmusiken och filmklippet.
    Nu är det så att jag har filmen på min ”köpt-men-inte-sett-än”-lista (tillsammans med ”Le Mans” :blush:) och frågan är hus stor besvikelsen blir när jag får höra det pajjiga ljudspåret som lagts på i efterhand…
    Får väl spola där eller kanske sänka ljudet från filmen och köra klippet i bakgrunden så musiken hörs.

modo
    Deltagare

Synd att jag inte såg denna tråd tidigare.
    Hade tagit mig 5 min att hitta vilken låt det var.

Skön rulle iallafall.

kortnos
    Deltagare

Tack gode gud för Youtube.

Nu har jag änterligen snubblat över låten 😎

Saabo/Toppola/Husbil 92H

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng