Gr2 från Saabs tävlingsavdelning?

Forum Övrigt SSR Gr2 från Saabs tävlingsavdelning?

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-11-30 10:03.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #395772

    Hej

    Skickar över lite bilder på blandsmord 66:a-motor filad Gr2. Motorn fanns tidigare hos i en inom Saabfabriken känd persons ägor innan den i slutet på 80-talet hamnade hos kompisen. Har legat undangömd i källaren sedan dess. Med tanke på vem som haft motorn bör/kan/har den troligen kommit från tävlingsavdelningen. Chefsmekaniker Ekendahl tvivlar dock på det då det är nedlagt för mycket arbete på filningen.

    Plockades isär idag och chefsmekaniker Ekendahl fick tårar i ögonen av filningen. Många många timmar nedlagt.
    – renoverad motor aldrig körd efter renovering
    – GT-vev
    – C-kolvar standard
    – Gr2 filad
    – mkt fint filade portar utan att ta spår upp i cylinderloppet
    – polerade vevhushalvor, av godo?
    – lätt planad standardtopp med stor kupol, tyder på ganska låg kompression vilket ger bra hållbarhet för rallykörning, vågade inte ta av toppen då den var av tidig typ och man ofta fräste in kopparring som förstärkning till packningen
    – original svänghjul tyder också på rallytrimning, vi monterade ett lättat för att spara veven
    – maximal storlek på avgasporten hela vägen ut till grenröret, exakt samma avgasfilning som jag har på min Evert Karlsson-filade motor
    – hemmagjort grenrör som dock har lagts på hyllan, syns på bilden
    – 66:an förgasare med halsringar, får se om det ger mer effekt utan halsringar

    Nu är den monterad och klar för montering i bil. Kommer att hamna i en Monte Carlo med 8:39 för provkörning. Bara hoppas att den går lika bra som den är filad. Kommer prova med Saabklubbens främre avgasystem som enligt uppgift ska vara specad Gr2. Garanterar dock att den är gjord för RAC-kona. Får skaffa mig en sån…..

    /mikael

    CIMG0139

    CIMG0162

    CIMG0163

    CIMG0175

    CIMG0215

    CIMG0216

    CIMG0218

    CIMG0223

    CIMG0225

    CIMG0236

    CIMG0186

    CIMG0238

    CIMG0244

    CIMG0246

    CIMG0204

    • Detta ämne redigerades 1 år, 3 månader sedan av .
    Bilagor:
    #395793

    Morten S.
    Moderator

    Riktig vakkert!

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #396451

    hubbe
    Deltagare

    Mikael Vallentuna:

    Din chefmekaniker Ekendahl har rätt, motorn liknar ingen fabriksmotor.
    Med detta avgasgrenrör få du inte den förväntade Effekt.

    //Hubbe

    #419048

    Hej igen

    I somras pratade jag med en insatt person ang. grp2-motorn. Denne hävdade att Saab filat vevhushalvorna men inte att det gjordes på alla motorer.
    Det är för mig ganska självklart att Saab filat vevhushalvorna i experimentsyfte på sina fabriksmotorer. Effektvinsten kan inte vara så stor jämfört med nedlagt arbete för i så fall skulle var enda 2T-tävlingsmotor vara vevhusfilade. Så visst: denna motor skulle mkt väl vara fabrikstrimmad.

    Jag körde 20-25 mil med motorn och det var ingen upplevelse då den inte var rätt utrustad. Det satt std-förgasare med 28 mm halsringar och Saab-klubbens sportsystem. Motorn skulle haft ombyggda förgasare med 36 mm Chrysler-spjäll alt Lancia-förgasare och RAC-konan för att utnyttja potentialen.

    Nu är motorn ersatt med en Monte Carlo-motor, så nu låter vi den få vila i i ytterligare 20 år innan vi sätter in den igen……

    /mikael

    CIMG0158

    CIMG0231

    Bilagor:
    #420549

    Hej med lite mer info om motorn

    Har pratat med trim-gurun Evert Karlsson:
    om man ville göra ALLT i trimväg på 60-talet filade och polerade man vevhushalvorna. Det var ett stort jobb och en grp2-filning med extra allt kostade då 10.000 kr. Syftet var att få ned turbulensen i vevhuset genom att slipa bort ojämnheter och gjutkanter. Detta bidrog till bättre tömning av vevhuset.

    Han har sett bilderna i denna tråd men han kan inte säga om han filat motorn utan att först få se filningen mer i detalj. Alla trimmare på 60-talet hade sina teorier hur trimning/filning skulle göras, men jag tror också att val av utrustningar och maskiner bidrog till olika synliga skillnader i arbetet. främst då upptagningen av överströmskanalerna.

    /mikael

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng