Guide hur fixa farthållare (ECU) og900 92-93

Forum / Övrigt / Guldtrådar / Guide hur fixa farthållare (ECU) og900 92-93

Forum / Övrigt / Guldtrådar / Guide hur fixa farthållare (ECU) og900 92-93

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 19, 2018 at 10:06 #447851

      Det är inte ovanligt att farthållaren inte fungerar på gamla og900, inte minst på de sista årsmodellerna 92-93 (-94 på cabben?). Detta kan förstås bero på en massa olika saker, och eftersom farthållaren på min 900s -92 inte fungerade så började jag surfa runt på olika svenska och utländska Saabforum för att hitta information om detta. Detta är en sammanfattning av den information jag hittade och hur jag gick till väga för att fixa min.

      En mycket vanlig orsak till att farthållaren på og900 av årsmodell 1992-93 inte fungerar är en trasig styrenhet. Detta beror tydligen på dåliga lödningar på kretskortet, lödningarna spricker/släpper och skapar dålig kontakt. Styrenheten i dessa årsmodeller heter 4108643. En möjlig lösning är att ”löda om” dessa kretskort och därigenom fixa problemet. Ett annat sätt är att använda sig av en styrenhet från äldre årsmodeller, dessa passar dock inte rakt av utan man måste koppla om kablarna. En modell som passar är den som sitter i årsmodellerna 87-91 som heter 9560905 (den sitter också i några årsmodeller av 9000, jag är dock osäker på vilka). Jag själv provade först att löda om utan framgång, så det slutade med att jag använde en äldre enhet. Så här gick jag tillväga:

      1. Uteslut först alla andra felkällor till att farthållaren inte funkar (vacuumläckage, pedalkontakter, säkringar etc. Det finns felsökningsguider på nätet)
      2. Lokalisera styrenheten – den sitter under instrumentpanelen till vänster under ratten. Man måste först demontera ”knäskyddet”. Den sitter sedan i ett par skruvar
      3. Ta fram din införskaffade styrenhet (9560905) med tillhörande kontaktdon, gärna med ett par dm kabel.
      4. Nu är det dags att koppla ihop det befintliga kablaget från bilen med den införskaffade styrenheten. Eftersom jag hade kontaktdonet så kunde jag tillverka en adapter. Om man inte har det så kan man säkert koppla på kablaget direkt på styrdonet genom att löda eller använda smala kabelskor. Kablarna kopplas enligt följande:

      9560905 (nya) 4108643 (befintliga)
      Pin 1 —————- Pin 10
      Pin 2 —————- Pin 3
      Pin 3 —————- Pin 5
      Pin 4 —————- Pin 7
      Pin 5 —————- Pin 11
      Pin 6 —————- Pin 4
      Pin 7 —————- Pin 6
      Pin 8 —————- Pin 8
      Pin 9 —————- Pin 1 och Pin 9

      Jag använde den kontakten på det befintliga styrdonet (lödde av och borrade ur) och lödde ihop med kontaktdonet på det nya styrdonet. Sedan var det bara att plugga in och prova. Här kan man om man vill också först kolla funktionaliteten med en multimeter. För mig funkade allt perfekt efter denna operation.

      Ja, det var väl det. Det finns kanske andra modeller av styrenheter som är kompatibla, men det var denna information jag hittade och detta funkade i alla fall för mig. Hoppas det kan vara till hjälp för någon….

      De båda styrenheterna. Kablarnas nummer står tydligt på ovansidan av boxen

      Kontakten från den befintliga ECU:n bortmonterat från kretskortet

      Kablarna ihopkopplad enligt schemat

      Adaptern färdig för inkopplking

        augusti 19, 2018 at 12:21 #447859

        Bra guide!

        96 V4 1975 ”Bollen”

          Anonym
          augusti 26, 2018 at 17:25 #448050

          Delar väl ECU med Saab 9000 ?

            augusti 26, 2018 at 20:59 #448059

            Japp, 9000 har samma ECU och samma problem.

          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.