Handbroms 900, 1990
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Handbroms 900, 1990
- Detta ämne har 14 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2008-07-25 19:27 av
john gt.
-
FörfattareInlägg
-
Kan någon förklara för mej varför jag har så taskig handbroms lång slaglängd på spaken. Det jag har gjort är bytt belägg justerat in skruven på oken enligt beskrivning, justerat vid spaken för örigt ett helvete att komma åt hoppas han fick nobelpris när man satte justerskruvarna så illa 😡 den har jag justerat det jag vågade likförbanat har jag lång slaglängd och mycket dålig handbroms kan oken helt enkelt vara kass? Då detta är alldeles för modernt för mej så begriper jag inte vad det kan vara för fel :banghead: har någon någor förslag.
Från en undrande 2TT mäniska.
Hur är skicket på vajrarna? Om någon av dem (eller båda) har brott på några av kardelerna, så kan den bli lite töjlig och liksom fjädra undan när man belastar den. Likaså kan kärvande vajrar ställa till det en hel del.
Kan också röra sig om rostskador på någon infästning som har med någon av vajrarna att göra!
Vågar knappt tänka på att byta vajrar då man i princip inte kommer åt skruvarna vid spaken :banghead:. Jag justerade skruven så hjulet va låst och släpte tillbaks precis så det började rulla igen det gjorde ingen som helst skilnad på slagländen. Såg inte ut att vara rostigt någonstans vid vajerfästet på oken.
John.
ta ur passagerar stolen å mitt konsol så kommer du åt utmärckt tog inte mer än ca 1 timme för mig å jag hade aldrig gjort det förut stolen sitter med 2 inseckt skruvar i fram kant å 2st 13 muttrar i bak kant glöm inte koppla tillbaka värmen i stolarna när du sätter tillbaka sätet mvh niklas
Hej John
Det kan vara oket. Jag hade ett likadant fel. Jag hade justerat insexskruven enligt ”boka”, beläggen var friska men lika f-b vart det ingen nämnvärd rörelse då jag manövrerade p-armen på oket.Jag iddes inte renovera oket, ett bättre begagnat ”halvok” kostade 75 spänn på skroten. Räkna med 20 minuters jobb för bytet.
Jo nå va man och pillade på justeringen vid spaken med tron om bättring men icke. tycker att armarna går lätt tillbaks. Bägge oken tycks uppföra sig på samma sätt?? Mystiskt med två trasiga ok samtidigt???? Tackare vet jag hederliga mekaniska justeringar alla V4 håller man bara efter dom så krånglar det aldrig. Annat med detta moderna skiten 😡
Får försöka hinna göra en djupdyckning i detta för snart skall det besiktas.John.
Det ligger något i det du säger Fredrik muttermaskin är mitt främsta verktyg vid demonteringar snappt och bra. Jag börjar mer och mer och tro att det är vajrarna ett tipps här från forum en i garaget hadde en gammal 9000 med samma problem bytte vajrar sen va problemet löst. För jag tyker ju att slaglängden borde ha minskat när man spännde vajrarna vid spaken men det var precis samma slaglängd som innan.
John.
du måste titta hur armarna rör sig på oket ! De måste gå tillbaks till anslaget på skruven och sen justeras åt med justeringsskruven. Om då armen fortfarande rör sig maximalt i ändläge utan att den låser skivan så är felet i oken. Justerar du åt wirarna så dras armarna med och du får då ingen rörelse i oket även om spaken blir stum och bra.
John, jag har för mig att spelet mellan p-bromsarmen och anslaget på oket skall vara cirka en mm.
Dvs kila fast en enkrona mellan p-bromsarmen och anslaget och justera wirarna till dess att kronan trillar i golvet. Hör av dig så kan jag skicka över en bild från VHB -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.