Handbroms NG900

Forum Övrigt Allmänt Handbroms NG900

Detta ämne innehåller 5 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-05-18 10:11.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

Hej
    Har med detta forums ”tips o trix” tagit ner tanken o bytt bränslepump på min 900 -97:a.
    Har även besiktat bilen med nedslag på handbromsen, min fråga till er är hur i hela friden får man ordning på handbromsen så den tar?
    Jag bytte backar,monteringssats o bägge vajrarna förra sommaren, den tog hyffsat i början.

MVH Micke/kramfors

Saab 9-5 kombi -07, 99cc -76, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

Lustgasen
    Moderator

det är ett gissel med ng 900 och 9-3ans handbromsfunktion…. ända tipset jag har till dig använd den ofta och justera den, du tar ju av hjulet in med en rättså stor flatmejsel i trumman och skruvar tills du känner att det inte går snurra trumman sen skruvar du tillbaka litegranna. wirearna kan också kärva så de kräver också smörjning. Går även spänna vid spaken och under bilen där wirearna möts men justera backarna är prio 1.

Blir ju sällan man använder handbromsen eftersom man alltid lägger in backen när man tar ut nyckeln och då inte behöver handbromsen men det kan vara bra använda den lite då å då så att det inte börjar kärva och dylikt

Hej
    Ja det var därför jag bytte allt i fjol,vajrar,backar o monteringssats, ska kolla justeringen i trumman ev river jag isär det hela.
    Kan man sätta backarna fel på något vis?

MVH Micke

porsche944
    Deltagare

Tveksamt att du monterat ngt fel, fritt ur minnet så justerar du vänster hjul ”neråt” på justerskruven och höger hjul ”uppåt”
    Spänn upp ordentligt efter lite körning så slackar det ialla fall.

Hej
    Behöver er hjälp! Jag har justerat backarna o spänt vajern under bilen men handbromsen tar dåligt.
    Kan man vända backarna fel? funkar det med biltemabackar?
    Det ser ut som att bromsbelägget är förskjutet på backen, belägget ligger ”närmare” ena änden på backen, jag har monterat backarna så att beläggen ligger närmare vid ställskruven dvs nedåt.
    Är detta rätt monterat?
    Snälla hjälp mig, blir tokig på denna värdelösa handbroms!!!!

MVH Micke

Hej
    Har nu tagit tag i handbromsen igen, det var mycket riktigt vajrarna som spökade.

När jag fick klart för mig att backarna satt rätt o ett försök att spänna vajrarna så tajt jag vågade utan att handbromsen tog bättre så smörjde jag upp vajrarna o vips så har jag något som liknar handbroms, får se om det räcker vid ombesiktningen.

Tack för alla förslag, detta forum är guld värd, dessutom proffsigt gjort till skillnad från andra forum jag besökt, hatten av för alla som bidragit till att ssk har ett så bra forum.

MVH Micke

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng