Har just varit till TÜV (tyska bilprovning)

Forum Modellspecifika forum OG900 Har just varit till TÜV (tyska bilprovning)

Detta ämne innehåller 5 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-11-27 18:30.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5011

    hubbe
    Deltagare

    Har just varit till TÜV (tyska bilprovning)

    Min Saab 900is från 1992 hade för hög CO värde.

    CO vid tomgang 0,570%, tillåtet max värde 0,5%

    CO vid 2500 varv/min 0,581%, tillåtet max värde 0,30%

    Lamda 1,024, tillåtet lamda värde mellan 0,97-1,03.

    Motorn går fint i tomgang och accelerar bra till max varv.

    Vem kan svara varför CO och lambda är fö höga?

    #35254

    nibjo
    Deltagare

    Min brukar ha för höga värden om katten är för kall vid mätning, efter stillastående i provningshallen. En eller två repor runt kvarteret brukar göra nytta. Säger inte att det är det men såg ni till att den var varm?

    #35271

    hubbe
    Deltagare

    NIBJO:

    Tack för svaret, för 2 år sen lyckades jag utsläppsvärden med en varm motor.
    Men tyvärr inte i år. Lamdavärden och CO är tyvärr för högt. Jag tror, att med för högt lamda-värdet pröver systemet att spruta mer bensin i motorn och så får motorn för höga CO-värden. Vad kan det vara, styrningen, bensintryckgivaren, tomgangsventilen, temp-sensor eller vad?
    Interessant är också, drar jag en slang från insugröret, så förändras CO ett ögonblick, sen jobba systemet, själv med draget slang komma utsläppsvärden tillbaka till utgångsläget.

    Hubbe

    #35298

    nibjo
    Deltagare

    Ok. Då kan det ju vara lambdasond, tempgivaren vid insuget, eller själva katalysatorn. Tempgivaren kostar ju inte mycket och om den visar fel så kan ju systemet tro att motorn är kall och behöver extra soppa. Lambdasond kostar lite mer men inte så farligt. Katten kostar mer, men det kan ju som sagt vara den också..

    #35470

    hubbe
    Deltagare

    Hej,

    så, nu har jag hittat felet. Jag hade överdoserat min bensin med 1% Triboron Drivmedels-Förstärkare. På grund av den bättre förbränning fick jag en lite högre lamda värde (mer syre i avgaserna). Så insprutningsventiler fick signalen till mera bensin och CO-värdet gick upp. Ut med Triboron bensinen och nytt bensin i tanken med den rekommenderade mängde på 0.01%Triboron.
    CO vid tomgang 870v/min. 0,008%
    CO vid 2590 varv / min 0,018%

    Nu kan jag åka 2 år till nästa TÜV.

    #35474

    Janne Hagnell
    Moderator

    :CE :AP

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng