Hastighetsmätare 96 vs 900

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Hastighetsmätare 96 vs 900

Detta ämne innehåller 13 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-02-11 21:23.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare

anonymous
    Deltagare

Hej på er alla!
    Jag har slängt ner en 900 motor och låda i min 96.
    När jag var ute och körde märkte jag att hastighetsmätaren inte verkade stämma mellan 900 lådan och min original mätare.
    Är det någon som vet skillnaden i utväxling mellan 96 och 900 mätaren.
    Jag misstänker att min mätare för tillfälligt är en glädje mätare, 160km/h på 3:an stämmer nog inte… undrar vad den gör på 5:an…

/Ola

mats a
    Deltagare

Utan att ha en ringaste aning – är det verkligen mekanisk h-mätning p 900:n? I så fall torde ju vajer och mätare gå att flytta över. Mätaren som ju sitter i ett kluster kan ju vara pillrig att få loss. Kanske innanmätet kan infogas i ett mätarhus från 96? Jag menar; har du gjort dig omaket att knô ner en 900-motor så är väl det en liten insats i jämföresle

Martin
    Deltagare

Det är mekanisk överföring av varvtalet till hastighetsmätaren ivf i klassiska 900:an. Har inte koll på 900:ans utväxlingstal på hastighetsmätaren, men en 99:a kan ligga på typiskt W=0,625

anonymous
    Deltagare

Ok!
    Jag tänkte ha kvar org. hastighetsmätare den är ju mycket snyggare…
    undrade bara hur fel den visar. Får väl mäta mot någon annan bil kanske.
    För övrigt så passade original wiren perfekt på 900 lådan.
    Tackar för svaren!

/Ola

anders dahl
    Deltagare

Det var först på 9000 som SAAB började med elektronisk överföring i stället för vajer.

anonymous
    Deltagare

Det var först på 9000 som SAAB började med elektronisk överföring i stället för vajer.

Jo det stämmer, tror min 9000 -85 och min 9000 -86 hade wire medan min -87 hade elektronisk.

marten
    Deltagare

Jag har slängt ner en 900 motor och låda i min 96.

Bilder?!

Mvh

anonymous
    Deltagare

Jag har bilder men den är inte riktigt färdig ännu.
    Har ingen stans att lägga upp dom.
    Kan meddela att det är trångt som f*n i motorrummet…
    Ska vara färdig till början av april då är det stcs banträff…
    och funkar allt bra blir det nog kinnekulle i sommar.

Martin
    Deltagare

Hej!

I samband med att du skriver ditt inlägg kan du bocka för denna ruta:
    ”Jag vill förhandsgranska mitt inlägg och/eller bifoga en fil”

I första hand, se i FAQ under denna rubrik:
    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/faq.php?Cat=0#attach
    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/faq.php?Cat=0#image

I andra hand, följ denna länk och följ instruktionerna. http://www.saabklubben.com/forumbilder/uploadtester.asp

Jag har bilder men den är inte riktigt färdig ännu.
    Har ingen stans att lägga upp dom.

anonymous
    Deltagare

Jag lägger upp en bild, inte så bra kanske men det var den nyaste jag hade.
    [image]http://www.saabklubben.com/forumbilder/96_motor.jpg[/image]

janne2takt
    Deltagare

En utförligare byggbeskrivning med konstuktionslösningar och påstötta problem skulle va kul att komma över. Ang hastighetsmätare skall det väl gå att kalibrera om dessa ??? Har för mej att det skall finnas firmor för detta.

anonymous
    Deltagare

Vilken syn!! Hur nostung känns den? Mer bilder !

anonymous
    Deltagare

Har bara kört lite med den då den är avställd.
    Bygget har tagit lite tid på grund av jag har meckat när jag har varigt sugen på det.
    Budgeten har varit väldigt låg ca 12 000 än så länge med inköp och allt.
    Inga större svårigheter mer än drivaxlar och att motor paketet sitter nästan framför fronten
    Motorn sitter i princip stumt på grund av att där inte är någon plats för motorn att röra sig på, vilket gör att det vibrerar en del.
    Det är en T16 för er som inte såg det.

/Ola

micke l
    Deltagare

Jag har monterat i en varvräknare från en 99 EMS i ett V4 hus, alltå det där tankmätaren, tempmätaren sitter. Sen var det bara och montera in detta i orginal hålet. Annars om man tar in tex en bil från USA som har miles mätare så finns det de som märkt om tavlan. Polisen har vid flera platser mätt upp en sträcka på 1000m som är uppmärkta med skyltar. Förmodligen där de kalibrerar sina mätare. 90 km/h = 25 m/s => 40 s på 1000 m //Micke

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng