Hemmabyggt Elektroniskt Tändsystem

Forum Övrigt Projekt / Min bil Hemmabyggt Elektroniskt Tändsystem

Detta ämne innehåller 4 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-04-09 16:21.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21950

    Hej på er alla.
    Jag har ett projekt som kanske kan bli verklighet inom en inte allt för avlägsen framtid.
    Min 900i har ett mekaniskt tändsystem och där med de begränsningar det medför i möjligheterna att modda för förbättrade prestanda.
    Min idé är följande: Om jag mäter upp relationen mellan varv och förtändning samt relationen mellan insugstryck och varv så bör jag kunna ersätta hela det mekaniska systemet med ett elektroniskt som imiterar originalet. Därefter bör det gå att höja förtändningen så mycket som motorn tål via förändring av mjukvaran.
    Jag har en känsla av att med moderna bränslen så bör det gå att ställa förtändningen bra mycket högre. Det bör dock bara vara när jag själv önskar så, så att inte motorn går för varmt. Principen är att öka förtändningen mer på insugstrycket och en aning mindre på varvtalet.

    Att jag inte bara ger mig på centrifugalfjädrar och vakuumklockan är ju givetvis att det skall vara lätt att återställa när den skall besiktigas.

    Det är dessutom inte så skåjj heller.

    Är det någon som har några spontana synpunkter på denna projektidé?

    #156071

    saabcustom
    Deltagare

    Leta upp en 9000 88B med separat DI och APC. Plocka av allt du behöver därifrån och montera DI’n i din 900 så får du allt du önskar plus lite till, multignista vid start och renbränning av stift vid stopp t.ex.

    Om man inte har CT (Centrerad Tumme) så är det en lite pysslig men inte så svår operation.

    Förutsatt att du har tillgång till PROM-brännare så kan du leka med tändmappen också.

    Jag tror inte att ASB har några större invändningar heller (det hade dom inte på min bil iallafall).

    Hör av dej om du vill ha beskrivning på modden…

    Alternativt så kan du gå ett steg till och slänga i en Trionic 5… Den finns det mycket info om och den fixar både sprut och tändning (och turbotryck om du skulle komma på den idén 😉 )

    Lycka till / Kenth (som gjort en lyckad DI-operation)

    #156073

    krister k
    Deltagare

    Saabcustom; Borde det inte gå att använda DI från t.ex 9000i, exempelvis en gammal CS/CC 2,3i? Lite lättare att hitta, plus att de inte kostar nåt…

    #156128

    saabcustom
    Deltagare

    Joo, sålänge det inte är DI/APC utan DI+APC d.v.s. skiljda boxar. Men jag tror att dessa bara fanns i 9000 88B.

    / Kenth

    #156162

    bollman
    Deltagare

    Borde ju gå hyffsat lätt att ta komplett T5-härva från en 2,0i 94 och framåt. Då är det bara att koppla in och åka, SBP säger inget om T5-konvertering, så länge inte effekten ökar 😉
    Det var ju någon på STCS som lät mappa och bänka sin 2,3i med T5 och han fick väl en 15 häst mer eller så.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng