HGJ 985?

Forum Övrigt SSR HGJ 985?

Detta ämne innehåller 4 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-11-10 11:08.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

christian bruce
    Deltagare

Någon som känner till något om denna gamla std. B-bil?

Alltså annat än vad som går att finna via vv.se.

Svara gärna här eller till min mail.

fredrik
    Deltagare

Inte mer änatt det lär vara Christer Steen som har byggt bilen & en kompis vid Namn Anders Lövmark har kört bilen på 80talet.

Var & kollade på bilen men ratade den då skicket var för dåligt!

Såg dock ut att ha varit väldigt välbyggd ifrån början.

/Fredrik

christer steen
    Deltagare

Kul att höra att den finns kvar om det nu är samma kaross som det var ifrån början??
    Det är i så fall den bil som min bror Tommmy Steen tävlade med på 80-talet och jag var med och byggde .
    Har för mig att den såldes 84 el 85 till Katrineholm?

Har för övrigt sett en av mina första V4 r fortfarande i bruk men tyvärr med bytt reg.nr (hade gärna köpt tillbaka denna då det var den första bil i sverige med spec.3)

Christer

mats jonsson
    Deltagare

I Katrineholm? Det är jag tveksam till. Eller så var den inte ute så ofta…

anders lovmark
    Deltagare

HGJ 985, jovisst, den har man haft mycket kul med, tråkigheter också för den delen,
    så är det ju med sådana häringa tävlingsbilar.

I Augusti 1985 köpte jag och en polare bilen, vem som hade ägt den före oss minns jag inte.
    Vi åkte orientering med bilen, med blandat resultat, någon gång vann vi, ibland gick det sönder. Minns särskilt när lådan pajade på Högstabanan som var sista sträckan, hankade mig hem mitt i natten och det lät som en tombola under huven.

På ett race våren 86 högg det i en snövall och den gamla vanliga visan … ett träd, suck !

Ställde in den i garaget och förträngde den, det gjorde dock icke tjuven, han var där en mörk
    natt och snodde Ass-stolarna. För att få loss dessa, skar tjuven av de vackra ljusblåa Klippan-
    fyrpunktarna.

Detta gjorde HGJ ändå mer tråkig att se på, dels bombad i fören, dels vandaliserad i interiören !

Sålde bilen till min gode rallykompis Uffe Björnvad ute på Ekerö, vilken gjorde bil av den och körde ett antal race.

Sen börjar det bli rörigt, jag tror jag köpte tillbaks den först 1987, körde ett antal rallytävlingar med den, sedan köpte min synnerligen gode vän Walter Olofsson in sig i bilen.

Som parantes kan nämnas att Walter började sin bana 1966 med en Sport 65:a, jag debuterade
    i rallysvängen 1970 i en midnattsblå Sport 62/63:a som han också åkt med. Efter ett antal år i
    folkracesvängen ville han börja med rally igen och började då åka med HGJ. Vi varvade lite,
    jag åkte ibland och han i ibland. Walter blev sedan väldigt duktig i Suzuki Cup där jag som
    kartläsare åt honom fått många gråa hår och fasansfulla upplevelser (men härliga) som alltid
    sitter kvar i hjärnbarken.

Walter åker nuförtiden någon typ av ekonomibanrace (ursäkta men jag är gammal nog att skriva ihop sådana ord) tillsammans med Ola Strömberg samt andra fördettingar.

1990 hade köpte jag hus och sålde HGJ till vår medlem Leif Westin, en man som hade en
    medfödd talang när det gäller rallykörning, mycket duktig ”på min tid” i början av 70-talet.

Han åkte då en vit V4 i grupp 1 och vann nästan allting som C och B-förare vill jag minnas.

Vad han sedan gjorde med HGJ är mig okänt.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng