Hitta delar till en 99 1,7 1970.

Forum Modellspecifika forum 90/99 Hitta delar till en 99 1,7 1970.

• Detta ämne har 7 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2008-07-09 08:54 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    anders bodin
    Deltagare

Hej. Som nybliven ägare av en 99 1,7 1970 letar jag både info och delar. Men var får man tag på delar? Finns det någon handlare på nätet? Först och främst behöver jag packningar (ventilkåpspackning) och filter. Plus förmodligen en del annat efterhand. Tänddelar fick jag fatt på hos Mekonomen.

Tacksam för lite tips.

stefan
    Deltagare

klubben har börjat bunkra en del delar, gå in på hemsidan och klicka dig vidare under reservdelar.

anders bodin
    Deltagare

Jag har sett det men det verkar ligga nere för tillfället pga tråkiga anledningar (har inte läst så noga). Bäst att kolla vad som finns i listan kanske.

Jag har mailat några firmor med inriktning på engelska bilar och frågat om de har delar till Triumph-motorn. Får se vad de svarar.

Att fråga på SAAB är väl ingen idé kan jag tänka? Eller…?

Det är min morfars bil han köpte ny i april -70 och som nu stått i ca 5 år som jag tänkte försöka få liv i. Den är aldrig vinterkörd men den röda lacken är väldigt solblekt.

Martin
    Deltagare

Hej Anders
    Du kan fortfarande beställa delar till 99-900 modellerna.

http://www.saabklubben.com/Reservdelar99-900/uploads/PDF99-900/Kopia%20av%20reservdelslager%20%2099-900%20kopia.pdf

Lycka till med din bil!

Anders Bodin wrote:
    Jag har sett det men det verkar ligga nere för tillfället pga tråkiga anledningar (har inte läst så noga). Bäst att kolla vad som finns i listan kanske.
    anders bodin
    Deltagare

Nu har jag att läsa 😀

Plus reparationshandboken (SAABs blå) i nyskick jag köpte för en hundring i helgen.

Tack för svaren. Nu har jag snart inget att skylla på…

kg70
    Deltagare

Kul med en tidig 99a till på forumet. Har en likadan själv fast mellanblå. Kan du inte lägga upp några bilder på pärlan? Kanske skapa en projekttråd?

Jag har hittat en hel del matnyttigt bland klubbens reservdelar så det är ett bra tips att kika där.

K-G

Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

porsche944
    Deltagare

Hej.

Jag har en hel del till tidiga 99:or mitt lager, ventilkåpspackningarna har jag tror även det finns org oljefilter kvar. Återkom om vad du söker så skall jag kolla. Har ca 25000 nya SAAB delar i mitt lager till alla från 92 och till 9-5.

MVH

Michael

anders bodin
    Deltagare

Jaha, det verkar finnas lite delar i alla fall. Det känns bra att veta. Jag blev först lite orolig när jag sökte på nätet och i tidningar och inte hittade någonting.

Jag tänkte få ihop en lista med nödvändiga delar. Jag vet inte riktigt hur långt ner i motorn jag ska gräva. Den har tryckt ut olja ”överallt”. Det är mer eller mindre oljigt i stort sett överallt. Jag trodde/hoppades på ventilkåpspackningen men den såg hel ut när jag tog bort den. Tyvärr är lådan utbytt till en utan frihjul 🙁 Mycket av oljan finns kring lådan. Kan det vara så att verkstaden som bytte inte fick till det riktigt bra och oljeläckaget är ett resultat av det?

Jag är en riktig nybörjare vad det gäller att skruva på bilar. Jag har egentligen aldrig haft så gamla bilar att de behövts skruvats på eller så har jag lämnat till verkstad. Det är lite annorlunda med den här bilen. Den har som sagt varit i familjen sedan ny och är därför en del av familjen. Den bara måste sparas på. Men det är lite att fixa innan den är klar för besiktning.

En projekttråd kanske kan vara ett bra sätt att få lite råd och tips under tiden. Hjälpen verkar ju finnas nära till hands 🙂

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng