Hjälp bromsar……V4 -77

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Hjälp bromsar……V4 -77

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Hjälp bromsar……V4 -77

  • Författare
    Inlägg
    • juli 15, 2015 at 12:45 #376797

      Bytte backar bak,trodde dom var slut…..nä,inte det….jaja…..dit med nytt,justerskruven fungerar fint,lika så järnbitarna där,justera ut som man gör…..så långt,när allt var färdigt,äntligen handbroms……not,tar knappt alls….färdbromsen bak har jag ingen aning om det tar…….Vad gör jag…? Besiktning snart……hjälp…!!

      Mysbilar
      Oldsmobile Toronado -66
      Hanomag Henschel Diesel F25 -73
      Bruksbilar
      Volvo C30 D2 R-Design -11

        juli 15, 2015 at 15:21 #376821

        Peppar, peppar har jag inte behövt greja med bakbromsarna än men: Har du spänt vajrarna? Görs inne vid spaken.
        Har även hört om att “järnbitarna” kan slitas ut så de behöver bytas eller lagas genom att man svetsar på gods i “kroken”.

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          juli 15, 2015 at 16:51 #376834

          Ett simpelt sätt att kolla bromsarna är att köra sakta på grusunderlag och tvärnita så att alla 4 hjulen låser, när bilen stannat, gå ur och kolla bromsspåren, bakbromsarna skall ta samtidigt,( lika långa bromsspår).
          Samma sak med handbromsen. Vid justering av handbromsen, kolla alltid vinkeln på handbromsarmarna, när handbromsen är släppt pekar armarna snett bakåt, åtdragen handbroms pekar armarna mot motsatta
          hjulet, de får aldrig peka snett frammåt, då tappar man kraft. Mats

            juli 15, 2015 at 17:03 #376835

            Hej hade precis samma fenomen.
            Jag köpte nya hävarmarna och längre justerbläcken och sedan var saken löst. Jag köpte mina delar av Micke Isaksson kolla saabdelar.com . Passade jättebra
            Mattias

              juli 16, 2015 at 13:23 #376867

              Slacka på vajrarna, så att hävarmarna pekar snett bakåt,,då först ska du justera ut backarna, med justerskruven på sköldens baksida!
              Justera ut, så att du inte kan snurra trumman, och släpp tillbaka ett “hack” på skruven.
              Därefter spänner du vajrarna efter behov!
              Ibland kan det hända att hävarmen är sliten vid anliggningsytan, mot backen,,då kan man antingen lägga på lite svets, och slipa till, el. helt enkelt köpa nya hävarmar.

              Lycka till!

              / Med vänlig hälsning Bosse

                juli 18, 2015 at 14:32 #376949

                Härligt Bosse…..!! Gjorde som du beskrev….lite svets i kroken och hävarmen,nu så….handbroms….!!

                tack för tipset…..

                Mysbilar
                Oldsmobile Toronado -66
                Hanomag Henschel Diesel F25 -73
                Bruksbilar
                Volvo C30 D2 R-Design -11

                  juli 19, 2015 at 10:19 #376963

                  Alltid roligt om man kan vara till någon hjälp!

                  / Mvh Bosse

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.