Hjälp! Centrering av JP fälg mot nav!
- Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2003-03-28 20:18 av jorgen.
-
FörfattareInlägg
-
Vid montering av nyrenoverade JP fälgar så glappar de mot styrningen i navet. Styrningen är ca 13 cm i diameter men fälgen är ca 14 cm.
– Har någon en patentlösning?
En fet O-ring eller ett plastband?
Hjälp! :confused: :confused:Jörgen Trued
Sonett #3760709 277 199
mars 25, 2003 at 09:12 #68781JP-fälgar, fotbollsfälgar och för övrigt andra fälgar “styr” inte helt mot navet, utan det är bultarna som “ser till” att fälgen är centrerad. Det är viktigt att ha rätt bultar till avsedd fälg! Visst … det är lite jäkligt att få al-fälgar på plats! “Sulade om” min Sonett härförleden, så jag vet
mars 25, 2003 at 10:09 #68782Att montera alufälg är jobbigt men ta och köp en eller flera bultar med rätt gänga (UNC 9/16″) ca 100 mm långa hos välsorterad järnvarukrämare. Kapa av bultskallen och såga ev upp ett mejselspår i änden. Vips har du ett par fina styrpinnar för hjulmontering. Det har sparat mej många svordomar och sönderslagna knogar.
/B
Bengt Åkesson
bengt@akesson-motorsport.se
FacebookAnonymmars 25, 2003 at 14:35 #68783Vet inte om det finns till dina fälgar, men på mer “normala” centrum mått kan man köpa ringar som man trycker på, på fälgen, så att centrumet passar.
Har sådana på min 9000, det är kanske inte så lätt att hitta till sonett.
Det borde väl vara lätt att göra själv om man har en svarv.Nu är väll det som S-A skrev att saabasen (5-bult) centrerar på bultarna och inte på centrumhålet. Om jag nu minns rätt när jag mätte på en plåtfälj och navet så konstaterade jag att den centrering bara är till grovcentrering för att ha en sportmössa att hitta hålen med bulten, inte de som luktar skit allså
Sen är det bara be en stilla bön att centrumhålet i fäljen är centrerat till bulthålen, är det inte så kommer man behöva bitpinne när man är ute och kör. För de balaceringsmaskiner jag har sätt så centrearas fäljen på centumhålet.Tittar man nu på ett av mina flytta häcken(900i-87) objekt så brukar man få bruka våld för att få av Al-fäljarna på hösten, detta pga fäljkräket sitter så in ihe…. på navet. Där var det lite väl bra centrering
Tack för alla trevliga svar i em komplicerad frågeställning. Jag pratade med några av “Firmans” fin/modell mekaniker, de tyckte att en metallring eller rättare sagt en ett metallband med en innerdiameter av 120mm och sedan så mycket gods att den fyller ut JP fälgen var en lösning. De skall “hyvla” till 4 st “ringar”. Jag återkommer med resultatet.
PS. Ringde till Intera i Hägersten som renoverar fälgar. De trodde att det var mycket annat som kunde skaka mer än fälgarna på en Sonett. Då påpekade jag för dem att vi talade om SAAB och inte andra bilar 😉 DS.
Jörgen:
Om det nu är som saabanders skriver, detta stämmer klockrent vad jag har hör tidigare om dessa fäljar. Så blir det ingen bra om du nu försöker centrera fäljarna på navet om det är meningen att de skall centraras på bultarna.Kolla med ett skjutmått mellan bulthålen och centrumhålet. Skall centumhålet duga till centreing så får det i prinsip inte skilja något alls.
mars 28, 2003 at 20:00 #68788Bengt!
9/16″ är kanske inte så där enkelt att få tag i! Jag har med framgång använt M14 istället som är en vanlig dimension i “Svedala”. Visserligen är det inte rätt, men det går att skruva in en sådan några varv med “fingerkraft” och det räcker ju för att ha en “styrpinne” -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.