HJÄLP! Färgfråga var Eklunds 99 T RAC 78 Marmorvit

Forums Övrigt SSR HJÄLP! Färgfråga var Eklunds 99 T RAC 78 Marmorvit

This topic contains 12 replies, has 7 voices, and was last updated by 2010-05-14 04:50.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #22183

    jorgen
    Deltagare

    Den av våra 99 Turbo CC RAC 1978 bilar som Vladimir Antonov skall köra var vit men vilken vit nyans. Jag har talat med Björn Envall, Bo Swanér och de kommer inte ihåg exakt och det just exakt likhet med originalen vi eftersträvar.
    En artikel RallySport no.11 1978 säger man att Pers bil är marmorvit.
    Men när kom Marmorvit? Fanns den redan då.
    Jag har inte hittat några bra färgbilder på bilen men på denna svartvita anar jag att det skiljer sig på det vita på Tävlingsskylten på dörren och bilens karossfärg. Eller vad tycker ni?

    Eller denna, där jag tycker att det vita i parkeringsljuset ser mycket vitare ut än karossfärgen,

    Mycket tacksam för gärna ett korrekt svar eftersom bilen skall målas i nästa vecka!

    / Jörgen Trued
    0709 58 96 32
    jtrued(at)gmail.com

    #157989

    johan josefsson
    Deltagare

    Om dom skriver att den är marmorvit så måste den ju funnits. Hur skulle dom annars veta namnet på den? Och vad skall man jämföra med? En originalbil som inte finns…

    #157990

    jorgen
    Deltagare

    När presenterades 1979 år modell? Sommar eller höst 1978. Fanns Marmorvit på 99 Turbo sedan från när?
    Vill bara göra så historiskt korrekt som möjligt!
    Johan: Vill ju att du skall ha rätt bättringsfärg i servicebilen! 🙂

    #157998

    porsche944
    Deltagare

    Marmorvit kod 152 kom som 1979 års modell, mao tillgänglig under hösten 1978. Fanns endast 79-80. Bilen på den nedre bilden skulle kunna vara marmorvit. Den är lite “smutsig” i sin vita ton.

    Annars fanns det bara orkidevit kod W2 under 78. Den kom 1975 och försvann 79, eftertädes av marmorvit.Även den är lite “smutsig” i sin ton.

    Riktigt vit var egentligen bara W 1 polarvit som kom 1956 och var med till 1974.

    Cirrus vit kom 1981 så den lär det inte vara.

    Hoppas det kan vara till någon hjälp.

    #158001

    christer steen
    Deltagare

    Hej.

    Kan bara bekräfta att bilen var marmorvit. stod själv på platsen där motorn
    rasade i Svenska Rallyt 1979 på Pers bil och har tittat på foton jag tagit då
    samt film jag filmade då motorn rasade och Per stannade framför fötterna på oss
    i ett vägbyte. Vet att jag redan på den tiden tyckte man kunnat målat bilen riktigt
    vit ! istället för den grönvitaktiga.

    Kanske detta hjälper färgvalet något??

    Christer Steen

    #158003

    krister k
    Deltagare
    Christer Steen wrote:

    …samt film jag filmade då motorn rasade och Per stannade framför fötterna på oss
    i ett vägbyte.

    Christer Steen

    Den filmen borde du ladda upp på Youtube… 🙂

    #158006

    hans h
    Deltagare

    Marmorvit = Päronglass. 🙂

    Jag tittade på en 99 Turbo Sedan i “päronglass” för många år sedan och jag ångrar fortfarande att jag inte köpte den. Men jag hade inte så bra ekonomi då.

    En 2D 99 turbo i päronglass ! Mmmmm

    Orkidévit är mera som persikoglass. 😉

    #158014

    christer steen
    Deltagare

    Har nog i så fall fler filmer som kanske är intressanta?
    Några ligger på VHS och andra på smalfilm Super8 ljud

    Så de skulle i så fall behöva konverteras.

    Men så är det det här med tiden som inte räcker till allt

    Det ska ju byggas bilar bilar/ lagas / tävlas ! så det blir inte många timmar
    över för annat

    Christer

    #158019

    krister k
    Deltagare
    Christer Steen wrote:
    Har nog i så fall fler filmer som kanske är intressanta?
    Några ligger på VHS och andra på smalfilm Super8 ljud

    Så de skulle i så fall behöva konverteras.

    Men så är det det här med tiden som inte räcker till allt

    Det ska ju byggas bilar bilar/ lagas / tävlas ! så det blir inte många timmar
    över för annat

    Christer

    Vet om det där med tiden… Lika här.
    Får du tid/ork/lust nån gång, så försök få över det på DVD, finns nog fler än jag som är intresserad. 🙂

    #158036

    jorgen
    Deltagare
    Michael Rasmussen wrote:
    Marmorvit kod 152 kom som 1979 års modell, mao tillgänglig under hösten 1978. Fanns endast 79-80. Bilen på den nedre bilden skulle kunna vara marmorvit. Den är lite “smutsig” i sin vita ton.

    Annars fanns det bara orkidevit kod W2 under 78. Den kom 1975 och försvann 79, eftertädes av marmorvit.Även den är lite “smutsig” i sin ton.

    Riktigt vit var egentligen bara W 1 polarvit som kom 1956 och var med till 1974.

    Cirrus vit kom 1981 så den lär det inte vara.

    Hoppas det kan vara till någon hjälp.

    Tack Michael, jag skall tala med Birka i Skänninge om de kan “bryta” den vita något åt Marmorvit.

    Så har ser det ut i garaget i väntan på att den lackerade karossen med fullbur kommer i slutet av nästa vecka. Sedan är det bara att skruva som bara den för att bilarna skall vara klara tills Midnattssolsrallyt.

    #158045

    walle
    Deltagare

    du har fel kofångare till i bak.
    varför kör du inte med rallydäck?
    mvh

    #158046

    krister k
    Deltagare
    walle wrote:
    du har fel kofångare till i bak.
    varför kör du inte med rallydäck?
    mvh

    Kolla bilden Walle, så ser du att de faktiskt körde med 900kofångare på 99an av ngn anledning:

    #158047

    jorgen
    Deltagare
    walle wrote:
    du har fel kofångare till i bak.
    varför kör du inte med rallydäck?
    mvh

    Walle, bra att du har koll på vad vi gör. Vi uppskattar all kritik så det blir perfekt.
    Ang. Däcken, vi kör regularity, då skall man INTE skyffla grus. Tveksamt om man klarar scrutineering med “rallydäck”. Kofångare bak är 900 på båda bilarna.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng