Hjälp med drivremsbyte Uppsala

Forum Modellspecifika forum 9000 Hjälp med drivremsbyte Uppsala

Detta ämne innehåller 11 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-04-24 21:47.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22032

    jacke
    Deltagare

    Hej!

    Har precis lagt vantarna på en 9000 cse 2.3t 🙂 Bilen har trasig multirem och kommer försöka bogsera hem den till Uppsala från Tibble imorgon eller på onsdag…jag har kollat lite på hur man byter drivrem och det verkar inte så svårt, bara man har det där verktyget som man pressar ihop spännaren med.

    Skulle vara oerhört tacksam om någon i Uppsala med omnejd har detta verktyg att låna ut, alternativt kan hjälpa mig att byta drivremmen..har dock endast parkeringen att stå på. Givetvis kompenserar jag den som kan/vill hjälpa mig, i annat fall funderar jag på att lämna den till Saabexperten..

    Jag kan nås på 0733-891002 eller pm

    Mvh
    Jakob

    #156685

    97sonett
    Deltagare

    detta jobb tar ungefär 20min med specialverktyg, kanske 40min utan, det görs utan problem ovanifrån utan att lossa innerskärm eller dylikt. Du kan använda en skruvtving om du inte får fatt på verktyget, fila bara till 1st skåra i var ände på tvingens plattor, sen tvinga ihop spännaren, du behöver en kofot för att trycka innerskärmens plast lite, så att du får ut skruven till löphjulet.

    #156690

    jimbo
    Deltagare

    håller med föregående ang skruvtving det använder vi,, men jag tar alltid innerskärmen tycker att det är värt den lilla extra tiden som det tar,, då har du allt framför dig o kommer åt det så mycket lättare,,
    lycka till

    #156691

    97sonett
    Deltagare

    tycker det går väldigt smidigt utan att böka med innerskärm, tar bara extra tid, tid är pengar :lecture:

    #156692

    jacke
    Deltagare

    tack för era tips, fanns ju faktiskt en ypperlig guide här: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=30&t=165691

    blir till att inhandla lite verktyg och sen börja skruva :jobbar:

    Tror innerskärmen åker bort först..tänkte nämligen byta löphjulen på en gång..ska nu beställa delar från speedparts 🙂

    Mvh
    Jakob

    #156693

    97sonett
    Deltagare

    inga problem att byta löphjul uppifrån, men visst man ser ju lite bättre hur det sitter ihop om man tar bort innerskärmen.

    #156725

    saabaero
    Deltagare

    Har man aldrig gjort bytet förr är det klokt att plocka innerskärmen även fast man riskerar en massa extra jobb pga fastrostade skruvar till skärmkanten.

    #156728

    hotrodder
    Deltagare
    SaabAero wrote:
    Har man aldrig gjort bytet förr är det klokt att plocka innerskärmen även fast man riskerar en massa extra jobb pga fastrostade skruvar till skärmkanten.

    Sen är det väl vänstergäng på bulten till löphjulet om jag inte minns alldeles galet :confused: Det är ju en sak som kan vara bra att veta.

    #156729

    eirik
    Deltagare
    Hotrodder wrote:
    SaabAero wrote:
    Har man aldrig gjort bytet förr är det klokt att plocka innerskärmen även fast man riskerar en massa extra jobb pga fastrostade skruvar till skärmkanten.

    Sen är det väl vänstergäng på bulten till löphjulet om jag inte minns alldeles galet :confused: Det är ju en sak som kan vara bra att veta.

    Bulten på löphjulet til remspännaren e ”links” ja, så där måste man passa på. (Om bara någon sagt det till mej innan jag bytade drivrem :blush: )

    #156731

    jacke
    Deltagare
    Hotrodder wrote:
    SaabAero wrote:
    Har man aldrig gjort bytet förr är det klokt att plocka innerskärmen även fast man riskerar en massa extra jobb pga fastrostade skruvar till skärmkanten.

    Sen är det väl vänstergäng på bulten till löphjulet om jag inte minns alldeles galet :confused: Det är ju en sak som kan vara bra att veta.

    Ja precis, det har jag koll på. Ingen höjdare om man skulle dra den åt fel håll och den pajjar..svårt att få tag i vänstergängad skruv 🙂

    #156735

    svarvaren
    Deltagare

    Jag tillverkade ett remverktyg av en kasserad domkraft och en hylsa som svetsades fast.
    Verktyget liknar SAABs originalverktyg,och är lätt att använda med en
    lång 1/2″ förlängare utan att demontera innerskärmen.Jag tog bort den första gången också….

    /Owe

    #157050

    jacke
    Deltagare

    Hej igen!
    Rembytet gick kanon med skruvtving. Såg i förväg att dämparen var kass så plockade en sådan på skroten från en annan bil. Nu märker jag att dämparen rör sig mycket upp och ner på tomgång vilket knappast kan vara normalt? Plastringen som satt i nedre änden av dämparen var lite dålig vilket jag försökte fixa med lite tejp..jag funderar på om det är någon annan bussning som kan vara dålig..

    själva anordningen som dämparen sitter på glappade lite axiellt vilket jag tänkte inte borde göra så mycket..trodde inte den behövde bytas men det kanske jag skulle ha gjort? Känns lite drygt om man måste riva ner allt igen..

    mvh Jakob

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng