Hjälp med drivremsbyte Uppsala

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Hjälp med drivremsbyte Uppsala

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Hjälp med drivremsbyte Uppsala

  • Författare
    Inlägg
    • april 19, 2010 at 17:03 #22032

      Hej!

      Har precis lagt vantarna på en 9000 cse 2.3t 🙂 Bilen har trasig multirem och kommer försöka bogsera hem den till Uppsala från Tibble imorgon eller på onsdag…jag har kollat lite på hur man byter drivrem och det verkar inte så svårt, bara man har det där verktyget som man pressar ihop spännaren med.

      Skulle vara oerhört tacksam om någon i Uppsala med omnejd har detta verktyg att låna ut, alternativt kan hjälpa mig att byta drivremmen..har dock endast parkeringen att stå på. Givetvis kompenserar jag den som kan/vill hjälpa mig, i annat fall funderar jag på att lämna den till Saabexperten..

      Jag kan nås på 0733-891002 eller pm

      Mvh
      Jakob

        april 19, 2010 at 17:34 #156685

        detta jobb tar ungefär 20min med specialverktyg, kanske 40min utan, det görs utan problem ovanifrån utan att lossa innerskärm eller dylikt. Du kan använda en skruvtving om du inte får fatt på verktyget, fila bara till 1st skåra i var ände på tvingens plattor, sen tvinga ihop spännaren, du behöver en kofot för att trycka innerskärmens plast lite, så att du får ut skruven till löphjulet.

          april 19, 2010 at 17:51 #156690

          håller med föregående ang skruvtving det använder vi,, men jag tar alltid innerskärmen tycker att det är värt den lilla extra tiden som det tar,, då har du allt framför dig o kommer åt det så mycket lättare,,
          lycka till

            april 19, 2010 at 17:56 #156691

            tycker det går väldigt smidigt utan att böka med innerskärm, tar bara extra tid, tid är pengar :lecture:

              april 19, 2010 at 18:03 #156692

              tack för era tips, fanns ju faktiskt en ypperlig guide här: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=30&t=165691

              blir till att inhandla lite verktyg och sen börja skruva :jobbar:

              Tror innerskärmen åker bort först..tänkte nämligen byta löphjulen på en gång..ska nu beställa delar från speedparts 🙂

              Mvh
              Jakob

                april 19, 2010 at 18:21 #156693

                inga problem att byta löphjul uppifrån, men visst man ser ju lite bättre hur det sitter ihop om man tar bort innerskärmen.

                  april 20, 2010 at 05:22 #156725

                  Har man aldrig gjort bytet förr är det klokt att plocka innerskärmen även fast man riskerar en massa extra jobb pga fastrostade skruvar till skärmkanten.

                    april 20, 2010 at 07:10 #156728
                    SaabAero wrote:
                    Har man aldrig gjort bytet förr är det klokt att plocka innerskärmen även fast man riskerar en massa extra jobb pga fastrostade skruvar till skärmkanten.

                    Sen är det väl vänstergäng på bulten till löphjulet om jag inte minns alldeles galet :confused: Det är ju en sak som kan vara bra att veta.

                      april 20, 2010 at 07:17 #156729
                      Hotrodder wrote:
                      SaabAero wrote:
                      Har man aldrig gjort bytet förr är det klokt att plocka innerskärmen även fast man riskerar en massa extra jobb pga fastrostade skruvar till skärmkanten.

                      Sen är det väl vänstergäng på bulten till löphjulet om jag inte minns alldeles galet :confused: Det är ju en sak som kan vara bra att veta.

                      Bulten på löphjulet til remspännaren e “links” ja, så där måste man passa på. (Om bara någon sagt det till mej innan jag bytade drivrem :blush: )

                        april 20, 2010 at 08:06 #156731
                        Hotrodder wrote:
                        SaabAero wrote:
                        Har man aldrig gjort bytet förr är det klokt att plocka innerskärmen även fast man riskerar en massa extra jobb pga fastrostade skruvar till skärmkanten.

                        Sen är det väl vänstergäng på bulten till löphjulet om jag inte minns alldeles galet :confused: Det är ju en sak som kan vara bra att veta.

                        Ja precis, det har jag koll på. Ingen höjdare om man skulle dra den åt fel håll och den pajjar..svårt att få tag i vänstergängad skruv 🙂

                          april 20, 2010 at 09:30 #156735

                          Jag tillverkade ett remverktyg av en kasserad domkraft och en hylsa som svetsades fast.
                          Verktyget liknar SAABs originalverktyg,och är lätt att använda med en
                          lång 1/2″ förlängare utan att demontera innerskärmen.Jag tog bort den första gången också….

                          /Owe

                            april 24, 2010 at 21:47 #157050

                            Hej igen!
                            Rembytet gick kanon med skruvtving. Såg i förväg att dämparen var kass så plockade en sådan på skroten från en annan bil. Nu märker jag att dämparen rör sig mycket upp och ner på tomgång vilket knappast kan vara normalt? Plastringen som satt i nedre änden av dämparen var lite dålig vilket jag försökte fixa med lite tejp..jag funderar på om det är någon annan bussning som kan vara dålig..

                            själva anordningen som dämparen sitter på glappade lite axiellt vilket jag tänkte inte borde göra så mycket..trodde inte den behövde bytas men det kanske jag skulle ha gjort? Känns lite drygt om man måste riva ner allt igen..

                            mvh Jakob

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.