Hjälp med motordiagnos,,

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Hjälp med motordiagnos,,

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Hjälp med motordiagnos,,

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 19, 2012 at 21:08 #6696

      Satte ihop den för 3-4 år sedan och har kört mkt, senaste tiden har den tappad lite ork,

      Filad lite här i där större halsring och 65a luftburk,

      Alltid svårstartad o nu när de e kallt så får man mala startmotorn flera minuter med gasen i bott, chocken saknar effekt, Den har alltid vart så här, när den är varm startar den alltid direkt.

      Bytt stift, luftfilter, tändkablar ok och brytarspetsarna ställda nyss.

      Egna teorier, har inte kollat kompet nån gång och motorn är väl insliten men låter inte illa, vet inte konditionen på högeffektsspolen, kondensator, rotor och lock är ok så vitt jag vet.

      Hade en del krångel med bestyckningen men den ska vara hyffsat ok.

      Alltså bara kallstartsproblem, känner någon igen problemen???

        november 19, 2012 at 21:39 #49808

        Pröva att ta bort en 1mm bricka under nålventilen.

          november 22, 2012 at 13:17 #49868

          Reparera choken?

            november 23, 2012 at 14:47 #47911

            ok öka flottörnivån ger de bättre kallstartsegenskaper?

            har haft isär fuggen många ggr, vad kan sätta choken ur funktion?

              november 23, 2012 at 16:31 #49890

              Choken är ju bara ett spjäll som stryper luften när du drar i vajern, inte så mycket som kan gå fel där.
              Byt kondensator, alltid bra att veta att den är frisk.

              Att bensinen rinner tillbaka till tanken är annars ett vanligt problem. Tickar bensinpumpen när du slår på tändningen?

                november 23, 2012 at 16:35 #49891

                Vilken bränslepump har du? Har du kollat kompressionen på alla cylindrar? Är packboxarna fram friska? Startar den direkt på startgas?

                  november 23, 2012 at 16:37 #49892

                  Hur står tändningen?

                    november 23, 2012 at 18:55 #49898

                    Patrik Hermansson

                    Choken har inget spjäll på 2-taktaren.

                    Den har en sinnrik funktion som jag inte har vett nog att förklara hur den fungerar. Hubbe fixar nog det.

                    /Fredrik

                      november 24, 2012 at 14:02 #49919

                      :ID Sorry just det, den förgasaren är lite speciell…

                        november 24, 2012 at 15:24 #49920

                        Har dubbla pumpar som fungerar som dom ska,

                        Har faktiskt inte prövat startgastestet borde göra de,

                        Byta tänddelar vore nog smart då jag inte riktigt vet konditionen på dem, bilen har tendens att misstända lite ibland i stadstrafik men är den bara varm så går den ändå perfekt och har bra tomgång.

                        Har som sagt aldrig komptestat bilen och en teori jag har är att loppen/ringarna är slitna så att den går bättre när kolvarna är varma och vidgat sig lite men det kanske är långsökt??

                        Tändningen har jag fått god hjälp med så den skall vara korrekt.

                        ‘Funderar på om den surar ner sig eftersom det är gasen i bott som gäller vid start, först plattan i mattan 15 sek o sen pumpa lite runt nästan helt stängt spjäll så smattrar den igång går orent nån minut sen som ett skott.

                        Tack för alla tankar so far!

                          november 24, 2012 at 19:13 #49926

                          Jag har också svårt att förklara chokfunktionen begripligt men den behöver ha stängt spjäll för att funka.
                          Alltså ingen gas när du chokar, men det vet du kanske redan.
                          Skadar inte att kolla skruvarna som håller själva “chokehuset” så det inte läcker den vägen.

                          Lycka till,
                          Uffe

                            november 24, 2012 at 19:28 #49927

                            Mkt medveten om hur choken fungerar, en enkel slidskiva som drar luft till startkretsen genom andra munstycken är väl en hyffsad beskrivning, hursomhelst så är fuggen väl ihopskruvad och inget är “ur funktion” synligt sett, jag skulle tro att det är ngt med tänddelarna, kompressionen lr en helt fel bestyckning.

                            Vet ni vad en ok kompmätare kostar? var köper man isf?

                              november 24, 2012 at 22:22 #49929

                              @Rally wrote:

                              Patrik Hermansson

                              Choken har inget spjäll på 2-taktaren.

                              Den har en sinnrik funktion som jag inte har vett nog att förklara hur den fungerar. Hubbe fixar nog det.

                              /Fredrik

                              Fredrik, som du vet, gillar jag tvåtaktare och förgasare. För att få en sådan att fungera behövs bara en bränsleslang och en gaswire, simpelt och bra.
                              På vara tvåtaktare finns 2 olika start-systemer, ett till Zenith- och ett till Solexförgasaren.
                              Zenith 34 VNN förgasaren har en startanordning med chokeklaff, denna förgasartyp har kanske Hermansson.
                              Kallstartanordningen på den mera vanligen Solex 40BI och F40BI är i princip som en egen liten förgasare. När man drar choken, så öppnar på sidan av förgasaren en slidventil och chockfunktionen börjar. Tillgången av bensinen händer direkt från flottörhuset genom ett tomgångsmunstycke (startmunstycke) till ett stigerör. Från stigröret förer kanalen över till toppen som lägger över den vanliga bensin nivån fram till startblandekammaren, var bensinen ändras till en start- emulsion vid hjälp av den luft som suges in genom startmunstycket. I startögonblicket får vi en mycket fet blanding på grund av att startsystemet leveras med bensin båda från flottörhuset genom startmunstycket och direkt från stigröret. Motorn starter på denna blanding.

                              Hubbe

                                november 24, 2012 at 22:39 #49930

                                Tack för förklaringen 🙂 Har allt en 40Bi på TT:n, men har mest skruvat V4a det senaste…

                                  december 4, 2012 at 20:26 #48302

                                  Ok nu har den lagt av helt, startgas funkar ej, känner ett glapp i rotorn axiellt på ca 2mm. Om man vill får en mer lättstartad bil hur ska man då ställa tändningen? Snällare antar jag?

                                  Vaerkligen sjukt märkligt problem då det bara uppstår då bilen är kall… det sker att den misständer ngt vid släpp på gasen o delgas vid acceleration men endast små hack i övrigt kan man gasa friskt..

                                  lite uppgivet när man tror man borde ha koll men nån läskig kombo gör felet omöjligt att lokalisera!! Balle

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.