Hög bränsle-förbrukning, 99 turbo

Forum Modellspecifika forum 90/99 Hög bränsle-förbrukning, 99 turbo

Detta ämne innehåller 4 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-06-28 19:04.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #376041

    magnus.friberg
    Deltagare

    Hej !
    Min 99 turbo-78 går bra men den drag 1,5 lit/mil. Snälla, hjälp mig med tips vad det kan vara.
    Bilen har bara gått 10 000 mil. Vad är det som är så felinställt att förbrukningen går upp så
    extremt?

    Tack för tips!
    Med vänlig hälsning Magnus Friberg, Bankeryd
    0703-372761

    #376055

    Lustgasen
    Moderator

    CO-halten? Kanske går för fett? Ställs in med insex på bränslehuvudet.
    Tändningen kan också påverka bränsleåtgången.. Stroboskoplampa är bra.

    #376067

    gv8
    Deltagare

    Här kommer ytterligare några tips på insprutningen.

    Kontrollera att systemtrycket är 5,2-5,8 bar. Mäts enklast direkt efter bränslefiltret. För högt systemtryck kan kanske vara en orsak. Om det är för högt så minska antalet brickor i systemtrycksventilen. Kan också bero på igensatt returledning.

    Kontrollera styrtrycket. Mät före magnetventilen för tillskottsbränsle. Om du inte har en mätare så kan du lätt göra en själv. Jag köpte mätare, slang och kopplingar på Hydroscand för en billig penning och monterade ihop själv och den fungerar kanonbra.
    Kall motor: ca 1,0 bar, varm motor: 3,4-3,8 bar. Justeras av styrtrycksventilen. Antar att din styrtrycksventil inte är justerbar, men det finns justerbara på senare årsmodeller. Du kan också kolla att det inte är fel styrtrycksventil. Nummret ska vara 0438140051.
    Du kan ohm-mäta på elslingan i styrtrycksventilen för att se om det är avbrott på den.

    Kontrollera att magnetventilen för tillskottsbränsle inte är öppen hela tiden. När den är öppen så blir styrtrycket 1 bar lägre. Den öppnas av switchen på gasspjället och av hastighetsgivaren som sitter på hastighetsmätarwiren. Ta loss magnetventilen och försök blåsa igenom den.

    Kontrollera att kallstartsspridaren är tät.

    Kontrollera att spridarna är täta. Inget bränsle när luftmängdmätaren är helt stängd.

    Kontrollera spridarnas sprutbild.

    Kontrollera att spridarna ger lika mycket bränsle. Ta loss spridarna och låt de fylla var sin glasburk. Det ska bli samma volym i alla burkar.

    Insexskruven för bränsleblandningens grundläge ska injusteras så att CO-halten blir 1,75% samtidigt som tomgången justeras med by-pass-luft-skruven.

    /Stig

    #376088

    gv8
    Deltagare

    Lite mer om styrtrycksventiler.

    Jag tolkar VHB som att T78-79 ska ha 438 140 051 och T80 ska ha 430 140 070 som är justerbar.

    På min orginalmotor som är en T78 så sitter det en 438 140 020 som verkar vara den modell som sitter i alla insprutade 99’or utan turbo from 1977. Vad jag minns så fungerade den bra och bilen drog ca 1 liter milen.

    På min reservdelsmotor som är en T80 så sitter det en 438 140 070.

    img159

    Bilagor:
    #376199

    targus200
    Deltagare

    VHB side 23.
    Styrtryckventil
    Bosch nr 0 438 140
    Turbo 1977-79 …051 ersatt av …020
    1980 …070 ersatt av …020

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng