Hög co

Forum Modellspecifika forum 90/99 Hög co

Detta ämne innehåller 10 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-08-30 08:43.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #376941

    Hej
    Behöver eran hjälp då jag har problem med för hög co (8,1)på tomgång, har liten erfarenhet av detta problem då jag inte stött på detta tidigare med andra förgasarbilar.
    Jag har ställt brytarna, tändningen på 17 grader, nya membran, grundinställt munstycken o nålar.
    Vad mer kan jag göra? finns det något som brukar strula på dessa förgasare?
    Förgasarna är stromberg 150CD, bilen en Saab 99 super från 76.

    Tacksam för tips o trix från er!

    Saab 9-5 kombi -07, 99cc -76, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

    #376955

    sabbe
    Deltagare

    Byt nålar eller både nålar och munstycken.
    Det kan gå att justera ner CO men då blir bilen helt orkeslös vid normal körning
    eftersom bränslemängden minskar i hela det körbara registret.

    Det går att magerställa förgasarna för besiktning och efteråt höja dem igen men det är inget jag
    kan rekommendera.

    Sabbe

    #376976

    emul
    Moderator

    Jag har samma problem fast 6,2 på CO. Jag har inte bytt nånting, bara ställt tändningen. Var ska man börja, membran och nålar eller?

    #376995

    emul
    Moderator

    Okej, kanske enkelt för mig. Skruvade isär förgasarna idag och ena membranet var helkass. Var köper jag ett nytt nu när klubbshopen har semesterstängt?

    Borde vara detta va?

    http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/bransle-och-motorstyrning/forgasare/forgasarmembran-ps329a14-21348670sv

    #377075

    belle
    Deltagare

    Det är ett mindre membran till CD 150. Misstänker att bilden du visade är till en CD 175 som är till
    enkelförgasaren. Tänkte bara så det inte blir fel för dig…
    Hittade en som säljer här: https://nowen-se.loopiasecure.com/membran_150

    #377168

    emul
    Moderator

    Tack @belle!!

    Det var mycket riktigt så att Mekonomen tog hem och de tog hem till CD 175.. De var – trots att jag hade det trasiga membranet i handen – väldigt övertygade om att de hade rätt och att jag hade fel…

    Traskade in till Smålands Motor / SAAB som ligger precis jämte. Reservdelskillen förstod inte ens vad jag pratade om och hade ingen aaaaning om de hade verkstadshandböcker eller reservdelsböcker nånstans alls..

    Killen på AD-center mittemot visste inte men jagade, letade och ringde. På 16 timmar hade de två membran hemma till mig för 75 riksdaler styck. Bra service!! Bilen går skitbra nu…i eftermiddag efterkontroll om jag hinner efter jobbet!!

    #377248

    hej
    Jag har nu rivit förgasarna för att fixa choken på högra förgasaren, den hade ett glapp(dödgång) mellan axel o skiva som jag tyckte var i största laget, dornade ut materialet så ett mindre glapp erhölls, vi får se om det hjälper, bytte även armen som chokewiren är fäst i, den var glapp i länkaget till högra förgasaren.
    Har även kollat flottörnivån o såg inget direkt fel, blir nog till att byta munstycken o nålar innan ombesiktningen.

    Emul: hur har ombesiktningen gått för dig?

    Saab 9-5 kombi -07, 99cc -76, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

    #377644

    Hej, Efter att ställt nålarna 1mm längre ner än grundinställning, tankat ca 25% E85 i tanken så har jag nu ombesiktat bilen, co 2,8!!!!
    Nu är det bara o gasa i 2år!

    Saab 9-5 kombi -07, 99cc -76, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

    #377659

    johannes h
    Deltagare

    Härligt:tummenupp

    #378558

    odfalk
    Deltagare

    Jag bytte nål och munstycke innan jag besiktiga min 99a och ställde tomgången så lågt det bara gick 600-800. 0,5 i co-halt.

    Magnus

    #378781

    Efter besiktningen har jag ställt upp nålarna för att få en körbar bil, mina nålar och munstycken kommer att bytas till våren för att få en bil som går bra genom hela registret och klara nästa besiktningen utan trix.
    Det har blivit några mil i bilen sedan besiktningen o jag har njutit varenda meter, klart det finns att göra på bilen men jag kommer bara se till att bilen är pålitlig. Det som står näst på tur att åtgärda är vänster bärarm bak som fångade besiktningsmannens intresse, efter ivrigt knackande med slagghackan kom han fram till att den hade ”rätt klang” för att godkännas.

    Saab 9-5 kombi -07, 99cc -76, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng