Höjning med hjälp av fjädrar?

Forum Modellspecifika forum OG900 Höjning med hjälp av fjädrar?

Detta ämne innehåller 11 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-01-22 09:46.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25745

    Hejsan, jag skulle vilja höja min Saab ett par centimeter och tänkte därför kolla med någon av er hur jag ska gå tillväga.
    Jag ska köpa nya fjädrar snarast och funderade på om jag kan köpa fjädrar som är lite längre bara?
    Isåfall vad ska jag köpa?

    Tacksam för svar!

    #189164

    plankan
    Deltagare

    @jacoblilljeforss wrote:

    Hejsan, jag skulle vilja höja min Saab ett par centimeter och tänkte därför kolla med någon av er hur jag ska gå tillväga.
    Jag ska köpa nya fjädrar snarast och funderade på om jag kan köpa fjädrar som är lite längre bara?
    Isåfall vad ska jag köpa?

    Tacksam för svar!

    Vad är det för en OG 900 du har ?

    #189165

    -91 Sedan

    #189261

    plankan
    Deltagare

    @jacoblilljeforss wrote:

    -91 Sedan

    Turbo eller insprutare ?

    #189272

    insprutare!

    #189278

    @plankan wrote:

    @jacoblilljeforss wrote:

    Hejsan, jag skulle vilja höja min Saab ett par centimeter och tänkte därför kolla med någon av er hur jag ska gå tillväga.
    Jag ska köpa nya fjädrar snarast och funderade på om jag kan köpa fjädrar som är lite längre bara?
    Isåfall vad ska jag köpa?

    Tacksam för svar!

    Vad är det för en OG 900 du har ?

    SAAB 900 (I) 2.0i 16 (Kat)
    Tillverkningsår: 1991
    Motorkod: B202I

    #189282

    plankan
    Deltagare

    En 900i av den årsmodellen brukar då ha bra markfrigång/höjd.
    Kan jo vara så att den helt enkelt har blivet ”trött” i orginal fjädrarna

    Har den drag ❓

    Miltal på bilen ❓

    #189293

    Dom har blivit trötta, därför jag ska byta ut dom(när jag har råd).
    Ingen krok och ja du, den har väl gått en 20000 fina mil.

    Tänkte bara ställa frågan överhuvudtaget för att få reda på om det funkade.

    Hela vägen där jag bor är det vägarbeten och därmed mycket gropar i vägarna 😡 .
    Vilket resulterar till att bilen slår i bak så fort jag har en passagerare i baksätet och det är lite ojämnheter i marken.
    Tänkte därför att om jag nu ändå ska köpa nya fjädrar kanske jag kunde höja den 3-4-5 centimeter.

    Vad tror du Plankan?
    Eller kommer det kanske bara se löjligt ut?

    #189283

    plankan
    Deltagare

    Om den ”bottnar” där bak med endast 1 pass. låter det mera som att dina stöddämpare inte är friska.

    Om bilen har dåliga stötdämpare kan det innebära att bilen har svårt att hålla sin stabilitet vilket kan resultera i att bilen sladdar lättare.
    Dessutom slits däcken ojämnt och vid en närmare kontroll kan du upptäcka att stötdämparen kanske läcker.
    Ett annat tecken på dåliga stötdämpare är att fjädringen slår i botten när du kör på ojämna vägar och styrningen fungerar dåligt.
    Om dessa symptom stämmer överens med din bil är det dags att byta stötdämpare.
    Du kan även testa dina stötdämpare genom att köra sakta och pumpbromsa.
    Om bilen gungar kraftigt efter varje inbromsning är det dags att byta stötdämparna.

    #189284

    saabaero
    Deltagare

    Byt både fjädrar och dämpare så blir chassit bra igen.
    Byter du enbart dämpare eller enbart fjädrar är jobbet bara halvgjort.

    #189301

    dea
    Deltagare

    Kan ju även prova att slänga dit gummin i dom gamla fjädrarna http://biltema.se/sv/Bil—MC/Bilreservdelar/Chassidelar/Fjadring/Fjadring-ovrigt/Gummimellanlagg-6-st-341710/” onclick=”window.open(this.href);return false; gjorde det på min vinterbil bak, då den var ganska trött i baken räcket att hunden hoppade in så var den ännu lägre, den blev normal efter det. Men det beror ju även på hur länge man siktar på att behålla bilen.

    #189308

    ingemargavle
    Deltagare

    Jag har själv funderat på en höjjning av min ”Ruby Red”, som är en 4d 900S från -93.
    Har läst lite olika hemsidor om hur mycket olika fjädrar höjjer eller sänker bilen. Det jag saknar är de
    faktiska måtten. Avståndet mellan tex. navcentrum och särmkant på en olastad bil som står plant är ju det som är intresant.
    (-93 4d 900S aut 37cm fram och 35 bak, samma som min -87 5d 900i aut med nya förstärkta fjädrar bak)
    Då går det att jämföra med sin egen bil oavsett hjulstorlekar och om den befintliga fjädern är trött.
    Lite förenklat kan man även säga att fjädern avgör bilens höjd och stötdämparen påverkar fjädringsrörelsens hastighet.
    Genomslag vid farthinder/bula kan alltså bero på att fjädern är för mjuk (bilen för tung) och att stötdämparen inte bromsar upp hjulets uppåtgående rörelse.
    Jag byter själv ALLTID stötdämpare vid montering av nya fjädrar, men ibland byter jag bara stötdämpare. Fjädrar verkar hålla två stötdäparbyten.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng