Höjning med hjälp av fjädrar?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Höjning med hjälp av fjädrar?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Höjning med hjälp av fjädrar?

  • Författare
    Inlägg
    • januari 19, 2012 at 16:52 #25745

      Hejsan, jag skulle vilja höja min Saab ett par centimeter och tänkte därför kolla med någon av er hur jag ska gå tillväga.
      Jag ska köpa nya fjädrar snarast och funderade på om jag kan köpa fjädrar som är lite längre bara?
      Isåfall vad ska jag köpa?

      Tacksam för svar!

        januari 19, 2012 at 17:17 #189164

        @Jacoblilljeforss wrote:

        Hejsan, jag skulle vilja höja min Saab ett par centimeter och tänkte därför kolla med någon av er hur jag ska gå tillväga.
        Jag ska köpa nya fjädrar snarast och funderade på om jag kan köpa fjädrar som är lite längre bara?
        Isåfall vad ska jag köpa?

        Tacksam för svar!

        Vad är det för en OG 900 du har ?

          januari 19, 2012 at 17:41 #189165

          -91 Sedan

            januari 19, 2012 at 18:04 #189261

            @Jacoblilljeforss wrote:

            -91 Sedan

            Turbo eller insprutare ?

              januari 19, 2012 at 23:11 #189272

              insprutare!

                januari 20, 2012 at 08:56 #189278

                @plankan wrote:

                @Jacoblilljeforss wrote:

                Hejsan, jag skulle vilja höja min Saab ett par centimeter och tänkte därför kolla med någon av er hur jag ska gå tillväga.
                Jag ska köpa nya fjädrar snarast och funderade på om jag kan köpa fjädrar som är lite längre bara?
                Isåfall vad ska jag köpa?

                Tacksam för svar!

                Vad är det för en OG 900 du har ?

                SAAB 900 (I) 2.0i 16 (Kat)
                Tillverkningsår: 1991
                Motorkod: B202I

                  januari 20, 2012 at 09:57 #189282

                  En 900i av den årsmodellen brukar då ha bra markfrigång/höjd.
                  Kan jo vara så att den helt enkelt har blivet “trött” i orginal fjädrarna

                  Har den drag ❓

                  Miltal på bilen ❓

                    januari 20, 2012 at 10:22 #189293

                    Dom har blivit trötta, därför jag ska byta ut dom(när jag har råd).
                    Ingen krok och ja du, den har väl gått en 20000 fina mil.

                    Tänkte bara ställa frågan överhuvudtaget för att få reda på om det funkade.

                    Hela vägen där jag bor är det vägarbeten och därmed mycket gropar i vägarna 😡 .
                    Vilket resulterar till att bilen slår i bak så fort jag har en passagerare i baksätet och det är lite ojämnheter i marken.
                    Tänkte därför att om jag nu ändå ska köpa nya fjädrar kanske jag kunde höja den 3-4-5 centimeter.

                    Vad tror du Plankan?
                    Eller kommer det kanske bara se löjligt ut?

                      januari 20, 2012 at 10:40 #189283

                      Om den “bottnar” där bak med endast 1 pass. låter det mera som att dina stöddämpare inte är friska.

                      Om bilen har dåliga stötdämpare kan det innebära att bilen har svårt att hålla sin stabilitet vilket kan resultera i att bilen sladdar lättare.
                      Dessutom slits däcken ojämnt och vid en närmare kontroll kan du upptäcka att stötdämparen kanske läcker.
                      Ett annat tecken på dåliga stötdämpare är att fjädringen slår i botten när du kör på ojämna vägar och styrningen fungerar dåligt.
                      Om dessa symptom stämmer överens med din bil är det dags att byta stötdämpare.
                      Du kan även testa dina stötdämpare genom att köra sakta och pumpbromsa.
                      Om bilen gungar kraftigt efter varje inbromsning är det dags att byta stötdämparna.

                        januari 20, 2012 at 11:33 #189284

                        Byt både fjädrar och dämpare så blir chassit bra igen.
                        Byter du enbart dämpare eller enbart fjädrar är jobbet bara halvgjort.

                          januari 21, 2012 at 15:00 #189301

                          Kan ju även prova att slänga dit gummin i dom gamla fjädrarna http://biltema.se/sv/Bil—MC/Bilreservdelar/Chassidelar/Fjadring/Fjadring-ovrigt/Gummimellanlagg-6-st-341710/” onclick=”window.open(this.href);return false; gjorde det på min vinterbil bak, då den var ganska trött i baken räcket att hunden hoppade in så var den ännu lägre, den blev normal efter det. Men det beror ju även på hur länge man siktar på att behålla bilen.

                            januari 22, 2012 at 09:46 #189308

                            Jag har själv funderat på en höjjning av min “Ruby Red”, som är en 4d 900S från -93.
                            Har läst lite olika hemsidor om hur mycket olika fjädrar höjjer eller sänker bilen. Det jag saknar är de
                            faktiska måtten. Avståndet mellan tex. navcentrum och särmkant på en olastad bil som står plant är ju det som är intresant.
                            (-93 4d 900S aut 37cm fram och 35 bak, samma som min -87 5d 900i aut med nya förstärkta fjädrar bak)
                            Då går det att jämföra med sin egen bil oavsett hjulstorlekar och om den befintliga fjädern är trött.
                            Lite förenklat kan man även säga att fjädern avgör bilens höjd och stötdämparen påverkar fjädringsrörelsens hastighet.
                            Genomslag vid farthinder/bula kan alltså bero på att fjädern är för mjuk (bilen för tung) och att stötdämparen inte bromsar upp hjulets uppåtgående rörelse.
                            Jag byter själv ALLTID stötdämpare vid montering av nya fjädrar, men ibland byter jag bara stötdämpare. Fjädrar verkar hålla två stötdäparbyten.

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.