Hotroddingtråden

Forum Övrigt Off Topic Hotroddingtråden

  • Detta ämne har 22 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2007-10-05 18:12 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16789
    saabsport
    Deltagare

    tjenare,
    Har blivit mycket imponerad och påverkad av Hotrodders underbara tråd om hans 92:a, och det har fått mej intresserad av hotrodding.

    Har nån nåt bra tips eller nån bra idé för en som tänker prova på hotrodding?
    Det här låter kanske ganska dumt men jag tycker inte att det är det.

    Har fått (nästan) fått tag i en (usch,förlåt mej..fel märke) V*lvo Duett som jag tycker kunde passa som hotroddingobjekt.

    Har redan stora planer för hur jag tänker utföra hotroddingen, altså vad jag tänker göra på bilen.
    men den berättelsen kommer senare:)

    Niko

    #112184
    bjorn holmstrom
    Deltagare

    Hej
    Ja det finns nog hur mycke som helst men oftast finns det ett problem som kallas ekonomi.
    Men varsego, 3,5 lit alu V-8 GM eller Rover sen Jagga bakvagn.Några goa fälgar o däck till det går ju också bra, bara välja.

    Karossen går ju att ge sig på givetvis,sektionera choppa efter behag eller välja att bygga pickup stuket med motorn i flaket osv.

    Jag har nog glömt en hel del men nån annan fyller väl på.

    Mvh Björn

    #112186
    saabsport
    Deltagare

    jo,v-8:an kom jag inte ens ihåg!
    Tack för idéen,det var perfekt!

    Japp,hade tänkt göra pickup av den!
    Med choppat tak förstås,och kanske större däck och fälgar bak än fram..

    och helst med ca. 05-1 m långa RAKA rör ut från motorn,som på typ denna:
    http://www.thewarfields.com/img/Cars/HotRodBlog/LakesModified/LakeRat.jpg

    Det skulle vara jättehäftigt!

    Niko

    #112187
    bjorn holmstrom
    Deltagare

    Visst killen nu är du på ”rat” spår. Hehe!

    Mvh B

    #112188
    emul
    Moderator

    Man skulle ju kunna tro att det är Hotrodder som har varit framme och målat fälgar där.. :duck:

    #112189
    bjorn holmstrom
    Deltagare

    Ja minsann han har gjort saab känt ner till San Diego eller nåt i den vägen.

    Mvh B

    #112252
    rodder76
    Deltagare

    Hotrod av Duett…. det blir väl synonymt med epatraktor här i sverige.

    Jag är själv ett stort fan av roddar och visst kan man bygga tufft på Duett.
    Men de ideer du presenterade passade inte mig alls :duck:

    #112259
    saabsport
    Deltagare
    Rodder76 wrote:
    Hotrod av Duett…. det blir väl synonymt med epatraktor här i sverige.

    Jag är själv ett stort fan av roddar och visst kan man bygga tufft på Duett.
    Men de ideer du presenterade passade inte mig alls :duck:

    OK,vad har du för idéer då?
    Vill gärna höra olika tankar!

    Niko

    #112262
    Lustgasen
    Moderator

    Alltså jag vill inte verka sur och dum och jag gillar idén, men neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej , inte förstöra en hederlig Duett, finns så otroligt få av de originalarna kvar!! 80% av allt är ju epa-traktorer :crying:

    Skall du göra pickup av den kan du ju ”gärna” köpa en epa-traktor på en gång och rodda upp den! 😎

    Några bilder på bilen ifråga?

    Ha det gött / Anton

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #112268
    hotrodder
    Deltagare
    Saab96Power wrote:
    jo,v-8:an kom jag inte ens ihåg!
    Tack för idéen,det var perfekt!

    Japp,hade tänkt göra pickup av den!
    Med choppat tak förstås,och kanske större däck och fälgar bak än fram..

    och helst med ca. 05-1 m långa RAKA rör ut från motorn,som på typ denna:
    http://www.thewarfields.com/img/Cars/HotRodBlog/LakesModified/LakeRat.jpg

    Det skulle vara jättehäftigt!

    Niko

    hum… missförstå mej rätt nu men att spika ihop en rod av en Duett blir så fel, först… En rod är synonymt med en bil före.. 1948 års modell efter detta magiska årtal blir det en Custom. Okey okey en repro ford 32´a me ny ram å plastkaross är ju i regel av senare årsmodell men grundformen är 1932, är du med?

    Sen visst har det byggts Duettroddar av varierande utsende och gör man det så är du tämligen ”bakbunden”. Vill inte såga dina ider men… Gör du en rod av en Duett å med rod menar jag inte choppat tak å ombyggd till pickup då ere en Custom som sagt eller i värsta fall en EPA. Utan ag tänker mej du har ställt på tex. en T-23 plastkaross på Duettchassiet (typ den som på din länkade bild)
    MÅSTE DU: behålla orginalmotor, orginalfram/bakvagn samt år inte under några omständiheter kapa i ramen (korta eller förlänga) för då är det tvärnit på besiktningen. kan tyckas märkligt men så är reglerna och det går inte finta dom heller för Duett kan bilprovningsbubbarna tro mej.
    Det är mycket enklare *nåja* att dra upp en T-23 ram (i princip två raka ramskenor) köpa en plastbalja, hänga upp en jaggabakaxel å en rörframvagn Sen stoppa i en Chev smallblock åtta me tillhörande automat å besa som amatörbygge. Där har du så mycket mer utrymme för din kreativitet, skaparglädje osv osv när det gäller roddar än att spika på en Duett.
    vill man inte bygga nytt så håll utkik, det finns massor med avstannade byggen som har tappad sug som säljs iväg till bra pengar men då menar jag inte Ford, dessa är i regel alltid dyra. En 20/30talare är ljusår mycket lättare att besa in med främande motor, axlar, kaross osv. än Duetten.

    Tips: kolla in SFRO: Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation

    Å köp SFRO´s ”Bilbyggarhandbok” i den står i princip allt du behöver veta och mer därtill.

    #112270
    saabsport
    Deltagare

    Ok ok,kanske någon annan bil istället då.
    🙂

    Eller så kanske man kunde svetsa ett eget chassi..
    Får se.

    Tack Hotrodder för upplysningen,hade ingen aning om detdär med custom och hotrod (dvs. med årsmodellerna)

    Tack för idéerna, jag tar som sagt inte alls illa upp över nån idé, så fortsätt bara skicka idéer, vill ju hellre bygga en bil som andra kan tycka om än att bygga en som endast jag tycker om.
    🙂
    NIko

    #112271
    hotrodder
    Deltagare
    Saab96Power wrote:
    Ok ok,kanske någon annan bil istället då.
    🙂

    Eller så kanske man kunde svetsa ett eget chassi..
    Får se.

    Tack Hotrodder för upplysningen,hade ingen aning om detdär med custom och hotrod (dvs. med årsmodellerna)

    Tack för idéerna, jag tar som sagt inte alls illa upp över nån idé, så fortsätt bara skicka idéer, vill ju hellre bygga en bil som andra kan tycka om än att bygga en som endast jag tycker om.
    🙂
    NIko

    Just vad jhag menade med när jag sa: Det är mycket enklare *nåja* att dra upp en T-23 ram (i princip två raka ramskenor) I SFRO´s bilbyggarhandbok både står och är även illustrerat hur du ska gå tillväga just för att svetsa en sådan. Lägg de fyrahundring den boken kostar att köpa, du ångrar dej inte. Sen… frågar man inget får man inget veta 😉

    #112282
    rodder76
    Deltagare
    Saab96Power wrote:
    Rodder76 wrote:
    Hotrod av Duett…. det blir väl synonymt med epatraktor här i sverige.

    Jag är själv ett stort fan av roddar och visst kan man bygga tufft på Duett.
    Men de ideer du presenterade passade inte mig alls :duck:

    OK,vad har du för idéer då?
    Vill gärna höra olika tankar!

    Niko

    Eftersom jag är mer eller mindre allätare inom bilhobbyn så kan jag se någonting i nästan varje bilmodell. Har själv minst 15 byggideer i huvudet som jag skulle vilja genomföra. Men vetskapen om att varje ide tar allt från 1år till 5år om man är effektiv gör att man börjar fundera på hur man själv är funtad och hur man kan uppnå evigt liv. Till detta så drömmer jag om en rad originalrenoveringar och andra dumma ideer.

    Saknar man ideer så är det alldeles förträffligt att läsa olika biltidningar och samla på sig bilder på internet. Allt från snygga/tuffa detaljer till helhetsbilder som kan ge inspiration. Själv sitter jag med ca 13000bilrelaterade bilder som jag hittat på nätet. Därtill besöker man träffar o fotar själv.

    Så det är svårt att ge ide om en karosstyp när man inte vet vad personen söker.
    Men en av alla mina ideer baseras på en Saab 93 eller 93B. Lustigt nog drogs mina riktlinjer upp av ett svart skogsvrak som hade släpats till Gistadmarknaden 2006. Hoppas den drömmen sätt i verk när tid och pengar finns
    Om du vill satsa på svenska bilar och du redan är inne på Duett så hade jag hellre valt PV och bygga om. Har snygga linjer som lätt kan få inspiration av amerikanska 40talsbilar.
    Annars så kan man välja bilar som är ovanligare i sverige så som 60-70tals BMW. De ser man inte för ofta. Skulle kunna bli skoj med uppdaterat chassi, modern motor och ett par tuffa hjul.
    Vill du ha rod så kan du haka på den relativt nya trenden med att bygga rod på en gammal bubbla.

    Ja.. såhär kan man hålla på i evighet. Beskriv lite mer av dina ideer, drömmar och riktlinjer så kan vi kanske leda dig på vägen eller ge roliga uppslag.

    #112288
    saabsport
    Deltagare

    Hmm,hade faktiskt även funderat på PV, men nu lutar det åt att jag och min kompis istället lagar ett eget chassi,och köper en kaross (från någon 30-talsbil) från en ganska närbelägen skrot.
    Har redan spanat in en,vet dock inte vad det är för märke.
    Liknar typ en 1935 årsm. Chevrolet, en riktigt snärtig bil alltså.

    Skulle gärna ha den formad lite som denna:
    http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.gatewayclassiccars.com/images/carpics/STL/2705/2705.jpg&imgrefurl=http://www.gatewayclassiccars.com/displaycar.php%3Fstock%3D2705%26location%3DSTL&h=480&w=640&sz=61&hl=fi&start=14&tbnid=wv4dO9GMqHelPM:&tbnh=103&tbnw=137&prev=/images%3Fq%3Dford%2B1935%26gbv%3D2%26svnum%3D10%26hl%3Dfi%26sa%3DG

    Vill gärna ha den hotroddad,men inte ”för mycket” dvs, så man ännu kan urskilja vilken bil karossen har hört till osv..

    🙂
    Niko

    #112292
    rodder76
    Deltagare

    låter intressant
    Har ni gott om så gamla bilar liggandes på skrotarna i Finland?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng