Hur bygger man……
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2013-02-25 08:07 av mas1.
-
FörfattareInlägg
-
februari 25, 2013 at 00:58 #52737
Det beror på vad du tycker låter rätt. Om det är en colognemotor du tänker på så har den ju redan ett “handikapp” från början eftersom du bara har 2 avgasportar på 3 cylindrar. OM du gillar det lite mer “stötiga” ljudet så ska du inte blanda ihop höger och vänster sidas avgaser. Med en låg tomgång (500rpm eller nåt) vilket du kan ha på en V6a så får man lite mer stereoeffekt på avgassljudet. Avgaspuffar omväxlande höger-vänster. Kan låta rätt ball.
Alternativt så satsar du på monostuket med ett x-rör före (första) ljuddämparen. Blir ett mer mullrande ljud men samma ljud ur båda piporna bak. Observera att om det ska vara nån idé så ska det vara just ett x-rör i hopkopplingen. Man ser ibland bilar med i princip separata avgassystem för höger och vänster och sen är de ihopkopplade med ett rör vinkelrätt (som ett “H”). Det är mycket tveksamt om detta röret bidrar till nåt nyttigt, nån utjämning lär det inte hinna bli eftersom avgaserna tar enklaste vägen ut och det är rakt fram. Möjligen får man nån ejektorverkan i röret till tveksam nytta.
Jag kör ju lite V6 på sommaren. Har faktiskt fått många positiva kommentarer om mitt avgasljud och det är byggt enligt alternativ 2, med X-rör. Allt i 2″-rör. Pillrigt men det var värt det. Sen byggde jag oxo ett par passande ljuddämpare av lite 3″-rör, galler och ljuddämpningsull från den lokala MC-hökaren.
X-rörslösningen, rätt dimensionerad, är nog bäst ur prestandasynpunkt också.
Lycka till / Kenth
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.