Hur få kopplingen att hålla?

Forum / Övrigt / SSR / Hur få kopplingen att hålla?

Forum / Övrigt / SSR / Hur få kopplingen att hålla?

  • Detta ämne har 11 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2001-06-06 16:18 av Anonym.
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      maj 29, 2001 at 18:19 #11308

      Hej, är det någon som vill hjälpa en nybörjarSAABtrimmare med några bra tips om hur man får kopplingen på sin v4:a att klara av lite större effekt (ca 90-100 hk) utan att man behöver ruinera sig på dyra specialdelar? Kan man använda fjädrar, lameller etc från någon annan bil?

      Vad använder förresten ni som åker rally för kopplingar i era bilar?

      Tacksam för tips!

        maj 29, 2001 at 22:34 #79236

        Jag har grejor som håller för ett vridmoment på ca200 Nm till salu.
        Solfjäder med lättat svänghjul som är balanseat och omgjord orginallamell.

          maj 29, 2001 at 23:21 #79237

          Har du inte mer än 100 hk skall du klara dig med original koppling. Körde folkrace med V4 i många år på originalkopplingar med betydligt större effekt utan problem.

            Anonym
            juni 2, 2001 at 11:19 #79238

            Nja, orginalkopplingen fungerade bra ett tag men nu slirar den rejält… Någon som har några goda råd?

              juni 2, 2001 at 11:32 #79239

              There are two variations of the standard-koppling:
              1)The normal tryckplatta with blue springs
              and
              2)The normal tryckplatta with red/brown springs, which is harder(förstärkt).
              I have used a blue one on my 90hp V4, it worked,but sometimes it did not hold 100%.
              So I use the harder one with red/brown springs, no problems anymore!
              As far as I know it is still available, you just have to verify that you want the förstärkt version!I will check the ordering-number…

                juni 2, 2001 at 11:50 #79240

                Personligen tycker jag att orginal tryckplattan bara är skit, men duger till standard bilar. Åket med förstärkt orginal tryckplatta för ett par år sedan, efter ett tag så sprack en arm på tryckplattan med följd att kopplingen varken tog eller gick att koppla ur. Då byggde jag om till solfjäder, efter detta hadde jag apsolut inga problem med kopplingen mer. :-)))))
                Så jag tycker man ska stjuta lite över målet när det gäller koppling när man åker vässat.
                Vissa anväder VW-transporter koppling, då måste man svarva svänghjulet och borra nya hål för tryckplattan. Tryckplattan och svänghjulet bör balanseras ihopp då.
                Den splines som V4 har är jäv.. udda så jag åker med omgjort friktins matrial på std lamell.
                Vad får en fungerade koppling kosta?

                [This message has been edited by fuling (edited 02 June 2001).]

                [This message has been edited by fuling (edited 02 June 2001).]

                [This message has been edited by fuling (edited 02 June 2001).]

                  Anonym
                  juni 3, 2001 at 09:51 #79241

                  Min saabbudget är inte särskilt stor just nu, så jag får nog satsa några hundralappar på att få tag i hårdare fjädrar till orginaltryckplattan och inte gasa så hårt [image]http://www.saabregistret.se/ubb/frown.gif[/image]
                  En riktig koppling får jag skriva upp på min (allt för långa) lista över framtida investeringar. Fulings resonemang om att skjuta över målet låter klokt då man sannolikt inte kommer att hålla tillgodo med den nuvarande effekten särsklit länge…

                  Hur mycket vill du ha för din koppling Fuling? Hur mycket är det skäligt att betala för en fungerande förstärkt koppling?

                    Anonym
                    juni 5, 2001 at 09:48 #79242

                    Kollade med saab och fick beskedet att fjädrar till tryckplatta hade utgått… Sålunda frågar jag igen, är det någon som vet var man kan få tag i styvare fjädrar till tryckplattan? Det borde ju gå att hitta fjädrar som passar från någon annan bil eller så…

                      juni 5, 2001 at 21:24 #79243

                      Det finns lite varstans firmor som tillverkar fjädrar, hör med en sådan.
                      Tex Stockhoms Fjäderfabrik, det måste finnas i Linköping eller omnäjd.
                      Ta loss en fjäder och åk dit och be om ett antal hårdare.

                      [This message has been edited by fuling (edited 05 June 2001).]

                        juni 6, 2001 at 10:54 #79244

                        … eller Lesjöfors. Vad jag förstått gungar de flesta tävlingssaabar på lesjöforsfjädrar.

                          Anonym
                          juni 6, 2001 at 12:54 #79245

                          Lesjöfors har minsan 10 364 430 fjädrar i sitt lager enligt deras hemsida http://www.lesjoeforsab.se De borde ju rimligtvis ha någonting som passar i en gammal saabkoppling. Då återstår bara att försöka ta reda på specifikationer för lämpliga fjädrar… Någon som har några intressanta siffror på tryckkraft, mått etc. för orginal eller styvare fjädrar att dela med sig av?

                            Anonym
                            juni 6, 2001 at 16:18 #79246

                            Fjäderjakten går vidare… Lite bläddring i verkstadshandboken avslöjar att orginal tryckfjädrarnas längd monterade är 24,5mm och fjädertrycket då skall vara 61-67 kp.

                            Nu saknar jag bara mått på fjädrarnas inre och yttre diameter, så om någon vänlig själ med ett skjutmått och en koppling liggande skulle kunna hjälpa mig att kolla upp det vore det fantastiskt.

                            Är det någon som har några synpunkter på hur mycket man bör öka fjädertrycket? Fjädrar med nånstans kring 80-90kp kanske skulle funka?

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.