Hur få ner HC-värdet på en 900 S ?

Forum Övrigt Allmänt Hur få ner HC-värdet på en 900 S ?

Detta ämne innehåller 7 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-03-10 23:26.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare

lennart j.
    Deltagare

Hej, jag behöver hjälp med goda råd!
    Jag håller på att preparera en 900 S 1993-års modell för besiktning för min son’s räkning. Jag har servat bilen med nya filter, tändstift, olja, mm., men lyckas ej få ner HC-värdet till < 50 ppb, vilket är gränsvärdet för denna modell. Bilen har gått 14'400 mil, men har stått stilla de senaste 2 åren. Med hjälp av en l K-sprit per 30 l bensin och "injector clean" samt hård varmkörning har jag lyckats få ner HC-värdet från 331 ppm till 266 ppm, vilket inte klarar besiktningen !Uppmätning av Lambda-sonden, med koll av rätt 4-kantskurva samt perfekt jordning har föraslagits som första åtgärd. Om det inte är fel på syresensorn så har jag förstått att en oljeläckande turbo, otäta ventiler samt defekt katalysator kan leda till för höga HC-värden.Tips mottages tacksamt av någon som har gjort liknande erfarenheter och har lyckats avhjälpa felet.Bästa hälsningar och med tack på förhand.

noclaf
    Deltagare

Jag hade samma problem med min 900 -90 16v dock vanlig sugmotor.
    Lämnade in den till Saabverkstad och de ordnade felet.
    Han sa han hade höjt tomgången liten aning och höjt bränsletrycket.
    Bilen blev godkänd vid efterkontroll.
    Jag hade 230 i HC första bes. Efterkontrollen visade 65.
    Kolla så att avgassystemet är 100% tätt,kan visst göra en hel del på HC värdet med liten läcka.

anonymous
    Deltagare

Jag har också en 900S som var högt HC på, det första jag gjorde var att byta olja, filter och stift (bytte till 6or istället för 7or) rengjorde jordpunkten vid batteriet. HCn minskade men inte tillräckligt så bilen fick gå till verkstad och han justerade kamaxlar och trottelpotentiometer. Vilket gjorde susen och HCn gick ner godkänd nivå.

anonymous
    Deltagare

Det sitter en liten skruv under den blå plastkorken på LMM, det är CO justeringen.

marten
    Deltagare

Det sitter en liten skruv under den blå plastkorken på LMM, det är CO justeringen.

Gäller det även Lucas-systemet, jag trodde CO-justeringen på LMM endast fanns på Bosch LH2.2?

Mvh
    Mårten

anonymous
    Deltagare

Högt HC-värde är oförbrända kolväten. De kommer från antingen bensinen eller motoroljan.
    Är lambdavärdet bra torde det inte vara från bensinen (dvs för rik bränsleblanding). Läckande tätningar i tex turbon ger ofelbart höga HC-värden.
    Olja i avgaserna förstör desutom katalysatorn.

lennart j.
    Deltagare

Hej,

Tack alla ni som kommit med råd och dåd. I dag blev bilen, en SAAB 900S av 1993-års modell, godkänd i den stränga Schweiziska biprovningen med ett HC värde > 50 ppm . Så här med facit i hand skulle man kanske inte ha köpt bilen, som stått still i ett garage i ca. 3 år, utan att först ha gjort ett avgastest.

Efter att systematiskt ha kollat, bytt ut och sedan monterat tillbaka de delar som det inte var något fel på fel på kunde följande tänkbara felkällor uteslutas: lambdasond, bensintrycksregulator, tryckstyrenhet, insprutningsmunstycken, tändstift, tändkablar, fördelare med rotor, vevhusventilation, grenrör, turbo, och katalysator. Återstod endast att riva toppen på motorn och, se där, hittde vi 3 st ventiler som föreföll ha dålig tätning, s.k. ”Standschaden” i Schweiziska garagekretsar. Professionell inslipning av samtliga ventiler, ny topplockspackning och återmontering av toppen och, vips, hamnade HC värdet under gränsvärdet 50 ppm. Att detta verkstadsbesök inte var helt gratis framgår säkert av berättelsen .

Så ni som spekulerar i att köpa en 900S OG av sen modell, som stått en längre tid och där i princip inget går att ”ställa in” för att rätta till felaktiga avgasvärden, kolla först att bilen klarar en avgaskontroll!

Bästa hälsningar

mrturbo
    Deltagare

900s är fina bilar!

Friska tändstift, fräsch olja, avgasystem utan läckage samt K-sprit i tanken så har då aldrig jag haft några problem. Haft min 900s i nästan 10år…

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng