Hur kommer man åt kupéfläkten i saab 9000?

Forum Övrigt Allmänt Hur kommer man åt kupéfläkten i saab 9000?

• Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2004-09-29 14:54 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    adam r
    Deltagare

Hej!

Nu har kupéfläkten börjat låta som en drogad näktergal… Hur kommer man åt den?

Tacksam för svar.

Adam

carl l
    Deltagare

Hej Adam. Jag tycker uppriktigt sagt synd om dig, för när du väl har påbörjat arbetet kommer du att få åka några repor till akutpsyk innan det hela är över. Att byta kupéfläkt i en 9000 är ett h-lvete, inte minst på de äldre modellerna med AC/ACC. De senare exemplaren ser lite annorlunda ut.

Du kommer åt fläkten från akvariet, dvs utrymmet mellan mellan torpedvägg och vindrutan. Om du tar bort torkararmarna och plastkåpan så ser du fläkten. Minns inte riktigt hur mycket kringutrustning som behövdes demonteras för att få bort fläkten, men det märker du. När allt är borta är det ”bara” att lyfta ur fläkten. Att sedan få tillbaka den är ett kapitel för sig (bli inte förvånad om du finner dig själv med släggan i handen över ett demolerat vrak).
    ”Lycka till”

adam r
    Deltagare

Toppen!

Jag tar tre valium och går ut i garaget.

/Adam

johan josefsson
    Deltagare

Så illa är det faktiskt inte att byta fläkt. Men jag rekomenderar att använda tunna handskar om du har möjlighet. Finns lite plast att skada sig på 😡

jean
    Deltagare

Och ett bra tips för att slutligen få bort fläktmotorn är att ta bort så mycket det går runt omkring, spara inte på nåt, riv bort så mycket du kan även om det från början verkar onödigt…

Jag bifogar en beskrivning jag hittat på annat ställe, den beskriver förvisso byte av värmepaket men momenten är densamma utom just bytet av värmepaketet förstås.

Öppna huven, tag bort plastkåpan på ovansidan av ” akvariet ” ( över ACC-n )
    Tag bort vertikala skiljeväggen mot motorrummet.
    – en bult vid högra stötdämparinfästningen, en skruv vid vänstra ( nere kring bromscylindern )
    Tag bort elektonikburkarna på vä sidan – starta med den övre.
    Nu brukar jag lossa alla kabelförbindelser, så de blir lösa. Den runda kontakten vrids åt vänster och släpper sedan. De fyrkantiga kan vara fastejrade, då måste du öppna kontaktstyckena för att sedan försiktigt dra isår en och en kabel.
    Det runda kabelstycket sitter med två bultar mot fästplåten för vindrutetorkarmotorn, detta lossa. Klipp spännbandet för härvan till torkarmotorn.
    Lossa sedan de två fästkruvarna som sitter nertill på fästbracketten för torkarmotorn, samt de två bultarna som fäster torkarspindlarna mot karossen. Hela torkarpaketet kan nu tas bort.
    tag sedan bort plastgallret som sitter kvar mot vindrutan ( tryck upp alla plastplopparna som håller det fast )
    Tag sedan bort de två vacumslangarna som fäster mot torpeden bakom torkarmotorn ( som nu är uttagen )
    Lossa sedan slangarna mot värmeväxlarelementet.
    Det finns två utföranden, antingen slang ända in eller ett snabbfäste i svart plast där båda kommer på samma gång. OBS har du snabbfäste finns det en spånnfjäder i plast mellan slanganslutningarna som måste pressas in innan du drar ut snabbfästet.
    Har du slangar helt in, notera i skallen vinkeln på slangklämman, – så du vet inför återmonteringen, det är j..gt trångt att komma åt om du senare måste återdra efter att torkarsystemet har monterats.
    Klar med detta ?
    Fortsätt helt framme vid ned torpedväggen där du tok bort den stora svarta lodrätta plåten. ( den andra grejen du tog bort )
    Där ser du nu ett antal elgenomföringar samt slang-genomföringar som till hälften är fria efter att du tog bort plåten.
    De finns en ” unre skål ” i plåt som dessa ligger i, fäst med 4 bultar mot torpedplåten. Jag tar bort denna så jag får lite mer svängrum när fläkthuset skall demonteras.
    Sedan viker jag undan så många slangar och sladdar som jag får till så utrymmet blir å bra som mägligt.
    Fortsätt efter torpedväggen till höger mot ACC-burken, den är fäst med en skruv som måste tas bort så du kan röra lite på ACC-paket vid demontering och montering.
    I samma vevav brukar jag öppna det vita plastclipset som ACC-rören mot kompressorn går genom. Dessurom tar jag bort skruven som håller fast ACC-rören mot högra innerskärmen i höjd med servoburken.
    Klar med allt detta ?
    Då¨skaffar du dig en bra belysning och tittar på själva fläkthuset. Det finns en spjällaxel på husets högra sida ( alla riktningar angivna i bilens färdriktning och alltså tvärt om vad du ser när du jobbar ). Tag loss vajern från axeln – försiktig, axel kan knäcka. ( REP-sats finns i så fall )
    Lys sedan långt ner på sidan av fl’äkthuset, där hittar du två plastfästen som ser helt raka ut, – ett på vardera sidan om fläkthuset. Du finner en fin spricka ( spalt ) i dessa plasttappar, stoppa in en tunn mejsel i sprickan och vrid, så ser du hur låsanorningen ser ut. vrid till den fjädrande delen är helt fri, enklast är väl att sätta i två tjockare mejslar en på vardera sidan.
    Från och med detta moment är det bra att vara två personer.
    Det som nu skall göras är att ta ut fläkthuset och det kan vara både trångt och besvärligt ( tycker jag )
    Kolla noga så inte spärren låser fläkthuset på någondera sidan.
    Drag fläkthuset framåt samtidigt som du efterhand roterar det uppåt och din kompis följer efter med att lyfta lagom på ACC-huset.
    Har du tur kommer fläkthuset nu utan större problem, gör det inte det kontrollera att hakarna som låser det verkligen är fria och försök igen med en lite annorlunda vinkling och drag. Ha tålamod, det kommer til slut, men man får dra både i fläkthus och ACC samtidigt för att der skall släppa.
    När fläkthuset är borta ligger värmeväxlar elemnetet där och det dra fram och vinklas lite så det går fritt från ACC-huset.

Montering sker i omvänd ordning, värmeväxlaren är i regel lätt att få på plats, fläkthuset besvärligare och där är samverkan mellan ACC-huset och fläkthuset viktig. det verkar ibland förfärligt trångt.
    Du vinner mycket på att studera konstruktionen ordentligt innan du återmonterar.
    Ett lite tips är att man ibland kan skära av en del av en liten tapp på fläkthusets högra sida ( förstärkning för spjäll-lagring för att få lite mer svängrum. Tag bara inte bort för mycket.

Hoppas det går bra för dig, känslan när allt är på plats är ibland obeskrivligt skön.

OBSA Kolla även kolen på fläktmotorn, har bilen gått långt kan det vara en ide att byta fläktmotorn samtidigt, när du ändå skall göra det här jobbet.

pelleturbo
    Deltagare

Och när du är där inne kolla så att värmeelementet är ok brukar läcka på 9000,så slipper du göra om jobbet

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng