Hur kopplar man Usa lyktor på og900??
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Hur kopplar man Usa lyktor på og900??
- Detta ämne har 11 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2005-05-28 06:24 av
anders dahl.
-
FörfattareInlägg
-
Har köpt mig ett par Usa lyktor till min og900…
Funderade på vilken funktion de ”inre”(se bild) lyktorna har samt hur/vart de skall kopplas in??
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/5848Picture%20001.jpg
Tackar på förhand!
Mvh L-O.december 19, 2004 kl. 10:02 #90659Är inte de inre dimljus?Liknar det i allafall,isåfall ska de väl kopplas in med egen knapp via relä naturligtvis.
december 19, 2004 kl. 11:14 #90661De inre lyktorna är nog parkeringsljus, det ser nämligen ut som en plastlins i mina ögon. Vad är det för lampa?
Jag hade mina inkopplade på varselljusen eller hörnljusen, slocknade alltså när jag vred över till halvljus, egen också brytare förstås. Ljusen är inga dimljus utan mer en usa-standard av positionsljus.
Om jag minns rätt följde det även med orange lampor vid inköpet och det är väl dom som är US-modellen eller standarden där.
Ger förövrigt bilen ett klart trevligt utseende men tillför inget ur ljushänseende.Mvh
december 19, 2004 kl. 11:20 #90663Stämmer, det är positionsljus, och glasen till dessa är av glas inte plast.
I original är det som sagt positionsljus, med orange glödlampa. Kopplas tillsammans med parkeringsljuset! Dock är orange ljus framåt inte tillåtet här i sverige (grrr) så en vanlig vit 5W-lampa rekommenderas om du vill vara laglig. Om du vill vara snygg så sätt i orange i alla fall, och var beredd på ev skäll från ordningsmakten.
december 20, 2004 kl. 21:02 #90667Jag har nya strålkastarsarger i originalkartong dessa har glas av glas, men det kan ju ha ändrats med åren.
Jag läste tråden The Superswedes och blev nyfiken på 900 US front.
Vilken typ av insats är det för huvudstrålkastaren? Jag antar att det i USA var ”sealed beam”(?). Är den utbytbar med en H4-insats eller annat ”normalt”? Finns det någon annan bil som använder samma format på insatsen? Jag har ingen 900 men är ändå nyfiken…maj 28, 2005 kl. 06:24 #90669Nej det äe inte samma strålkastare som V4/99. Anledningen till att SAABarna i USA hade speciella strålkastare var ju deras lag som sa att bilarna inte fick ha rektangulära strålkastare.
900:ans är därför kvadratiska, vilka andra bilar dessa fanns på har jag ingen aning om men storleken kan jag kolla upp när jag kommer till garaget. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.