Hur länge håller orginal drivknutarna?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Hur länge håller orginal drivknutarna?

Detta ämne innehåller 7 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-07-01 23:14.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #375798

    jf-jf
    Deltagare

    Hej. Jag funderar på hur långt man kan räkna med att ett par drivknutsgummin håller. Mina bytte jag 2010 och har kört ca 600 mil sen dess. Nu när jag accelererar ur en sväng rycker det något i ratten. Det är inga missljud och kör man lungt märks inget. Motorn är orörd så det är ju ingen monstermotor som drivknutarna ska hantera.
    Vad tror ni? Jag ska åka en längre runda med bilen nu till semestern.

    #375808

    Morten S.
    Moderator

    De bør holde i mange år. Det kan være at du har lite fett i de ytre drivknutene.
    Prøv å ha i mer fett, eller masser drivknutsdamasken fra utsiden for å fordele fettet bedre.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #375811

    hubbe
    Deltagare

    Morten S:

    Jag förstår if-if så, att han menar de innre gummiringar vid växellådan och inte de yttre drivknutar. Till de innre gummiringar få man inte använda vanlig smörjfett, Vanligen fett förstör gummidelar. Där måste man använda silikonfett. Silikonfett förstör inga gummidelar, det är samma fett som för bromscylinder.
    Om jag minns rätt, rekommendera Saab tvålvatten till montagen av de innre gummiringar.

    #375840

    stefan
    Deltagare

    ser knutarna hela ut så är det nog bättre du kollar den splinsade delen mellan yttre och inre där axeln är delad. Kärvar axeln där så brukar det kännas lite märkligt. Axeln måste kunna glida lätt ut och in.

    #375847

    Dicst
    Deltagare

    Jag känner igen Mortens beskrivning. Fenomenet uppstår på min 95:a där ena ”kniven” i yttre leden kärvar när fettet slungats ut, så då är det dags att stanna för en glasspaus och massera lite. Det brukar bli omedelbart bättre.
    Massage av drivknutsdamasker är inget nytt påhitt, det tillämpades redan på 60-talet om man läser i gammal saab-literatur. Själv har jag bytt till ett ”klistrigare” hjullagerfett för att testa om det hjälper..

    Mvh
    /D

    #375870

    jf-jf
    Deltagare

    Tack för svaren. Jag har inte haft de inre drivknutarna isär. Är inte så sugen på att plocka isär knuten eftersom sist jag gjorde det var man tvungen att komprimera fjäder extremt mycket för att hålla allt på plats när man ska dra ut drivaxeln. Men jag har tagit tag i dom och försökt ”rucka” så hårt jag kan med handkraft och de rör sig inte.

    Men att själva drivaxeln i inre drivknutarna inte glider så lätt som den borde är ju ingen omöjlighet. Vad kan man smörja med där?
    Sen ska jag trycka i lite mer fett och massera lite i de yttre drivknutarna.

    #375934

    Dicst
    Deltagare

    Men att själva drivaxeln i inre drivknutarna inte glider så lätt som den borde är ju ingen omöjlighet. Vad kan man smörja med där?

    Rengöring av splines och en liten klick aluminiumpasta (eller kopparpasta) fungerade fint för mig i den applikationen. Finns säkert andra förslag, men jag upplever att dessa är med ”väderbeständiga” över tid än andra fetter och oljor som lätt stelnar till när de ligger exponerat öppet för syre och fukt.

    /D

    #376338

    jf-jf
    Deltagare

    Kan ju ge resultat nu. Jag tryckte i lite mer fett i nipplarna vid de yttre drivknutarna, masserade gummina samt smörjde splinsen med lite ptfe smörja. Problemet var mer eller mindre borta efter det (kändes som det brukar igen)

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng