Hur långt brukar ni köra?

Forum Övrigt Allmänt Hur långt brukar ni köra?

  • Detta ämne har 9 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2005-05-04 20:52 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12569
    anonymous
    Deltagare

    Skall snart på ett bröllop 40 mil hemifrån. Det perfekta fordonet för brudparet är naturligtvis en tvåtakts 96. Som tur är så har jag just en sådan. Nog skrutet nu, funderar bara över hur jag ska ta bilen dit. Hur långt brukar ni andra köra med era klenoder? Vore kul att höra andras erfarenheter av långkörningar.

    #86540

    På den tiden, när det begav sig; körde man ju kors och tvärs igenom hela Svea-riket och långt ner på kontinenten utan att tänka på problem med den kära tvåtaktaren. Säger en 62-årig Saab-veteran som var med då,
    Du bör inte ha några problem alls med 40 mil om bilen är i hygglig kondition. Allt beror som sagt på skicket av klenoden. Kör själv mina ögonstenar några 2-hundra mil per år. De får givetvis god och omfattande service varje år.

    Lycka till och ge brudparet en 2.takts-upplevelse.

    Synd att jag inte kan vara med och kyssa bruden. Hon skulle i så fall kunna få åka i min Sonett; men då utan brudgum. (Undrar vad det skulle innbära?)

    Men hon kan väl få en ”kollektiv kyss” från oss alla i SSK!

    Ha nu ett trevligt bröllop!

    Önskar Sten-Arvid i Perstorp!

    #86541
    anders dahl
    Deltagare

    Gör en ordentlig rundsmörjning innan resan så ska det inte vara några problem.

    #86542
    fredrik
    Deltagare

    Själv har jag redan kört minst 200mil 2takt i år.
    Det är sällan problem att köra långt om man har ordning på tänddelar & om man har följt smörjföreskrifterna.

    /Fredrik

    #86543
    kaparn
    Deltagare

    Jag och en kompis åkte trehundrafemtio mil med en långnosnittiofemma TT för några år sedan, vi har en parkeringsbot från Polen som bevis. Det enda problem vi råkade ut för på vägen var ett tändstift som gav upp i Tyskland.

    #86544
    matthias r
    Deltagare

    Körde Saab 96-63 som bruksbil 3500 mil/ år fram till 1997. Driftsäkraste bil som finns.
    Bilen är givetvis sparad i en torr lada, numera bruxas dock 900 OG + 95 V4. Samt sparsamt en 95-66 under sommarmånaderna, på sin höjd 500 mil varje år…

    96-63:an tjänstgjorde som allt från dragåsna till tidningsbil. Längsta resan företogs till Holland juli-94, nästan 500 mil. En av de kokhetaste somrarna på senare år, problem obefintliga.

    Lite konkreta tips; putsa kontakterna i bränslepumpen samt ha gärna med en bit smärgelduk i fall detta behövs göras under vägen. Kolla konditionen på alla kyl+bränsleslangar, även luftslangarna
    innan tanken. Kolla att vattenpumpen är tät.

    Blanda olja, åk och njut! Bruden kommer att göra detsamma!/ Matte R

    #86545
    Morten S.
    Moderator

    Jeg kjører ca 1000 mil totakt pr år (vår o sommer) – og lengste turen i fjor, med hele familien og feriebagasje var på ca 3000 km. T/r Sandefjord (Sør-Norge)/ Lofoten (Nord-Norge)

    Det viktigste er å ha med seg ett sett t.stift og br.kontakter ekstra.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1975 96 V4
    1989 900i 8V 5 dørs
    2009 9-3 SC tid

    #86546
    anonymous
    Deltagare

    Jeg tok min trubb 95a på en 400mils semester trip forrige sommer uten større problemer. Kjører 2000mil i året med to-takt, bare en gang har jeg måttet ha ringt etter veihjelp(skuren vev) på de siste tre årene.

    //Stian

    #86547
    Martin
    Deltagare

    I samband med internationella träffen i Nokia, Finland körde jag Saab 92 1955 fram och tillbaka förutom Bottenviken förstås. Tre personer i bilen varav en storväxt Amerikan och full packning. Inga problem. Reservdelarna inskränkte sig till tänddelar som brytare stift och en extra tändspole.

    Det är inget rekord på något sätt, jag vet folk som varit i England med sina 92:or, men det är en indikation på att det inte är några problem att köra långt med ”di gamle”

    Som Sten-Arvid skrev, folk körde Europa runt med dessa bilar på den tid de var vanligare. Men våra tiders bilar har vant oss vid andra bekvämligheter och det är kanske det som tar emot mest. Stressa av och njut av färden!

    #86548
    Tomas Rosendahl
    Deltagare

    Inga problem att ta 2-taktaren på långkörning. Åkte själv på Saabträffen i Danmark i sommras. Bilen gick bara bättre och bättre under resans gång.

    Ett tips är att undvika stressen på motorvägarna, Lägg istället linjalen på kartan och försök följa den linjen. Man hittar garanterat alla kurviga Saabvägar på det viset .

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng