Hur monterar man tutcentrum i en 1960 trubbnos?

Forum Övrigt Projekt / Min bil Hur monterar man tutcentrum i en 1960 trubbnos?

Detta ämne innehåller 7 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-07-13 07:56.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare

olle_64
    Deltagare

Hej,
    jag har ratt, tutcentrum, mässingsplatta och en fjäder, allt orginal som jag köpt i en påse till min trubbnos 60:a.
    Det ser helt obegripligt ut för hur man får dessa prylar att sitta kvar i rattens centrum, saknas det någon del eller är det något ”magic” handgrepp för att få den på plats?
    Någon som har ett tips för detta vore jag mycket tacksam.
    Det elktriska har jag nog fått kläm på men inte det mekaniska…känner mig lite fånig.

Dajje
    Deltagare

Kan du visa en bild på dina delar? Så kan vi se om du har fått rätt delar.

vels
    Deltagare

indtil chassis nr 168000

Från chassis nr 168001

Morten S.
    Moderator

Tutknappen, del 1, må dreies litt for å låses fast i del 6.

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

vels
    Deltagare

Som Morten skriver, trykker du plåtkoppen ( metal ) underdelen imod tutknappen så fjederen er klemt. Så drejes plåtkoppen med solen så de små buk inde i plåtkoppens ovenkant låser om messingplattans kant ( nr 2 bild 1 ). Da vil plåtkoppen sidde fast och kunne fjedre ca. 0.2 – 0.3 cm.
    Næsten samme system som kylarlock.. bare med en fjeder imellem 😉

olle_64
    Deltagare

Hej,
    och tack för sprängskissen, den övre ser ut att stämma in på min bil(med spiralfjäder), det ser ut som om del 6, ett slags skål saknas på de delar jag har.
    Skickar med bild på allt jag har.

Olle

vels
    Deltagare

Hej,
    Ja du mangler skålen.

Den type du har er fra det tidlige rat uden krom ring, saab 93, tidlig 96 og enda samme tutmøj på GT750, Sport och monte carlo trärattet.
    Delene kan være lidt svære at hitte, men det går ofte alligevel – bare man har selve plastik tutmøjen, det er den sværeste del at finde i fin stand.

enor
    Deltagare

”Skålen” är densamma även på den senare tutmekanismen med signalring, för övrigt – du kan ta en skål ända fram till och med årsmodell -68. Och, din tutmekanism passar även utmärkt i ”Sport & Rally”-läderratten!

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng