** Hur skall SSK se ut i framtiden??? ** Inför Årsmötet

Forum / Övrigt / Allmänt / ** Hur skall SSK se ut i framtiden??? ** Inför Årsmötet

Forum / Övrigt / Allmänt / ** Hur skall SSK se ut i framtiden??? ** Inför Årsmötet

Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 13, 2014 at 22:43 #174023

      I andra länder går det utmärkt att samsas under samma flagga! Nytt som gammalt, Original som ombyggt.

      Ganska trevligt faktiskt men i Sverige verkar vi vara trångsynta samt avundsjuka på varann. Hög tid att slå ihop alla klubbar nu tycker jag.

      Jag vet att jag var emot detta förut men sedan C.a 2-3år sedan när jag började vidga mina resor till andra länders Saabträffar så har jag ändrat mig.

      Man måste ju inte gilla alla bilar man stöter på även om det står Saab i nosen på dem, Men ägaren kanske är trevlig. Det sociala är viktigt!

      /Fredrik

        mars 14, 2014 at 10:15 #174033

        Kan också vara lättare att känna gemenskap i andra länder där Saab är litet och udda. Precis som svenskar utomlands blir överlyckliga över att möta andra svenskar.

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          mars 23, 2014 at 15:12 #174310

          Ang. reservdelsbiten; Kan man inte öppna försäljningen till allmänheten och locka dem till klubben med medlemsrabatt, alltså att medlemmar har exempelvis 10-15% rabatt på reservdelsshoppen?
          Är för en hopslagning av alla Saabklubbar. Kan man inte stå ut med andra Saabmodeller än “sin egen” är man väldigt trångsynt. Tycker jag. 😉

            mars 23, 2014 at 15:57 #174314

            Det är lätt för oss att säga att i andra länder går det att enas under samma märke, därför att där är bilmärket Saab mycket mindre. Precis som att kanske Alfa Romeoklubben är kanske uppdelad i Italien men enad i Sverige ( därför att bilmärket är så litet just här). Givetvis vill jag också att det skulle finnas en stor klubb men jag kan samtidigt förstå problematiken.
            Gäller väl att lobba idén mot de olika klubbarna och klubbarnas medlemmar.

            Saab 93B -59 (Blå)
            Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
            Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

              mars 23, 2014 at 15:58 #174315

              Hur löser andra klubbar detta problem t.ex. volvoklubbarna? Via MHRF kanske det finns möjlighet att finna en lösning tillsammans med andra märkes klubbar!

              Mvh
              Urban

              Sent from my GT-I9195 using Forum Fiend v1.1.7.

                mars 23, 2014 at 16:00 #174317

                Kruxet med att sälja till allmänheten är att klubben måste starta bolag & momsa. Blir 25 % dyrare reservdelar direkt då.

                  mars 23, 2014 at 19:43 #174331

                  @Urban wrote:

                  Hur löser andra klubbar detta problem t.ex. volvoklubbarna? Via MHRF kanske det finns möjlighet att finna en lösning tillsammans med andra märkes klubbar!

                  Mvh
                  Urban

                  Sent from my GT-I9195 using Forum Fiend v1.1.7.

                  Volvo är väl såpass mycket större att där finns rejäla, modellspecifika klubbar som sedan samarbetar om tex reservdelar genom SVIS.

                  96 V4 1975 ”Bollen”
                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                    mars 23, 2014 at 19:56 #174333

                    @Sulo wrote:

                    Kruxet med att sälja till allmänheten är att klubben måste starta bolag & momsa. Blir 25 % dyrare reservdelar direkt då.

                    Nja inte köper vi delarna momsfritt, lagervärdet momssmittas inte när man “säljer” hel verksamhet.

                    Hur vi gör så kan vi inte prisa bort oss, men vi måste nå en omsättning som är avsevärt högre än idag.

                      mars 24, 2014 at 07:30 #174344

                      När det gäller tidningen så är det väl? fortfarande så att man för att få kalla sig en förening måste ha en tryckt publikation fyra ggr om året?

                        mars 24, 2014 at 07:39 #174345

                        När det gäller diskussionen om reservdelarna är det klart att man hela tiden måste se över verksamheter men vad hände med den lösningen som i klassades som i särklass den absolut bästa lösningen på förra årsmötet? Nu känns det ju mer som man gav Janne en chans till arbete och sen i nästa slag så är det dags att omorganisera och göra om igen. Om verksamheten bär sig och fungerar så måste det väl vara bättre att rulla på med den lösningen vi har och utvärdera den sen?

                          mars 27, 2014 at 08:26 #174434

                          Läste bakrutan igår och blev lite nervös när det gäller reservdelarna.

                          För min del är 100 kr till på medlemsavgiften helt ok och jag kan nog acceptera att betala moms om det så behövs. Känns betydligt bättre att reservdelsverksamheten styrs av SSK som har fokus på tradition, historik og kvalitet än att detta valsar runt bland andra aktörer.

                          Bakrutan kan säkert funka i digital form, men vist är det trevligt med en fin Saab-tidning då och då…

                            mars 27, 2014 at 10:39 #174437

                            Jag är med 96GT där. Jag anser att det är klubben som – på något sätt – ska driva reservdelsverksamheten och att den inte ska säljas eller läggas ner. En kraftig höjning av medlemsavgift är jag mot då jag tror att det kommer skrämma bort ganska så många. Om man utvecklas reservdelsverksamheten under ett antal år och den fortsätter fungera så väl som nu är det värt en kostnad och det kan sannolikt också göra att fler väljer att vara medlemmar om det är ett krav för att handla.

                            Vad gäller andra föreningar anser även jag att vi borde gå samman. Större klubb, större genomslag. Större möjlighet till trevliga varierade träffar på olika ställen. Sonettklubben torde ju vara första steget, jag var tidigare med i båda men valt att bara vara med i SSK då jag inte ansåg ha så stor nytta av båda i nuläget. Min far och jag delar på det hela så han är med i Sonettklubben och jag i SSK och vi renoverar tillsammans. Varför det ska spridas engagemang på att driva hel klubb på två fronter med såpass lika inriktning är för mig inte lätt att förstå.

                            STCS är en klubb som också torde vara aktuell för sammanslag liksom ett antal andra väsentligt mindre föreningar. 900-klubben går ju upp i SSK vad gäller forum och så nu framöver så det är lysande.

                              mars 27, 2014 at 12:22 #174440

                              Jag tror inte att alternativet som förs fram i Bakrutan om försäljning är helt korrekt återgivet då det endast är en summering. Det finns för klubben passande arrangemang med en sådan lösning som naturligtvis ömsesidigt avtalas fram med en sådan part. Det kommer säkert att presenteras av initiativtagaren i sin rätta kontext på årsmötet.

                              Emul: En av anledningarna till varför man tidigare valt att ha Sonettklubb respektive Saabklubb har varit frågan kring hanteringen av reservdelarna. Sonettklubben sitter på mycket modellspecifika och men samtidigt vissa modellgemensamma åtråvärda delar som man inte ville riskera att de skulle skingras till vilka bilar som helst, utan att de skulle användas för sitt specifika ändamål, dvs rädda Sonetter. Tidigare fanns det väldigt lite insyn i just Saabklubbens reservdelshantering, vilket nu har åtgärdats under de senare åren av oss, men så som det har stormat kring vår klubbs reservdelshantering rent praktiskt och politiskt de sista åren har vi ju inte direkt visat oss mer lämpliga att hantera två klubbars verksamhet. Detta är fortfarande en av knäckfrågorna inbillar jag mig.
                              Det är upp till bevis här för oss alltså, även om det sakta går åt rätt håll…

                              /D
                              F.d styrelseledamot

                                mars 27, 2014 at 17:44 #174456

                                Om Volvo klubbarna lyckats finna ett sätt att hantera reservdelar kanske de är intresserade av att öka omsättningen med Saabdelar vilket skulle gynna samtliga parter.

                                \Urban

                                Sent from my GT-I9195 using Forum Fiend v1.1.7.

                              Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.