** Hur skall SSK se ut i framtiden??? ** Inför Årsmötet

Forum / Övrigt / Allmänt / ** Hur skall SSK se ut i framtiden??? ** Inför Årsmötet

Forum / Övrigt / Allmänt / ** Hur skall SSK se ut i framtiden??? ** Inför Årsmötet

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 12, 2014 at 15:37 #24215

      Läste om de 3 alternativen till reservdelsförsäljningen. Märkligt att dessa alternativ inte diskuterats på forumet (åtminstone har jag inte sett något)
      Klubben måste finna de gemensamma rötterna till varför man som ägare till en äldre Saab skall vara medlem.
      Vad är det då vi skall behålla och vad skall vi släppa?

      Mina 10 ACTION punkter: (om jag fick bestämma, men nu får man inte alltid det:-))

      1. Sammanslagning av alla Saabklubbar i landet, kanske tiden är mogen nu äntligen. Även STCS bilar är snart skattebefriade.
      2. Hantera reservdelsförsäljning och nytillverkning inom klubben om det sker i ett bolag eller som klubbverksamhet skall det billigaste alternativet väljas
      3. Lägg omedelbart ner den tryckta tidningen Bakrutan, utveckla istället hemsidan och forumen mm.
      4. Styrelsens möten hålls endast på SKYPE för gruppmöten en ekonomisk besparing.
      5. Få igång nytillverkning av olika delar genom Crowdfunding/Kickstarter metoden. Exempelvis 99 Skärmkantslister modell chrome. Klubben sätter ett mål på tillverkning till 60000 SEK när tillräckligt många har beställt via sitt kreditkort startas produktionen. Mycket enkelt
      6. Klubben skall ha som mål att vara den internationellt främsta aktören när det gäller lagerhållning och nyproduktion av delar.
      7. Klubben tillser att ritningsunderlag som idag finns på Saab Bilmuseum omgående kommer fram och att dessa kan användas vid nyproduktion.
      8. Medlemsavgiften sätt till 1000 SEK visserligen mycket men i det stora hela en liten summa och då kanske vi får fler aktiva medlemmar och dessutom mer pengar till reservdelar.
      9. Utveckla fler och bättre avtal med företag som blir exklusivt för medlemmarna.
      10. Satsa på utveckling av de lokala/regionala grupperingarna i SSK. Många vill inte köra sina bilar hundratals mil för en träff.

        mars 12, 2014 at 16:10 #173972

        Ytterligare två besparingar
        !. Gör ett riktigt medlemskort i plast, skicka sedan ut en klisterdekal med året precis som alla andra föreningar gör HSB, KAK mfl.
        2. Tryck inte upp kalendrar känns mossigt och gammaldags.

          mars 12, 2014 at 16:25 #173975

          Bra där Jörgen! Det är aldrig fel att engagera sig, att säga vad man tycker här. Några korta personliga kommentarer till dina punkter:

          1. Jag skulle inte sätta mina pengar på att tiden är mogen för att slå samman alla Saabklubbar i landet. Tvärtom. Men vi går mot det hållet, i synnerhet med tanke på att Saabklubben numera omfattar alla modeller av Saab.

          2. Ingen kommentar. Än. 🙂

          3. Absolut inte. Även om jag är en stark förespråkare av digitala lösningar sedan många år tillbaka så är Bakrutan i pappersform en viktig del av Saabklubben. Utan den förlorar vi sannolikt kontakten med många av våra äldre medlemmar.

          4-6. Helt enig. Crowdfunding kräver dock att vi öppnar försäljningen av dessa delar till allmänheten (eller de som bidrar finansiellt). Det kan Saabklubben inte göra, utan att starta ett bolag.

          7. Undrar om inte detta är en fråga för Saabmuseets stödförening.

          8. Nej, verkligen inte. Saabklubben bör vara inkluderande, inte exkluderande. En av de stora fördelarna med att vara Saabentusiast är det faktum att det är så pass enkelt och billigt att vara med i klubben (och köpa reservdelar). Inte bara kommer vi tappa nya medlemmar, vi kommer även förlora befintliga medlemmar.

          9. Helt rätt.

          10. Mycket händer faktiskt med våra lokalsektioner. Det senaste året har vi fått en officiell sektion i Stockholm (med flagga och allt) och sektionen i Halland har vaknat till igen. Men helt rätt, mer utveckling krävs där (jag har en hel del idéer, relaterade till vår IT-verksamhet, som kommer kunna gynna de lokala sektionerna).

            mars 12, 2014 at 18:44 #172334

            Något jag har saknat som medlem i den här klubben och som alla andra klubbar har är en medlemsmatrikel!
            Jag vill kunna få fram vilka som är medlemmar och se om det finns någon i krokarna som är det.
            Jag hoppas verkligen att vi ska få en matrikel snart, det är 9 år sen jag fick sist.
            Kom igen!

              mars 12, 2014 at 18:54 #172335

              Medlemsmatrikel finns att ladda ner på medlemssidorna på hemsidan.

              /B


              Bengt Åkesson
              bengt@akesson-motorsport.se
              Facebook

                mars 12, 2014 at 21:51 #62552

                1. Sammanslagning av alla Saabklubbar i landet, kanske tiden är mogen nu äntligen. Även STCS bilar är snart skattebefriade.
                Snart? 😛 Jag kommer där ifrån.. Jag var inte välkommen i SAAB-klubben med min 99TURBO 78 (den har jag inte betalat någon skatt på många år) året var 1997. Men de var då de 😉 (är fortfarande Medlem)

                2. Hantera reservdelsförsäljning och nytillverkning inom klubben om det sker i ett bolag eller som klubbverksamhet skall det billigaste alternativet väljas
                Förstår tanken. men är för dåligt insatt. De jag skulle vilja trycka på mer är medlemmars resurser, i stället för att allt måste köpas in “dyrt”. tex bakljusglas till 92. finns det ingen som Jobbar på glasbruk? mm mm mm

                3. Lägg omedelbart ner den tryckta tidningen Bakrutan, utveckla istället hemsidan och forumen mm.
                Eller om man kan logga in på en medlemssida och “kryssa” (ej tidning i pappersformat) För varför skicka ut tidningar till dom som inte vill ha den?? och dom som äldre som inte använder internet kryssar ju inte i och får sin tidning.
                Sen när tiden är mogen avvecklas tidningen automatiskt…

                4. Styrelsens möten hålls endast på SKYPE för gruppmöten en ekonomisk besparing.
                Eftersom jag är en gubbe på 40år så gillar jag att kramas och slicka på bilar och det görs inte elektroniskt men visst mindre saker och fler möten skulle ju vara möjligt. En mix.

                5. Få igång nytillverkning av olika delar genom Crowdfunding/Kickstarter metoden. Exempelvis 99 Skärmkantslister modell chrome. Klubben sätter ett mål på tillverkning till 60000 SEK när tillräckligt många har beställt via sitt kreditkort startas produktionen. Mycket enkelt
                se mitt svar §2

                6. Klubben skall ha som mål att vara den internationellt främsta aktören när det gäller lagerhållning och nyproduktion av delar.
                Svårt men ett mål är BRA. alternativet är att samarbeta med de andra stora tex GB som är stora och har bra tillverkningsmöjligheter.

                7. Klubben tillser att ritningsunderlag som idag finns på Saab Bilmuseum omgående kommer fram och att dessa kan användas vid nyproduktion.
                Om inte så är vi många i klubben som har CAD

                8. Medlemsavgiften sätt till 1000 SEK visserligen mycket men i det stora hela en liten summa och då kanske vi får fler aktiva medlemmar och dessutom mer pengar till reservdelar.
                Vi skulle inte tappa medlemmar. Vi ska använda de resurser som finns och öka antalet. Det finns så mycket kunskap och styrka som vi ska få fram och det kommer med lite vänlighet och ödmjukhet inte gnäll, klaga och diskussioner om pengar.
                Men man kan hitta andra sätt att få in pengar på. ex. Jag kan ta fram en tröja med SAAB flera SAAB loggor för ca 250:- och sälja på beställning för 1000:- där vinsten går till klubben.. mm mm mm

                9. Utveckla fler och bättre avtal med företag som blir exklusivt för medlemmarna.
                JA :AP

                10. Satsa på utveckling av de lokala/regionala grupperingarna i SSK. Många vill inte köra sina bilar hundratals mil för en träff.[/quote]
                :AP JA :AP

                Kanske knasigt tänkt men iaf lite tankar från mig. :wrench

                  mars 12, 2014 at 22:06 #62542

                  Jag var länge medlem i klubben innan jag hade en gammal Saab, jag utnyttjade inte ett jota mer än att jag läste Bakrutan och jag är nog inte ensam.

                  Det är nog bara de mest hårdnackade som dagligen besöker forum och sitter klistrade vid Saabklubben på Facebook. Ska man liks lägga all den tid det tar att skapa vår medlemstidning så känns det bara dumt att inte publicera den i tryckt form. Jag kan tänka mig att den del av våra medlemmar som har Bakrutan som huvudsakligt skäl för medlemskapet mer än väl bär upp tryckkostnaden.

                  Men om saker inte går ihop så måste klubben prioritera naturligtvis. Men man får noga se över vad medlemmarna vill ha. Själv lusläser jag Bakrutan varje nummer, medan jag tror jag köpt reservdelar vid två tillfällen på 15 år från klubben.

                  Ska en reservdelsförsäljning funka tror jag man måste börja sälja till även ickemedlemmar för att få tillräckligt underlag, samt göra en bra internationell sida så man kan sälja till världen över. Det har ju aldrig varit enklare att med några knapptryck köpa saker från asien eller USA, där man direkt kan se fraktkostnad och leveranstid. Saabdelar måste kunna spridas på detta sätt och få en ökad målgrupp.

                  /William

                    mars 13, 2014 at 12:22 #173990

                    Hej!

                    Håller med om att det är hög tid att verka för EN Saabklubb. Det är inte hållbart i längden med en massa (i sammanhanget) mikroskopiska klubbar som var och en diggar sin egen lilla bit av ett pyttelitet bilmärke. Klubbar som drar åt lite olika håll. Som alla har sina egna böjelser och egna agendor. Det är kontraproduktivt. På sikt är det ohållbart.

                    Ta för ett ögonblick ett steg bakåt och betrakta hela scenen. Den är faktiskt inte så stor och det hela tecknar sig nästan lite parodiskt sektliknande. Helt i onödan. Alla Saabar är ju kul. Till och med en 90. (eller, tja, ganska kul).

                    Mvh

                    Claes

                      mars 13, 2014 at 13:04 #173992

                      @cljo wrote:

                      Hej!

                      Håller med om att det är hög tid att verka för EN Saabklubb. Det är inte hållbart i längden med en massa (i sammanhanget) mikroskopiska klubbar som var och en diggar sin egen lilla bit av ett pyttelitet bilmärke. Klubbar som drar åt lite olika håll. Som alla har sina egna böjelser och egna agendor. Det är kontraproduktivt. På sikt är det ohållbart.

                      Ta för ett ögonblick ett steg bakåt och betrakta hela scenen. Den är faktiskt inte så stor och det hela tecknar sig nästan lite parodiskt sektliknande. Helt i onödan. Alla Saabar är ju kul. Till och med en 90. (eller, tja, ganska kul).

                      Mvh

                      Claes

                      Det är en god tanke men skulle det funka? Jag har gång efter annan slagits av hur snabbt stämningen blir irriterad här på forumet när man börjar diskutera modeller, och särskilt vad dessa är värda, både kulturhistoriskt och pengamässigt. Grundförutsättningen för en gemensam klubb är ju det motsatta, alltså tolerans. Alla som brinner för Saab förtjänar respekt, inte utifrån VILKEN Saab de rattar/gillar!

                      96 V4 1975 ”Bollen”
                      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                        mars 13, 2014 at 14:25 #173995

                        Claes har helt rätt. Antalet Saab-entusiaster är alldeles för få för att vi ska hålla på med en massa olika klubbar. Om vi verkligen vill få fart på det allmänna intresset för Saab, reservdelsverksamheten, träffarna och vår IT-verksamhet så behöver vi gå samman, under gemensam flagg.

                        Problemet med detta, som jag ser det, är att vissa hellre pissar revir (i form av klubbnamn, bil/årsmodeller osv) än att värna om Saab. Det är åtminstone min känsla.

                          mars 13, 2014 at 16:53 #173993

                          Hej! Jag blev glad när jag såg en bild på SAAB blandat med VW på en träff i Bakrutan. Vad jag vill komma med detta är att gamla VW och SAAB har många gemensamma nämnare som båda hade gamla men tidslösa karosser när dom var aktuella, bägge hade märkes-trogna köpare när dom var nya och udda tekniska lösningar. Så om man tittar på vad som händer med de Gamla folkorna idag och jämför med saabarna så frodas vw hobbyn mer än någonsin ( boxerville.se ) och en stor bidragande orsak till detta är att det finns nytillverkade delar allt från plåt till chassi och inredning och där utöver mycket kul trim och kustomdelar som lockar in den yngre generationen ( och en del äldre) vilket lyfter hobbyn.
                          Nu är ju VW mycket större men en stark reservdelstillgång för alla men där klubbmedlemmar får extraerbjudander är nog viktigt för att saabhobbyn ska växa sig starkare. Tänk om motsvarande delar till VW fanns till gamla saabar…..vilka byggen vi skulle få se där ute!

                          Vän av original och kustom

                            mars 13, 2014 at 18:48 #174005

                            Håller med Jörgen, Claes Jonathan mfl.
                            Vi försökte på min tid, men det var svårt. Tom Saab själva var inblandade i försöken

                            Utgångspunkten verkar vara att en del fokuserar på vad som skiljer istället för vad som förenar.
                            Kan man ändra det synsättet vore mycket vunnet..

                              mars 13, 2014 at 19:25 #174007

                              Förutsättningarna borde väl vara bättre nu än någonsin att slå ihop klubbarna, modellklyftan måste ju ha minskat och till och med övergått i ett överlapp nu när SSK släppt in alla Saabmodeller i gemenskapen, samtidigt som STCS bilar, dvs turbobilar börjar bli uppåt 35 år… 🙂

                                mars 13, 2014 at 19:56 #174011

                                Om vi inte gör slag i sak nu så har vi snart ytterligare en klubb: Svenska el-Saabklubben. Eller Saab Electric Club Sweden. 😉

                                  mars 13, 2014 at 22:42 #174021

                                  Hej
                                  Jag har två funderingar:
                                  1. Det känns som om delarna från klubben (om man nu kan säga så), kan delas upp i två delar, NOS eller nästan NOS samt nyproducerat. Den senare mår bra av att ha så stor spridning som bara möjligt (fler delar till samma verktyg = lägre pris) medan den förra lider av att det inte finns oändligt med delar och är svårt att köpa in nytt. Dessa NOS delar har klubben lyckats hålla föredömligt billigt och är därför ett bra lockbete för att få nya medlemmar. Nyproducerade delar borde spridas ut på så många som möjligt och de kostar vad de kostar. Kan man göra en sådan uppdelning?
                                  2. Även de som blir medlemmar i SAABklubben kan delas upp i två delar och det är de som vill köpa delar och de som vill vara med i en klubb för sin bil. Det sker ju ett visst överlapp emellan men mer i form av de senare som även köper delar än tvärtom. Tror jag i a f även om jag hoppas att en del som köper delar även märker vilken bra klubb detta är. Nu är vi ju en klubb för alla med SAAB så får vi nog värna bägge grupperna.
                                  Pär

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.