Hur ta av innertaket på 1963 års SAAB 96:a?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Hur ta av innertaket på 1963 års SAAB 96:a?

• Detta ämne har 21 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2010-12-17 09:23 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    timo m
    Deltagare

Vänner, goafton!

Bakgrund: Jag har kört fast med avtagandet av innertaket på min 1963:a SAAB 96:a (som skall rensas invändigt och rullas ut i 1000-cc-cupen…). Innertaket är av den typen som inte har krok/fjäder snett bakåt/nedåt till hålet i C-stolpen, in mot bagageutrymmet. Det är den varianten (efter vissa chassinummer) som har någon slags plåtbleck i själva taket som ”ståltrådsramen” som spänner innertaket skall hakas fast i, bakkanten på ngt sätt. Det behövs ett specialverktyg enligt verkstadshandboken.

Problemet: Jag saknar dels specialverktyget, dels kommer jag inte på hur det skulle gå till ens om jag hade ett. Har försökt haka loss de tvärgående ”spanten” mellan B- och C-stolpen men innertaket spricker i de tvärgående sömmarna vid kanalerna som omger själva ”spanten”. Antagligen fel ansats. Så, om någon vet och kan dela med sig av sina kunskaper så varmt välkommen.

Tackar på förhand gör. // Timo M

exceller8
    Moderator

jag har samma problem fast tvärtom 😉 det är inte helt solklart i verkstadshandboken…någon borde ha stött på liknande problem tidigare?! :jobbar:

montera innertak…

timo m
    Deltagare

Sedärja, samma kunskapsbehov. Håller med, verkstadshandboken kunde ha varit mer utförlig.

Fast det var snyggt slappa draperier du hade hängande i innertaket Mats 😉

Kan någon hjälpa oss av och på med vår tak… Trevlig helg så länge!

timo m
    Deltagare

Vänner,

Etthundratrettiofem klick på tråden och ingen som vet..? Alltså, en stilla vädjan om att få ta del av de ev erfarenheter som finns om att ta ut/sätta tillbaka innertak enligt frågorna ovan.

Kniven funkar. Men då kvaddar jag ett i det närmaste perfekt innertak. Synd på dessa rara gamla damer. Och Mats i tråden ovanför verka vilja spänna upp sitt tak.

Med tillönskan om en fortsatt trevlig helg och hopp om att någon där ute i cyberrymden har fått ut ett innertak helt, enkelt och som vill dela med sig av den upplevelsen!

Lollo
    Deltagare

Har inte svarat för har jag aldrig gjort det tyvärr.

Dicst
    Deltagare

135 klick + mitt eget tyder nog på att flera har intresse av att veta samma sak, inklusive mig själv då. 🙂
    Spännande bilbygge på gång alltså? Trevligt!

timo m
    Deltagare

Johodu, extra spännande just nu 😉 i äggsjuk väntan på ett paket med goda råd. Goafton så länge.

pulver
    Deltagare

Du är inne på rätt spår, du behöver ett specialverktyg. Man ska börja i hörnena i bak. Känn med fingret vart plåtbyglarna sitter och tryck stålbygeln bakåt och lyft upp över blecken. Jag gjorde ett eget verktyg av en ca 5 mm järnstång som jag böjde och svetsade fast en”klyka” i änden . Det svåra var att få dit det igen efter ett halvår. Kändes som det hade krymt.

timo m
    Deltagare

Tack ”Pulver”, uppskattas (började misströsta och leta vass kniv 😉 ! Fråga bara, hur ungefär ser det verktyg ut som du gjorde? En bild, skiss, en enkel beskrivning, något? Vore toppen!

janne2takt
    Deltagare

det finns en bild på detta i verkstadshandboken eller resevdelskatalogen kommer inte ihåg helt hundra nu, gjorde själv ett efter detta till mitt tak. Men tänk på att bågarna som håller taket spänt i mitten måste släppas ner innan så att det inte blir så spännt. Det missade jag så det där klassiska ljudet av ett tyg som spricker uppenbarade sej och det ljud som kom från en annan bör ej skrivas här. Skulle lagt upp en bild på verktyget men min dator hemma har kraschat och har svårt för att göra det här på jobbet.(har rast nu)Återkommer om jag får igång datorn hemma.

janne2takt
    Deltagare

Slänger in en liten bild på det verktyget som jag gjorde

exceller8
    Moderator

Timo, skicka gärna en bild på hur det ser ut när du tagit av taket så kanske jag kan få lite tips om hur man ska sätta dit mitt tak också! 😉 Eller om någon annan har några tips om hur man fäster mitt tak på bästa sätt utan att ha några färdiga fästen monterade…

timo m
    Deltagare

Tack för råden. Nu är taket ute. Jag tog en ”minikofot”, ganska mjuk, ca 25 cm lång, böjde till ändan så att jag fick ner den mellan karossen och stålbygeln som är insydd i hörnen baktill på innertaket. Oerhört krångligt att få upp stålbygeln bakåt-upp-över det där plåtblecket som den hakar fast i. Tog i så att taket skadades men inte farligt. I andra hörnet bak klippte jag av den ”fjäder” som är insydd runtom hela taket och som är sammanbunden med stålbygeln (som finns i hörnen bak resp framtill som jag skriver om längre ner) som i sin tur endast går runt hörnen, ner över plåtblecken. Då blev taket betydligt mkt mindre spänt och det gick att få loss det i bakkant. Sedan var det bara att haka oss ”spanten” ett efter ett och jobba sig framåt. I framkant slutligen, fanns ytterligare en stålbygel, som ett brett ”U”, utmed hela vindruteramen och en bit bakåt från A-stolpen. Den hakar också i ett plåtbleck i hö/vänster hörn. Pillade in fingrarna där, lyfte uppåt, inåt och bygel kom loss. Sedan var det bara att dra hela ”U:et” bakåt. Hängde ni med… bilder skulle inte bidra med så mycket mer, tyvärr. Plåtblecken som byglarna hakar i syns inte. Man får känna sig fram.

Det omvända, att få in taket gissar jag kan bli minst lika pilligt. Men med tålamod kan man säkert jobba sig bakåt, precis som det står i verkstadshandboken, sedan på ngt fiffigt sätt få grepp om stålbygeln så att man får den över och sedan ner bakom de där plåtblecken.

En reflexion; takvarianten med wire som spänner bakåt/nedåt bagageutrymme verkar betydligt enklare att hantera. Men för oss lyckliga blir det litet Mulle-Meck 😉

Till Mts som saknar plåtblecken, det finns en instruktio i verkstadsandboken om hur göra. Inte helt pedagogisk, skissenm men börja med att kolla där om du har en sådan bok.

Lycka till med era tak.

exceller8
    Moderator

Jo, jag har verkstadshandboken, men det står inte precis tydligt, så hade ändå gärna fått mer bilder, tips eller instruktioner om någon vet mer!

timo m
    Deltagare

Håller med Mats. Jag kan försöka klämma i ett objektiv i mellanrummet där plåtblecket sitter och ta en bild. Så är det kanske till litet hjälp för dig Mats.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng