Hur tålig är växellådan på V4:an

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Hur tålig är växellådan på V4:an

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Hur tålig är växellådan på V4:an

  • Författare
    Inlägg
    • februari 24, 2009 at 17:06 #19632

      Tänkte lämna min motorn till Bengt-Erik Ström för lite bearbetning men hur mycket pallar växellådan för? Det är ju inga större problem att plocka ut effekt med hjälp av överladdning men jag vill inte byta låda dag ut och dag in…. Lådan jag har liggandes är från en -68:a.
      Tacksam för svar!

        februari 24, 2009 at 17:36 #136250

        68:orna har oribbat aluminiumhus och den klena ingående axeln och är den sämsta varianten.
        Nyare V4:or har ribbor som förstärkning i gjutgodset samt grövre ingående axel.
        Dom har även ett annat frihjul med fler rullar, men det är snarare klenare än dom äldre.
        Köp en billig låda från nyare V4:a på blocket eller nåt, dom kostar inte många kronor.
        Fast om du inte ska ta ut några hiskeliga effekter så kan det säkert funka med den lådan du har. Dom är ju inte jätteklena. Dom höll ju att köra rally med förr i tiden när det inte fanns nåt annat.
        Fuling kanske har lite att tillföra i ämnet om du undrar mer…

          februari 24, 2009 at 18:00 #136251

          68an finns i 2st olika utföranden dessutom.
          En tidig, samma sam 2T för utom slutväxeln och en senare bättre.

          Ingånde axelen byttes, ca 71. Så det finns även ribbade lådor med den avsmalande axelen(klena).

          Sen vad gäller frihjul finns det 3st olika.
          1 6-rullars och 2st 10-rullars.
          6-rullars 2T och ca någon gång 68 typ.
          Sen det första 10-rullars en tumme pekfinger det andra 10-rullars 77.
          Går väll att kolla reserrdelistor om man orkar.

          Sen de tidiga 10-rullar är de sämsta, sen om de 6-rullar eller de senare 10-rullars är bästa låter jag vara osakt.

          Hållbarhet?
          Allt går att ha sönder, men för att vara en konstruktion som är gjord för typ 38hk 2T och pallar för rallyåka med V4 skall man inte klaga för mycket.

          Det viktiga är att lådan är frisk. Jag skulle hålla mig under 200Nm i vrid i snurran så har lådan några changser att överleva.

            februari 25, 2009 at 20:32 #136338

            Det lutar åt att jag får plocka isär min och kika på innehållet. Men om jag förstår er rätt ska jag annars kika efter en låda som är nyare än -71 och har ribbat hus med den kraftigare axeln?! Jag kommer nog inte plocka ut mer än 150hk så då antar jag att det kommer hålla ihop. Klarar original lamell/tryckplatta av den effekten?

            Stort tack för hjälpen!!!

              februari 25, 2009 at 21:40 #136345

              Det kom även ett par förbättringar ca 75.
              Sen att tjacka beggade lådor är som att köpa grisen i säckan.
              Jag tycker även std lådans stegning SUGER, särskilt när man åker vässat.
              Det går att fixa, men då börjar det kosta flis.

              Std kopplingen kan hålla, men den kan även slira på en std motor.
              Till allt annat än std så tycker jag den är bättre som sänke.

                februari 26, 2009 at 18:09 #136395

                He he he… Det var ord och inga visor. Vi får väl se vad jag kan ragga upp på nån skrot eller motsvarande. Har hört talas om så kallade “grupp 2”-tryckplattor också. Men var hittar man såna? Och framförallt: är det nåt att ha?

                  februari 26, 2009 at 18:51 #136399

                  Jag har en komplett GR II koppling till salu

                  De funkar bra men Solfjäder fungerar bättre. Men kräver modifiering utav svänghjulet. Nöjd nu Fuling??

                  Fredrik 070-587 88 01

                    februari 26, 2009 at 21:03 #136401

                    Man får använda vad fa.. man vill.
                    Men svar ja, jag är ingen vän av typ std tryckplattan i någon form.

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.