Hur tusan funkar en r-diffbroms?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Hur tusan funkar en r-diffbroms?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Hur tusan funkar en r-diffbroms?

  • Författare
    Inlägg
    • januari 5, 2012 at 19:21 #4461

      Satt och tittade på rejsa.nu, synnerligen på Tvåtaktsmickes galenskaper. På en bild så hade en rödmålad r-spärr monterad på växellåda. Jag satt och filurade på hur en sån funkar. Jag antar att den är en slags “limited slip” diffbroms, som har till uppgift att pyttsa över effekt till det hjul som har grepp snarare än det som rullar lättast, dvs saknar grepp. Till skillnad från en regelrätt diffspärr så pyttsar den bara över en viss bestämd och inställd andel. Utgående axel från växellåda verkar vara vara monterad till själva huset, och axeln till hjulet anslutet till en lamell mellan de två halvorna.

      Den observante ser då att det verkar funka som en koppling på en motor, men med tryckplattans tryck statiskt inställt. Denna anspänning kan ställas in med ett gäng bultar försedda med fjädrar. Vid ett visst moment så kommer lamellen att glida. Det är nu jag blir ngt förvirrad av funktionen.

      Ponera att man pressar diffbromsens sida med ett ökande moment och till slut börjar lamellen glida. Som jag ser det så flyttas inte denna kraft till andra drivhjulet utan vispar i tomma intet, ngt snabbare än utgående axel på diffbromsens sida. Det är ju ingen vidare finess för ngt som skall vara en diffbroms. Men jag har sett denna manick på ett antal bilar, så det borde ju funka. Så vad har jag missat?

      Finns det ngn vänlig jeppe som kan förklara hur den funkar?

      Lånade Mickes bild, klicka länk nedan;

      http://www.rejsa.com/im/_garaget/977_2010-02-25-p2200181.jpg

        januari 5, 2012 at 20:17 #37253

        Här är en bild som kanske förklarar mysteriet.
        Diffhuset måste bearbetas så att kopplingen 1 på bilden träs in i diffhuset och drivs av differentialen.
        2 olika modeller tillverkades, antingen rullar eller splines.
        Här och här är det två trådar om det på gamla forumet.

        /Owe

          januari 6, 2012 at 05:42 #37270

          Jeg tror den har låsning på begge hjulene hele tiden, men skal slippe opp når man står stille og svinger da man får høyt nok moment til at den slipper??? Blir egentlig motsatt av en ordinær diffsperre.

            januari 6, 2012 at 22:27 #34698

            Den yttre delen av diffen, (dvs själva skalet) är i förbindelse med diffhuset/diffklumpen, och den inre delen, dvs själva drivknuten, är i förbindelse med de små kugghjulen inne i diffhuset.(Om man tar i sär diffen så ser den ut ungefär som en lamell)
            När man drar åt muttrarna på diffen så försöker man stoppa möjligheten för framhjulen att snurra i olika hastighet, men bara tills motorkraften blir så stor att den övervinner diffens inställda moment, då orkar inte diffen hålla emot och det ena hjulet (det med minst grepp) kommer att spinna.

            R-spärren funkar således ungefär tvärtemot en “riktig” diff, en riktig diff, dvs en ramplamelldiff funkar ju så att ju mer ett hjul vill spinna, desto mer nyper diffen åt. (dock bara tills ett visst inställt moment)
            Och R-spärren funkar ju så att ju mer ett hjul vill spinna, så kommer diffen inte orka hålla emot till slut och det ena hjulet spinner löst.

            Jag har kört med r-spärr och jag tyckte att den var rätt smidig, om man ville leka på isen så var det bara att stanna till och dra åt muttrarna på diffen och vips så var lådan diffad, sen när man lekt klart så var det bara att släppa på muttrarna och så var lådan odiffad igen.
            Om man inte har en alltför trimmad bil så är r-spärren helt okej faktiskt, det är ju fint att kunna ställa in diffen efter väglag osv.



              januari 9, 2012 at 16:55 #37478

              Aha, men då funkar den ju i grova ordalag som en AGA-diff fast med slirlamell. :ID

              Eller inte! 😉 Det var biten hur yttre klumpen var ansluten till inre differentialen som skapade veck i pannan. Men nu fattar jag.

              “Inte alltför trimmad” skrev du, vet du ungefär hur mkt pulver den bör användas till? En såndäringa manick skulle ju vara guld till tex konbana.

                januari 10, 2012 at 11:36 #37528

                Nej tyvärr vet jag inte hur stark motor den är bra till, men jag gissar att om motorn är för stark så slirar diffen,(dock bara en gissning) iof går det ju att dra åt den mer då, men jag vet inte hur högt moment man kan dra åt den till!?
                det kanske finns nån som vet?

                  januari 11, 2012 at 17:01 #37589

                  R-spärren funkar troligen bäst när det är dåligt fäste och man ändå inte kan få ner nån större effekt i backen. Är det bra fäste, på asfalt och med r-däck funkar den troligen dåligt. Kör man med attack mellan konerna i Superstage med full gas genom svängen klarar det yttre hjulet av mycket effekt och det inre väldigt lite. Då vill man ha en diff som i princip låser upp mellan framhjulen.

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.