Hur???demontera generator 9-5

Forum Övrigt Allmänt Hur???demontera generator 9-5

Detta ämne innehåller 11 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-03-04 18:44.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15609

    stefan w
    Deltagare

    Hej
    Jag har ett problem som jag funderar över.
    Ett brumljud har kommit på min 9-5a Aero. Jag har lokaliserat det till transmissionssidan på motorn. Eftersom jag nyligen bytt kedjorna så fick märkesverkstaden ta in bilen för att klargöra om det hade med det arbetet att göra. Anledningen till att verkstaden fick göra kedjejobbet var att jag inte ville ödelägga garantin gällande oil-sludge genom att riva själv, sen har jag nu bevis också på att jobbet är gjort ifall jag säljer bilen en dag.

    Brumljudet konstaterades vara generatorn, surt eftersom jag trodde det var en av spännrullarna till remmen. 7000:- skulle det kosta 😮

    Generatorn har inget med nån garanti att göra så den byter jag själv. ca 3400 för en utbytesgenerator hos en annan auktoriserad Saabverkstad lät bättre.

    Jag påbörjade arbetet idag och läste på lite innan i min Haynes för att skaffa mig en överblick över jobbet. Där stod det att jag skulle demontera höger framhjul och innerskärmen för att komma åt motorns baksida. Detta gjorde jag och där gick jag på en nit, samt att två fästskruvar för innerskärmen small av. Att innerskärmen togs bort gjorde inte ett dugg för att förbättra läget, allt bakom var plåt och motorn syndes inte ens. En liten öppning mitt för vevaxeln var allt som fanns.
    Att slaka på remmen gick finfint eftersom man tar en vanlig förlängare från en hylsnyckelsats som passar i ett fyrkantigt hål i spännaren, bryter lite och låser spännaren med en 4 mm borr. Här har någon alltså tänkt till 😀
    Att få bort remmen var lite bökigt, en provstart sade mig att ljudet var borta, felet var nu inringat till remtransmissionen.
    Nu kom jag till generatordemonteringen :sick:

    Här vill Haynesboken att jag skall demontera hela insuget med spjällhus och spridarbrygga, kablar, slangar…..
    Innan jag gör det så ska jag dubbelkolla alla tre spännrullarna för att till varje pris klargöra att det verkligen är generatorn som brummar, utväxlingen mellan vevaxel och generator är så stor att jag tvivlar på att det lågfrekventa ljud som hörs verkligen kommer från generatorn, om det är den så borde ljudet vara mer ylande. Återkommer om detta.

    [color:#3366FF]Om det nu är generatorn så har jag intalat mig själv att det finns nåt annat sätt att pillra ut generatorn ur motorrummet utan att riva halva motorn, om någon har nåt annat knep så är jag tacksam för tips[/color]

    En sak till, lita inte blint på att icke original verkstadshandböcker verkligen föreslår den bästa metoden eller har rätt specifikationer, åtdragningsmoment, rymduppgifter m.m. Var skeptisk och undersök noga hur du bäst gör jobbet, med eller utan bok.

    #103421

    hotrodder
    Deltagare

    Nu vet jag inte vad du har för årsmodell men jag kollade i WIS på en ”noll nolla” och (f*n programmet godkänner inte kopiera text) så är det bara att mecka rubbet uppifrån och underifrån du behöver INTE!! lyfta nåt insug eller så. har även kollat på min egen 9-5´a för jag misstänker generatorn e på g i den oxå och visst går den att komma åt utan att riva så mycket som du tror…
    från WIS:
    1, lägg på skärmskydd
    2, lyft batteripol
    3, demont. insugets täck-kåpa
    4, demont. vevhusventilationens magnet & konstantrycksventil
    5, avlasta & demont. remspännaren
    6, demont. generatorns övre fästskruv
    7, märk upp och lossa höger motorfästets fästmutter & smörj så den kan glida något
    8, lossa fästmuttern på bakre motorfästet
    9, demont. främre avgasröret
    10, demont slangen mellan oljefällan & oljesumpen
    11, lossa anslutningarna för B+ & D+ på generatorn
    12, demont generatorns nedre fästskruv
    13, lägg generatorn med remskivan neråt mellan styrväxel & mellanaxel
    14, bryt försiktigt med brytjärn mellan växelådan & hjälpramen
    15, lyft ner generatorn

    Monteringsanvisningen är i princip i omvänd ordning förutom första punkten är det står: Knacka in bussningarna jäms med fästet för att underlätta montering

    #103438

    stefan w
    Deltagare

    Hej, Tack för svaret!!!
    Höger motorfäste?? Nu är jag inte med,?? hmmm jag har ett stort ok som sitter uppe vid kamdreven som sitter i ett motorfäste på höger innerskärm, när jag demonterade detta så blev jag tvungen att palla under motorn för att den inte skulle rasa ner.

    Jag har en -02 aut, och vad jag kan se så ska det gå att pillra den uppåt om det inte vore för ac-rören som snyggt genar över det utrymme där man skulle kunna få upp den mellan torped och motor. Att bryta undan dessa har jag bedömt som högrisk att knäcka nåt. Nedåt där är drivaxel, kat och ramen för drivpaketet samt servorör ivägen. Jag ska undersöka om man kan släppa ner motorn i framkant så att utrymmet mellan insug o torped blir lite större. Troligen kommer jag att gå på en ytterligare nit där. Jag har efter ytterligare koll idag kanske lokaliserat brummet till spännrullen m.h.a skruvmejsel med skaftet mot örat, spännarmen vibrerar som fasen så nåt är inte bra där. Det gäller när man har skaftet mot örat att man inte halkar av fästbulten till rullen och får spetsen i den snurrande rullen, då får man nog väldigt ont i örat. Avlastade jag systemet genom att bryta spännaren så remmen slakas så tystnar ljudet nästan helt. Så klart.

    Bilen har bara gått 11000 mil så jag anser det vara tidigt för generatorras, när jag byter rem så kommer en av bryttrissorna att bli överflödig, troligen den som sitter mitt på transmissionskåpan. jag skall byta själva spännrullen i kommande vecka, den kostar bara en liten slant så det är väl bra om den är fräsch, det skall ju ändå bytas rem på 11000 mil enl serviceboken.

    Kommentarer????

    #103440

    walle
    Deltagare

    bilen har bara gått 11000mil?? 02a? det är ju en hel del min saab 99a har gått 7000mil sen 76. å den har fått en utbytes generator vid 5000mil enligt service boken.

    #103441

    stefan w
    Deltagare

    Hmmmm..då har jag haft en otrolig tur, detta är den första bil jag haft där generatorn kanske är väck. Min fd 9000 rullar fortfarande men nu med sambon bakom ratten, den har gått 24000 och jag har haft den sen 14000 utan generatorbyte.
    Det jag sett på 9-5an är att generatoraxeln är lång så remskivan hamnar långt ut så att det påverkar livslängden på lagren är ju klart.
    Min generator är på 140A men om det påverkar livslängden på lagren nämnvärt tvivlar jag på, remspänningen är ju som den är så den kan man knappast påverka och det ska man väl inte heller göra.

    #103442

    hotrodder
    Deltagare

    Hum.. det jag beskrivit för dej är direkt ur Saabs egen verkstadsmanual/program ”WIS” samma som Saab verkstäderna använder, skit som sagt att det inte går att kopiera-klistra in. Hur som helst ”punkt 7” är muttern mitt för kamkåpan just på det som du beskriver som ok och det står ingenting i WIS om att du måste palla upp motorn. Däremot är det ju skillnad på lossa och demontera så jag tolkar det som du bara skall ”muttra upp” motorfäserna så de blir lösa. Övre skulle ju även smörjas så det kan glida lätt (oxå punkt 7) helt klart skall den enligt Saab manual tas neråt och rör inte AC rören. Den enda tillägsinformation som jag inte skrivit ner till dej är en länk i programmet som beskriver: demontering av främre avgasrör med katalysator 4cyl

    Generatorn bör hålla mer än 11tusen mil, min har gått bra prexis sexton och varför jag misstänker den är att laddningen släpar efter några sekunder när jag slår på heljus. men jag har även en trave extra ljus på min…

    Remmen som byts på 11tusen mil är en reviderad upplaga och är kortare. Minns inte om det tillkommer en ombyggnads-sats men den går runt ett hjul mindre precis som du menar. Sen vet jag det fuskas en del med byte av spännhjulet/hjulen på Saab men det skulle jag aldrig ens fundera på. SMÅ!! pengar i sammanhanget kontra åka på remhaveri massor med mil hemifrån pga. ett simpelt lager i ett spännhjul som skurit.

    #103448

    stefan w
    Deltagare

    Aha…då är jag med, det ante mig att Saab har annan metod än Haynes, jag litar inte längre på Haynes. Den går att ha som vägledning men inte att lita blint på. AC-rören rör jag inte. Då gör jag hellre som du föreslår.
    Jag har gett mig f**n på att det är spännrullen som väsnas. Jag ska byta den och visar det sig att det var fel så kommer jag inte att grina över det. Ny rem o ny spännrulle o bryttrissa, då går det 11000 till.

    Att pilla dit remmen utan att demontera ”oket” tror jag blir svårt, det är inte direkt gott om plats.

    Jag har min mail i profilen, kan du kopiera-klistra in beskrivningen i ett mail till mig så vore det bussigt, tror du det funkar??

    #103449

    hotrodder
    Deltagare

    Lärde mej hur man gör för att ta en skärmdump så här är manualen: (klicka upp dessa bilder till full storlek inne på geting)

    Demontering:

    Montering:

    #103456

    stefan w
    Deltagare

    Suveränt! Tack så väldigt mycket!
    Vilken jä**a tur att jag inte rev rubbet. Men jag undrar varför man ska märka upp motorfästet före man lossar muttern :confused:
    Jag har haft bort oket och jag märkte inte upp nåt innan. Mitt motorfäste är inte riktikt likt, jag har en kåpa som jag trär på bulten före muttern. Som en styrning ungefär. Gjorde jag nån tabbe som inte märkte upp innan??

    #103457

    hotrodder
    Deltagare
    Stefan W wrote:
    Suveränt! Tack så väldigt mycket!
    Vilken jä**a tur att jag inte rev rubbet. Men jag undrar varför man ska märka upp motorfästet före man lossar muttern :confused:
    Jag har haft bort oket och jag märkte inte upp nåt innan. Mitt motorfäste är inte riktikt likt, jag har en kåpa som jag trär på bulten före muttern. Som en styrning ungefär. Gjorde jag nån tabbe som inte märkte upp innan??

    Jag har inte rivit där själv men är det inte så att hålet är ovalt så man helt simpelt ”knuffar” motorn framåt i bilens färdriktning lite för att få bättre plats bakom. Enda anledningen jag kan komma på eftersom man skall smörja så det glider & märka upp först. Skärmdumpen är tagen just för årsmodell -02 men det är klart att variationer kan förekomma.

    Haynes böckerna kan vara vägledning många gånger men har genom åren lärt mej att dessa ofta stämmer oerhört dåligt överens med jobbet man skall utföra.

    #103564

    stefan w
    Deltagare

    Jag köpte spännrulle idag samt rem och som jag misstänkte så blir brytrullen mitt på transmissionskåpan överflödig med den nya remmen eftersom remmen går rakt mellan brytrullen ovan spännaren och servopunpen.
    Samtidigt så dumgjorde jag mig och frågade om det fanns nåt knep att demontera generatorn. ”Jag brukar ta den uppåt” sa meken. ”Jaha man lossar motorfästena och bryter lite” frågade jag. ”Ja det kan man göra” sa han.

    Kan man göra???

    Undra hur ac-rören mår efter ett generatorbyte efter den modellen?

    Blir det generatorbyte så kommer jag att redogöra för detta.

    #103925

    stefan w
    Deltagare

    Då lyfter jag tråden
    Idag demonterades generatorn och efter att ha tänkt till så gick jag min egen väg och det fungerade, jag beskriver nedan förloppet.

    1. Remmen slakas och spännaren låses med 4mm borr.

    2. Spännarskruven demonteras. Ett insexbits och 1/2 spärrskaft för att dra loss. Bitset passar i 10mm hylsa så lättskruvningen sker med 1/4 spärrskaft och nämnda hylsa p.g.a. det trånga läget.

    3. Övre generatorbulten. Lika som punkt 2

    4. Nedre generatorbult. Smutsskyddet under motorn demonteras. Lika som punkt 2

    5. Elanslutningar lossas.

    6. Motorfästet demonteras.

    7. Jag demonterar oket som generatorn övre fästöra är fäst i, på detta sitter även bryttrissan. 4 bultar. Enkelt men effektivt.

    8.Här kommer den.

    Felet upptäcks bums, remskivan är lös. Muttern har varit så hårt dragen att brickan brustit och till hälften fallit bort. Källan till brummet är funnen. Tyvärr så har både remskivans hål och axeln gått åt he…te. Det jag noterar är att det inte finns nån krysskil eller splines. Underligt. Bara släta ytor. Man förstår att det krävs passning mellan ytorna när man ser den lille axeln och den långt utstickande remskivan.

    Bilderna kommer i ordning som ovan.

    Jag skall kolla på måndag om det är lönt att byta rotor och remskiva eller om det blir utbytes alt ny. Återkommer om det.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng