huvudbry! bosch CI Insprut

Forum Modellspecifika forum OG900 huvudbry! bosch CI Insprut

Detta ämne innehåller 9 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-07-05 20:17.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13550

    saab-jonte
    Deltagare

    insprutningssystemet bosch CI från 85 ger mig konstiga rynkor i pannan för tillfället…

    har ett komplett system med kablage och allt, från en skrotad bil och funderar på att montera detta i min GLs 1983 under ett år eller liknande tills förgasarpaketet kan utbytas och fungera som det ska. men ska motorn stå i ÖD och ”doseringsmekanismen” stå i något sorts ÖD den också? för eftersom allt är helt och hållet mekaniskt så finns det juh ingen bestämmd regel på vilken cylider den skall spruta in på…. så om motorn jag tagit paketetet ifrån stod i läge 4 och den motorn jag har står i läge 2…. det måste juh gå att nolla allt så det går att ställa rätt igen utan att krångla för mycket….. HJÄLP!

    #90888

    mikael_h
    Deltagare

    CI står för Continous Injection eller kontinuerlig insprutning på svenska. Insprutningssystemet beror inte på vevens eller kamaxelns position, men enbart på mängden av luft som sugs in samt motorns temperatur. Det är bara att skruva dit insprutningsinsuget och de andra delar, samt byta ut tanken om det inte går att montera bensinpumpen i den gamla.

    Jag köper gärna ditt gamla dubbelförgasarpaket med insug, luftfilter och allt.

    Mvh Mikael H.

    #90889

    saab-jonte
    Deltagare

    men vad händer om jag nu monterar i insug + sprut och sedan åker till sbp och besigtigar, åker jag på obmbes/regbes då eller? då bifogar detta ännu mer problem tror jag….

    funderar på att bes och sen byta, om det är så lite att göra som du skriver och det fungerar på så sätt… så besigtigar jag den denna gången med förgasare och sådana prylar och sätter i sprutet efteråt, det är sån liten skillnad på insprutet och dubbelförgasarna i effekt vaf jag minns, 108 vs 118… så 10 hkr dit och hit kan väll inte göra så mycket, hela motorn är ju utbytt mot en annan, som hade enkelförgasare från början… så aja… vet ej riktigt…

    #90890

    jonas akesson
    Deltagare

    Hej!
    Jag byggde nyligen om min förgasar 99:a till insprut.
    Hade också tänk besiktiga först o sen konvertering,men beslutade att testa.
    Jag bytte tank,kamaxel,insug+allt nödvändigt.
    De brydde sig inte o de förde det inte ens på tal.

    #90891

    saab-jonte
    Deltagare

    okej! vet ej om jag måste byta tank på min 900 än… det sitter en platta som är löstagbar i bagagerummsgolvet, har dock ej pillat los den än men det kommer…. annars är det bara att börja byta ut komponenterna alltså

    då har jag något att se fram emot

    #90892

    saab-jonte
    Deltagare

    förresten! vad är det för station du besigtigade bilen på…. är den stor eller liten… funderar på att beställa besigtning på stationen som ligger 12 mil ifrån mig då den närmaste har som regel verkar det som att alltid underkänna bilar som är äldre än 10 år på första försöket oavsett om bilen är hel eller inte, blir alltid töntiga fel då som egentligen ej är något att nämna…. exempel på fel som mina bilar haft vid kontroll

    ljusfel
    ljusinställningar
    handbroms… bör varit godkänd

    och sådant som man bara blir irriterad på.. när fästet till mittenbältet bak är ”trasigt som besigtningsmannen tyckte.. det sitter ej fle folk i bilen än jag och min tjej.. aldrig hänt
    jag monterade därför bort bältet tillfälligt och även låsningen och åkte tillbaka till besigtningen och meddelade att bältet var borttaget, går gick den inte igenom p.g.a. att det saknades, åkte då till en akridiserad verkstad och släckte 2:an……….

    #90893

    jonas akesson
    Deltagare

    Hej!
    Jag besiktiga min 99:a här i Motala.
    Vet ej om man kan kalla stationen för stor,den har 4 portar o antar att den är normal stor för en stad med 40 000 invånare.Här är dem rätt ”mänskliga”,men för ett par år sedan fanns det en besiktningsman som var hur hård som helst.Var inne med min Volvo 745 Turbo o han ville sätta mig på en motorbesiktning då bilen gick ”lite för bra”,men efter en provsväng på typ en kvart sa han:”Låt gå,men begär dem en reg.besiktning i framtiden så har dem inte gjort fel”.I bilen satt orginalmotorn dock något skrämd.Nu är dem ”Mänskliga” och jag var inne med en Golf för ett tag sedan o tutan la av fast den funkade på vägen dit.Dem sa åk iväg o fixa det o kom tillbaka så godkänner vi det här utanför o utan ombesiktning.Har även varit i Mjölby med en Taunus för ett par år sedan o lysen stod väldigt högt.Dem kunde inte justera ner dem o jag fick åka ifrån o sen tillbaka o visa upp bilen utanför stationen.Så mot mig har dem varit schysta här i Motala med omnejd.Jag tjäna 18 hk på ombygget o jag tror att du behöver överstiga åtminstone 20% innan dem reagerar.Lycka till!

    #90894

    mats a
    Deltagare

    Jag har besiktigat en chippad 9-3 i Ljusdal. Den rann bara rätt igenom efter att vi hjälpts åt att justera ljusbilden.

    I Bollnäs besiktigade jag en TT som är avgjort mer trimmad än original. Bes.-mannen gjorde den sedvanliga rundturen och gasdämparna gjorde sitt jobb. När vi kom tillbaka till stationen sa han ”Äh, vi tar ett varv till!”. Så det gjorde vi. Han klev sedan ur med ett flin på läpparna. Bromsarna bak hade 0,6 men eftersom det var jämnt på båda hjulen skrev han inget.

    Jag tror på att inget säga och att inte låtsas om något. Det ska fanken hålla reda på alla årsmodellspecifika konstruktioner på alla bilar. Så länge det inte läcker, bullrar eller hänger löst så brukar det gå bra. En väl ihopskruvad lätt trimmad eller modifierad bil som ser prydlig ut har enligt min erfarenhet inga problem att komma igenom. Så häng inte på ett 4′ ändrör så ska det nog ordna sig. Ta med en tidning, sätt dig och läs och låt bes-mannen (ett besman?) göra sitt jobb. Betala, tacka och far. Lycka till!

    #90895

    saab-jonte
    Deltagare

    okej sådär nu har jag varit och inspektert utrymmet bak i saaben, locket överbränslepumpen finns där och så även ner i tanken vad jag förstår det är ett lock över bara som går att med lite finess pilla bort och det ligger ett kablage som jag mätte upp som går till säkringsdosans bränslepumpsrelä plats.. så det är bara att hiva i en pump och dra om ledningarna och sen tuta och köra…

    #90896

    Martin
    Deltagare

    Det brukar vara skillnad på insprutningstankar och förgasartankar.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng