Ibland måste man älska sin gammelsaab.

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Ibland måste man älska sin gammelsaab.

Detta ämne innehåller 5 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-07-05 17:37.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14468

    pmh
    Deltagare

    Jaha då var det dags igen då. Bilen ska hämtas från vinterförvaringen. Sätter batteriet på laddning över natten. (lärt mig från tidigare år då batteriet varit stendött) Kliver upp nästa morgon med en lätt oroskänsla i magen, vad kommer gå fel den här gången. Lastar in batteriet i min 900 och åker iväg till hangaren där bilen stått undangömd över vintern. Upptäcker direkt jag kommer dit att ingen luft finns kvar i nått av däcken. Börjar leta efter en kompressor. Hittar till slut en och fyller på med luft och hoppas att det inte är punktering. Allt verkar vara tätt så i med batteriet, bäst att kolla kylarvattnet med. Allt verkar vara som det ska och nu kommer ögonblicket man bävat för. Sätter i nyckeln och vrider runt, soppapumpen går igång med ett tickande. Ut med choken och sanningens minut, vrider om nyckeln och startmotorn sätter igång, två sekunder senare snurrar motorn igång precis som om den hade körts hela vintern.

    Ibland blir man både överraskad och glad. I elva månader har den stått utan tillsyn men nu blir det åka av.
    Mer tvåtakts motorer i nya bilar.

    #96289

    stefan w
    Deltagare

    Mer tvåtakts motorer i nya bilar.

    (Rätt eller fel?)
    Höll inte nån biltillverkare på och laborerade med tvåtaktsmotor i mitten eller slutet av 80-talet?
    Var det Ford tro eller var det bara snack?? Nån som minns, jag minns tyvärr för lite

    #96290

    lars-erik
    Deltagare

    Orbital i Australien var väl inblandade och har för mig att en motor skulle testas i en Ford Fiesta ?
    Tror det var så sent som 90-talet. Någon annan kanske vet mer ?

    #96291

    hua100
    Deltagare

    Jag kör en VW Lupo 3L (gissa vad det är för saker i den man känner igen ifrån SAAB? = Frihjul,3cyl,ca60hk)

    #96292

    Dicst
    Deltagare

    Lotus labbade flitigt i ett EU-projekt i slutet av 90-talet där bla Svenska Rotormaskiner(kompressorer) och SEM(tändsystem) var med och gjorde prylar. Det var en tvåtakts V4 (eller V6:a, minns inte) med överladdning och ett avancerat system för att vinna tillbaka effekt som överladdningen stulit genom värmeutvecklingen vid kompressionsfasen.

    #96293

    stefan w
    Deltagare

    Timberjack hade om jag inte minns fel 2T-dieslar i sina en del av skogsmaskiner på 70-80 talet. Tror det var en kompressor (Blower??) som matade in luft när spolportarna öppnades.

    Jag var bara ”pryoelev” på verkstaden (BT) när jag såg dessa så nån närmare kontakt med dessa fick jag inte.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.