icke-fungerande farthållare 900i -88

Forum Modellspecifika forum OG900 icke-fungerande farthållare 900i -88

  • Detta ämne är tomt.
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #484695
    M.Broberg
    Deltagare

    Min relativt nyinköpta vinterbil har farthållare, kanon såklart, problemet är att den inte fungerar.

    jag har inte gjort någon längre felsökning mer än att trycka på ”Set” knappen när slidern är på ”on” och då klickar det nått relä.farthållaren är av gamla modellen med 2 pin uttag på hastighetsmätaren.

    finns det nån generell lista på saker som brukar fela?

    #484696
    dea
    Deltagare

    Vacuumslangar som spruckit. Kollas genom att lossa slangen vid vacuumpumpen och suga, då ska du se att gasvajern drar i spjället, annars ha du en läcka. Börja med det.

    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #484699
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Finns det något sätt att se om vaccumpumpen funkar?
    Jag har fått för mig att den bara startar över 30km/h.

    Mvh

    Mathias

    #484701
    M.Broberg
    Deltagare

    Hej!
    Finns det något sätt att se om vaccumpumpen funkar? Jag har fått för mig att den bara startar över 30km/h.
    Mvh
    Mathias

    hissa upp o köra på pallbockar? 😛

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 2 veckor sedan av .
    #484707
    Janne Hagnell
    Moderator

    Kontakterna på pedalerna är väl rätt standard.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #485911
    M.Broberg
    Deltagare

    Jag testade att suga i slangen vid vakumpumpen och ödm om min förvåning när spjället rörde sig och även höll sig när jag höll jämt.

    så inget vakumläckage… vad då?

    #485912
    Regin
    Deltagare

    Som Janne redan varit inne på:

    Kontakterna på pedalerna är väl rätt standard.

    Kolla upp avståndet på kontakterna.
    Är det fel, kan dom ”bryta” även med pedal/erna helt uppe/tillbaka:
    Cruise-C

    Bilagor:
    #485919
    M.Broberg
    Deltagare

    Tack!

    är det inte gängade kontakter på gamla systemet? char för mig att dom med lips grejejrna är nya systemet

    #485920
    Regin
    Deltagare

    Tack!
    är det inte gängade kontakter på gamla systemet? char för mig att dom med lips grejejrna är nya systemet

    Så sant 🙂

    Då återstår uteslutes metoden d v s testa dem med multimeter
    för se om dom ”bryter eller ej” när du trycker på pedal 👍

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #486054
    Herbert
    Deltagare

    Det kan även bero på trasig styrenhet som sitter under instrumentpanelen vänster bortom knäskyddetm,
    det finns två olika antingen saab 85 87 016 eller 95 60 905

    #486087
    Regin
    Deltagare

    Det kan även bero på trasig styrenhet som sitter under instrumentpanelen vänster bortom knäskyddetm, det finns två olika antingen saab 85 87 016 eller 95 60 905

    Om man vill, så finns det jo även ett relä på bilarna upp runt MY87 –
    som kan ”fela”
    relae

    Men jag tror nu mera på feljusterade/defekta ”kontakter” vid pedaler än styrenhet –
    styrenhet felar oftast på de sista årsmodellerna d v s dem som är gemensamma med 9000.

    Nu är det inget som felar ihop med din T5 ”konvertering” väl –
    och nog har du testat/uteslutat själva vakuumpumpen Broberg ❔ 😏 👍

    Bilagor:
    #486090
    M.Broberg
    Deltagare

    det är på min vita i8 Sedan som är 100% org Förutom att den har A50 fälgar

    det är ju knepigt att veta om det är pumpen känner jag. är la bara att koppla in en multimeter och köra över 30 och aktivera typ?

    • Det här svaret redigerades för 7 timmar, 26 minuter sedan av .
    #486118
    dea
    Deltagare

    Borde ju kunna mata pumpen direkt och då märka om den funkar.

    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #486134
    M.Broberg
    Deltagare

    Borde ju kunna mata pumpen direkt och då märka om den funkar.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.