Immig 9000

Forum / Övrigt / Allmänt / Immig 9000

• Författare

Har börjat få en fruktansvärd imma när värmen börjar komma i min 9000 -97. Misstänker att ”akvariet” är fullt, men var hittar jag dräneringen till det??? Är väl igensatt misstänker jag.

Tack på förhand!
      Lars

november 24, 2003 kl. 21:45 #83311

Du lyfter på det svarta plastlocket som går under vindrutan, när huven är öppen. I högra sidan sitter dränneringen, om jag inte har helt fel, har för mig att man gjorde så. Kolla ev om kupefiltret är blött, byt i så fall.

MVH Michael

november 24, 2003 kl. 21:45 #83312

Du lyfter på det svarta plastlocket som går under vindrutan, när huven är öppen. I högra sidan sitter dränneringen, om jag inte har helt fel, har för mig att man gjorde så. Kolla ev om kupefiltret är blött, byt i så fall.

MVH Michael

november 24, 2003 kl. 21:54 #83313

Jag skulle tippa på att det är ditt värmepaket som har börjat läcka. Det byts från motorrummet. Lite trångt att komma åt men det går att lösa om man inte har tummen mitt i handen.

november 25, 2003 kl. 18:47 #83314

Hej

Troligen fel på motorn till recirkulationsspjället. Mycket vanligt på 9000 av senare årsmodeller. Jag tar för givet att bilen är utrustad med ACC.

november 25, 2003 kl. 20:36 #83315

Helt rätt! Min lokala saabverkstad har bytt fyra spjällmotorer på ett par veckor nu i november. Alla sena 9000. Min skall bytas på måndag…

Mvh
                Lars

december 9, 2003 kl. 17:29 #83316

Visserligen har spjällmotorn i fråga byts vid det här läget, men vill ändå kommentera:

Enligt forumet på turboklubbens hemsida (som befolkas av många unga och fattiga bilentusiaster) brukar det nästan alltid vara kolen inuti spjällmotorn som orsakar problemet. En mer ekonomisk lösning vore alltså att själva demontera motorn och enbart byta kolen – i stället för hela motorn, som ju säkert kostar en bra slant på Saab.

/Peter

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.