Info om turbomotor 99 Rally

Forum Övrigt SSR Info om turbomotor 99 Rally

Detta ämne innehåller 11 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-02-16 02:43.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12228

    carl l
    Deltagare

    Hej!

    Jag efterlyser lite rolig information om den motor som satt i Blomqvists svarta 99:a.
    Dvs hur den var uppbyggd och vilka komponenter i stort. Om någon har bilder på rovan tar jag tacksamt emot sådana också. Speciellt på grenröret. Vill minnas att grenröret var mycket märkligt på de bilarna.

    MVH
    Carl

    #84830

    krister k
    Deltagare

    Hej!
    Detta kan säkerligen Åke Svantesson det mesta om, men här är iaf lite info( Å.S. får rätta mig om jag har fel…):
    Toppen var standard, förutom kamaxeln som var av ”annan karaktär”.
    Kolvarna var utbytta mot varianter som sänkte kompressionen till 6,5:1.
    Grenröret var av extractortyp.
    Turbon var av grövre kaliber, max laddtryck ca 1,8 bar (på rallybilen. Det var säkerligen ännu högre på RC-bilarna…).
    Växellådan var (iaf i början) en standardlåda utan synkningar.

    /Krister K

    #84831

    carl l
    Deltagare

    Extraktorgrenröret är jag väldigt nyfiken på.
    Jag har sett det nån gång för många år sedan, men jag kommer inte ihåg hur det ser ut, mer än att jag tyckte att det var konstigt. Någon som har en bild?

    Hur mycket lämnade rallybilen i effekt och vridmoment?

    MVH
    Carl

    #84832

    anonymous
    Deltagare

    Extraktorgrenrör… nå ja.

    [image]http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/2944399t_rally_liten.JPG[/image]

    Effekt låg väl runt 270 hk.

    #84833

    anonymous
    Deltagare

    RC-bilen hade har jag för mig runt 295hk. Vridet kommer jag inte ihåg tyvärr.

    #84834

    carl l
    Deltagare

    Tja… Jag skrev ju att jag någongång reagerade över extraktorgrenröret. Nu förstår jag varför.
    Undrar på vilket sätt det är bättre än original? I mina ögon ser det knappast optimalt ut.

    #84835

    johan josefsson
    Deltagare

    Kanske håller bättre mot sprickor ifall avgassystemet slår i?
    Och väger lite mindre?

    #84836

    krister k
    Deltagare

    Extraktorgrenrör… nå ja.

    [image]http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/2944399t_rally_liten.JPG[/image]

    Effekt låg väl runt 270 hk.


    Nej, det där kan man inte kalla extractor, men jag har iaf sett bilder på rallyturbosar där det satt extraktor.
    Man provade säkerligen olika varianter av grenrör.

    /Krister K

    #84837

    ake svantesson
    Deltagare

    vad jag läst mig till så togs väl plåtgrenröret fram för att orginalet ej höll..
    det tillverkades i inkonell ett dött material.som ej påverkas av värme ..även turbosnurran har jag
    hört skulle funnits i detta material..det togs väl fram m hjälp av flygmotor då matrialet fanns där..
    vad jag fått berättat för mig av tommy trollspeed så berättade han att lilla lådan har hållt för 305 hk det är högsta effekt jag hört berättas om —
    denna låda byggdes av veelen på tävlingsverkstaden.
    rallyturbon fanns från 250 till 270 läste nån artikel om rac 79 då bilarna var röda.
    då ola valde en moderat motor på 250 ..å stig hade 270 maskinen då han ville ha chans att vinna..
    men misstänker att den saab turbo stig åkte svenska 81 kanske hade ännu mer krut..
    kanske nån som vet..?
    mvh åke

    #84838

    anonymous
    Deltagare

    Är det någon som har bilder på Stigs bil en han tävlade med i Svenska rallyt 1981. Det vore kul att få se hur bilen såg ut. Vilken placering fick han? Alla fakta är av intresse : ) [color:”blue”] [/color]

    #84839

    Stig körde en Publimo-sponsrad 99:a 1981 och han kom på en femteplats.
    Kan tyvärr inte bistå med någon bild.

    Se länken:
    http://www.rallybase.nl/index.php?type=result&rallyid=277

    mvh
    Tommy

    #84840

    anonymous
    Deltagare

    Han verkar ju ha vunnit sin klass. Tackar för svaret.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng