Info om turbomotor 99 Rally

Forum / Övrigt / SSR / Info om turbomotor 99 Rally

  • Detta ämne har 11 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2005-02-16 02:43 av Anonym.
  • Författare
    Inlägg
    • februari 10, 2005 kl. 12:21 #12228

      Hej!

      Jag efterlyser lite rolig information om den motor som satt i Blomqvists svarta 99:a.
      Dvs hur den var uppbyggd och vilka komponenter i stort. Om någon har bilder på rovan tar jag tacksamt emot sådana också. Speciellt på grenröret. Vill minnas att grenröret var mycket märkligt på de bilarna.

      MVH
      Carl

        februari 10, 2005 kl. 16:04 #84830

        Hej!
        Detta kan säkerligen Åke Svantesson det mesta om, men här är iaf lite info( Å.S. får rätta mig om jag har fel…):
        Toppen var standard, förutom kamaxeln som var av ”annan karaktär”.
        Kolvarna var utbytta mot varianter som sänkte kompressionen till 6,5:1.
        Grenröret var av extractortyp.
        Turbon var av grövre kaliber, max laddtryck ca 1,8 bar (på rallybilen. Det var säkerligen ännu högre på RC-bilarna…).
        Växellådan var (iaf i början) en standardlåda utan synkningar.

        /Krister K

          februari 10, 2005 kl. 16:19 #84831

          Extraktorgrenröret är jag väldigt nyfiken på.
          Jag har sett det nån gång för många år sedan, men jag kommer inte ihåg hur det ser ut, mer än att jag tyckte att det var konstigt. Någon som har en bild?

          Hur mycket lämnade rallybilen i effekt och vridmoment?

          MVH
          Carl

            Anonym
            februari 11, 2005 kl. 18:58 #84832

            Extraktorgrenrör… nå ja.

            [image]http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/2944399t_rally_liten.JPG[/image]

            Effekt låg väl runt 270 hk.

              Anonym
              februari 11, 2005 kl. 19:42 #84833

              RC-bilen hade har jag för mig runt 295hk. Vridet kommer jag inte ihåg tyvärr.

                februari 11, 2005 kl. 22:37 #84834

                Tja… Jag skrev ju att jag någongång reagerade över extraktorgrenröret. Nu förstår jag varför.
                Undrar på vilket sätt det är bättre än original? I mina ögon ser det knappast optimalt ut.

                  februari 12, 2005 kl. 09:04 #84835

                  Kanske håller bättre mot sprickor ifall avgassystemet slår i?
                  Och väger lite mindre?

                    februari 12, 2005 kl. 09:11 #84836

                    Extraktorgrenrör… nå ja.

                    [image]http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/2944399t_rally_liten.JPG[/image]

                    Effekt låg väl runt 270 hk.


                    Nej, det där kan man inte kalla extractor, men jag har iaf sett bilder på rallyturbosar där det satt extraktor.
                    Man provade säkerligen olika varianter av grenrör.

                    /Krister K

                      februari 13, 2005 kl. 18:49 #84837

                      vad jag läst mig till så togs väl plåtgrenröret fram för att orginalet ej höll..
                      det tillverkades i inkonell ett dött material.som ej påverkas av värme ..även turbosnurran har jag
                      hört skulle funnits i detta material..det togs väl fram m hjälp av flygmotor då matrialet fanns där..
                      vad jag fått berättat för mig av tommy trollspeed så berättade han att lilla lådan har hållt för 305 hk det är högsta effekt jag hört berättas om —
                      denna låda byggdes av veelen på tävlingsverkstaden.
                      rallyturbon fanns från 250 till 270 läste nån artikel om rac 79 då bilarna var röda.
                      då ola valde en moderat motor på 250 ..å stig hade 270 maskinen då han ville ha chans att vinna..
                      men misstänker att den saab turbo stig åkte svenska 81 kanske hade ännu mer krut..
                      kanske nån som vet..?
                      mvh åke

                        Anonym
                        februari 13, 2005 kl. 20:01 #84838

                        Är det någon som har bilder på Stigs bil en han tävlade med i Svenska rallyt 1981. Det vore kul att få se hur bilen såg ut. Vilken placering fick han? Alla fakta är av intresse : ) [color:”blue”] [/color]

                          februari 15, 2005 kl. 19:11 #84839

                          Stig körde en Publimo-sponsrad 99:a 1981 och han kom på en femteplats.
                          Kan tyvärr inte bistå med någon bild.

                          Se länken:
                          http://www.rallybase.nl/index.php?type=result&rallyid=277

                          mvh
                          Tommy

                            Anonym
                            februari 16, 2005 kl. 02:43 #84840

                            Han verkar ju ha vunnit sin klass. Tackar för svaret.

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.