Ingen drivning

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Ingen drivning

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Ingen drivning

  • Författare
    Inlägg
    • maj 19, 2007 at 12:16 #16054

      Ibland vid start framåt eller bakåt (96 1962) får jag ingen drivning. Gäller främst vid byte av färdriktning. Om man stannar helt och försiktigt lägger i växeln igen så funkar det. Vad kan det bero på och hur kan det avhjälpas?

        maj 19, 2007 at 15:18 #106640

        Det är frihjulet som slirar , eftersom felet kommer sporadiskt. Låser du detta med dess reglage, ska du se att felet försvinner, men..!! Du skall inte köra tvåtaktsaaben långa stunder med motorbroms, då tar motorn stryk.

        Åtgärd ett är att byta växellådsoljan, denna innehåller ofta mycket klägg och smuts om den inte bytts på åratal, vilket minskar den tänkta friktionen i frihjulets rullar mot dess nav. Det är ingen dum ide att samtidigt tvätta ur lådan, vilket görs så här:

        Efter att oljan avtappats, hissa upp framhjulen i luften. Detta görs för att transmissionen ska ha så lite friktion som möjligt då den under en kort stund kommer att köras utan olja.

        Slå i ca 2 liter fotogen. Skruva dit påfyllningspluggen. Sätt dig i och starta motorn. “Kör” på alla växlar, sammanlagt max 20 sekunder, lagom varv.

        Tappa ur fotogenet. skruva åt pluggen, ner med framvagnen

        Slå i växellådsolja, 2 liter om det är en treväxlad bil. Kör 10-20 mil, byt olja igen. Om inte frihjulet är slitet så fungerar det nu.

          maj 19, 2007 at 21:53 #106658

          Har bytt oljan tidigare utan effekt. Ska tvätta härnäst. Tack för tipset.

            oktober 26, 2008 at 08:06 #129407

            Lyfter en gammal tråd med en fråga;
            Går det att byta ut fotogenet mot diesel..?

              oktober 26, 2008 at 09:15 #129410

              Och hur gick det?Hur ser drivknutskonstruktionen ut vs V4:an?.På V4:an jag hade så var drivknutarna så slitna att drivhubbarna vandrade ut och exakt samma senario uppstod./ Mats

                oktober 26, 2008 at 12:41 #129416

                Krister,

                Detta är köparen av din “babyblue” 99:a -84 som jag hämtade hos dig för ca. 1 år sedan,
                med rosiga framdörrar, men å anda sidan så finns det ingen anledning att byta från fotogen till disel när det gäller att rengöra växellådan, kostnaden lysfotogen kontra diesel är minimal, du måste skölja ut lådan med en omgång vxl-olja efter detta i vilket fall som helst, detta före du fyller orginal olja i lådan.

                Mvh,

                  oktober 26, 2008 at 17:22 #129432
                  Jambo wrote:
                  Krister,

                  Detta är köparen av din “babyblue” 99:a -84 som jag hämtade hos dig för ca. 1 år sedan,
                  med rosiga framdörrar, men å anda sidan så finns det ingen anledning att byta från fotogen till disel när det gäller att rengöra växellådan, kostnaden lysfotogen kontra diesel är minimal, du måste skölja ut lådan med en omgång vxl-olja efter detta i vilket fall som helst, detta före du fyller orginal olja i lådan.

                  Mvh,

                  Ser man på, var det du?! Har du den kvar?

                  Tack för svar, lysfotogen köper man väl på närmsta mack antar jag. :thumbup:

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.