Ingen drivning

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Ingen drivning

  • Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2008-10-26 17:22 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16054
    per-erik n
    Deltagare

    Ibland vid start framåt eller bakåt (96 1962) får jag ingen drivning. Gäller främst vid byte av färdriktning. Om man stannar helt och försiktigt lägger i växeln igen så funkar det. Vad kan det bero på och hur kan det avhjälpas?

    #106640
    matthias r
    Deltagare

    Det är frihjulet som slirar , eftersom felet kommer sporadiskt. Låser du detta med dess reglage, ska du se att felet försvinner, men..!! Du skall inte köra tvåtaktsaaben långa stunder med motorbroms, då tar motorn stryk.

    Åtgärd ett är att byta växellådsoljan, denna innehåller ofta mycket klägg och smuts om den inte bytts på åratal, vilket minskar den tänkta friktionen i frihjulets rullar mot dess nav. Det är ingen dum ide att samtidigt tvätta ur lådan, vilket görs så här:

    Efter att oljan avtappats, hissa upp framhjulen i luften. Detta görs för att transmissionen ska ha så lite friktion som möjligt då den under en kort stund kommer att köras utan olja.

    Slå i ca 2 liter fotogen. Skruva dit påfyllningspluggen. Sätt dig i och starta motorn. ”Kör” på alla växlar, sammanlagt max 20 sekunder, lagom varv.

    Tappa ur fotogenet. skruva åt pluggen, ner med framvagnen

    Slå i växellådsolja, 2 liter om det är en treväxlad bil. Kör 10-20 mil, byt olja igen. Om inte frihjulet är slitet så fungerar det nu.

    #106658
    per-erik n
    Deltagare

    Har bytt oljan tidigare utan effekt. Ska tvätta härnäst. Tack för tipset.

    #129407
    krister k
    Deltagare

    Lyfter en gammal tråd med en fråga;
    Går det att byta ut fotogenet mot diesel..?

    #129410
    alfamats
    Deltagare

    Och hur gick det?Hur ser drivknutskonstruktionen ut vs V4:an?.På V4:an jag hade så var drivknutarna så slitna att drivhubbarna vandrade ut och exakt samma senario uppstod./ Mats

    #129416
    jambo
    Deltagare

    Krister,

    Detta är köparen av din ”babyblue” 99:a -84 som jag hämtade hos dig för ca. 1 år sedan,
    med rosiga framdörrar, men å anda sidan så finns det ingen anledning att byta från fotogen till disel när det gäller att rengöra växellådan, kostnaden lysfotogen kontra diesel är minimal, du måste skölja ut lådan med en omgång vxl-olja efter detta i vilket fall som helst, detta före du fyller orginal olja i lådan.

    Mvh,

    #129432
    krister k
    Deltagare
    Jambo wrote:
    Krister,

    Detta är köparen av din ”babyblue” 99:a -84 som jag hämtade hos dig för ca. 1 år sedan,
    med rosiga framdörrar, men å anda sidan så finns det ingen anledning att byta från fotogen till disel när det gäller att rengöra växellådan, kostnaden lysfotogen kontra diesel är minimal, du måste skölja ut lådan med en omgång vxl-olja efter detta i vilket fall som helst, detta före du fyller orginal olja i lådan.

    Mvh,

    Ser man på, var det du?! Har du den kvar?

    Tack för svar, lysfotogen köper man väl på närmsta mack antar jag. :thumbup:

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng