Inget turbotryck 900S

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Inget turbotryck 900S

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Inget turbotryck 900S

  • Författare
    Inlägg
    • september 17, 2019 at 13:21 #463033

      Jag får inget turbotryck på min 900S och misstänker att det är vaccumklockan vid turbon alternativt någon kärvande led in i turbon. Finns klockan att få tag på ny? Vilket är vanligast?
      Hur fungerar det där med dragstången mm, är det en ventil inne i turbon som släpper förbi tryck?

        september 19, 2019 at 20:30 #463131

        Jag får inget turbotryck på min 900S….

        Hej!
        Hur mäter du, har du satt in tryckmätare?
        Vad innebär det, noll, alltså atmosfärstryck?

        Du är inne på membranet som manövrerar wastegaten, det är inte helt ovanligt att , på en “oskruvad” bil, låspinnen rostar bort/ slits ut och stången hoppar av wgns arm.
        Det skulle kunna resultera i liknande symptom.

        Mvh

        9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

          september 22, 2019 at 15:15 #463234

          Jag säger såhär, ingen respons av ökat laddtryck vid något varvtal. Detta jämfört med min förra 900 S som reagerade vid ca 2900 varv och då fick en märkbart ökad effekt. Nu lika seg som en 8 V kanske, minns inte riktigt hur de gick.
          Kollat vacuumklockan och den rör sig inte om man pumpar undertryck i den. Kan vara första felet. Om man kopplar bort klockan från turbon ska den ladda fullt då?
          Hävarmen på turbon som klockans armé ansluter på är utåtvinklad i axiell riktning, är det rätt?

            oktober 2, 2019 at 07:59 #463625

            Kollat vacuumklockan och den rör sig inte om man pumpar undertryck i den.

            Den skall röra sig utåt vid övertryck….

            9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

              oktober 15, 2019 at 15:38 #464123

              Får den alltså övertryck via slangen?

                oktober 23, 2019 at 08:38 #464352

                En turbomotor bygger på att man trycksätter insugssidan av motorn.
                Konventionell styrning av turbons grundladdtryck bygger på att wastegateventilen som släpper avgaser förbi turbinen öppnar något när önskat övertryck uppnås i kompressorhuset.

                Får den alltså övertryck via slangen?

                Ja.
                Och den slangens andra ände skall anslutas antingen direkt på kompressorhuset om det är en bil utan elektronisk laddtrycksstyrning…

                Mvh

                9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.