Installera Ignitor Saab 96 2T

Forums Modellspecifika forum 95/96 TT Installera Ignitor Saab 96 2T

This topic contains 6 replies, has 5 voices, and was last updated by 2010-09-06 20:35.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #22759

    bp_zoom
    Deltagare

    Hej!

    Är osäker på hur det ska kopplas!

    Först kopplade jag enligt bif bild, något suddig! Provade starta, men bilen var stendöd, ingen gnista. Hoppas inte ignitorn pajade…

    Nu har jag skarvat på två kablar från ignitor och dragit dem direkt till tändspolen.

    Svart kabel kopplad till minus på spolen.

    Skall röd kabel kopplas till pluspol på tändspole före eller efter förkopplingsmotståndet på 3 Ohm? (Har för en tid sedan bytt till Röd Boschspole med förkoppl.motstånd)

    Tacksam för all hjälp!

    Behöver få igång bilen till min brors bröllop…

    // mvh Jacob
    (Saab 96 1961)

    #162122

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Det finns en hel del på Internet om Ignitor. Jag gjorde en liten sökning på Google med ignitor instruction och det kom upp en del bl.a detta dokument.

    Lycka till!

    /B

    #162124

    rallysaaben
    Deltagare

    Jag har ignitor på min v4 och det är så enkelt som att röd ska direkt till + och svart direkt till – på tändspolen, inget annat. (på min v4 iallafall)

    #162142

    looser
    Deltagare

    Hej. Har också ignitors i min bil. Ett tips är att reläkoppla en separat matning till tändspolen för att eliminera risken för spänningsfall då ignitorerna är väldigt känsliga för det. Stötte på det problemet själv, tog en stund att klura ut. Som föregående skrev så är det så att röd till + på tändspolen, och svart till-. Vet ej men gissar att den bör kopplas före motståndet. Lycka till. Mvh Patrik

    #162153

    bp_zoom
    Deltagare

    Tack för svar!

    Kopplade antagligen fel första gången och brände ignitorn. Trodde man kunde använda jorden som finns inne i brytarplattan och samma plus som används till brytarspetsarna. Men något måste gått snett…

    Provade att starta bilen efter att kopplat som ni beskrivit, men motorn tänder inte en enda gång. Röd plus kabel blev duktigt varm.

    Finns det något sätt att mäta upp om ignitorn är hel?

    #162156

    rallysaaben
    Deltagare

    Ingen aning tyvärr!

    #162158

    Morten S.
    Moderator

    Jeg fikk brent i stykker ignatoren da jeg, på totakteren, koblet + til + på bensinpumpen.
    Jeg ble fortalt i etterkant at den burde vært koblet rett på + fra tenningslåset.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng