Instrument-strul, 9000 CSE

Forums Modellspecifika forum 9000 Instrument-strul, 9000 CSE

This topic contains 7 replies, has 3 voices, and was last updated by 2010-08-08 11:56.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

turbo-johan
    Deltagare

Har fått ett litet problem med morsans bil, en 9000 CSE 2,3t -98
    Rätt va de e så kan pictogramet (displayen under hastighetsmätaren) samt temp o bränsle-mätarna slockna när man kör. Ibland vaknar de till liv snabbt igen o ibland tar de längre tid. Det är väldigt olika.
    Ibland så kan det funka bra en längre tid, men ibland är det nästan som disco när det tänds o släcks hela tiden. Som sagt så händer det väldigt OREGELBUNDET.

Jag har testat att byta instrumentet, bara skiftade över hastighetsmätaren och pictogramet, men det är likadant fortfarande. Å en annan lustig sak. När den håller på att spöka så sätter den automatiskt (tydligen) en snittförbrukning på 0,81 l/mil.

Nån som har fundering på va det skulle kunna tänkas va för problem? Jag vet inte hur jag ska gå till väga längre, är tom på idéer.

jacke
    Deltagare

Är det själva belysningen som spökar eller är själva mätarna som lägger av? På min tändes och släcktes instrumentbelysningen hela tiden och testade att byta dimmern som styr styrkan på belysningen och vips så var problemet borta!
    Är det själva mätarna som lägger av är det nog nåt annat…jag skulle nog börja med att kolla jordpunkter, kan vara jordfel.

MVH
    Jakob

turbo-johan
    Deltagare

Belysningen funkar men det är själva mätarna som lägger av. Jordfel, jo det låter ganska troligt. Nån som vet vart instrumentet e jordat nånstans?

saabaero
    Deltagare

Är osäker på instrumentets jordpunkt men du kan ju alltid börja med den stora jordpunkten vid batteriet

turbo-johan
    Deltagare

OK.
    Jag har oxå märkt att när mätarna är döda så slår inte heller AC-kompressorn till, alltså kyler den inte som den ska. Man märker att kupéfläkten får jobba mycket mer. Tilläggas ska oxå att stora färddatorn (musbion) funkar felfritt, annars tycker jag den borde kunna ha nåt samband med detta. Eller?
    Om man slår lite hårdare med knytnäven uppe på instrumentbräde-locket så kan allt hoppa igång igen….ett tag sen slocknar de oftast igen.

Ursäkta en lite suddig bild, tog den mens ja körde, men såhär ser det ut:

jacke
    Deltagare

Kom och tänka på Bosse bildoktorn som alltid bruka fråga om det finns dragkrok på bilen när folk har mysko elfel..släpvagnskontakten korriderar ofta och orsakar diverse skumma elfel..kanske inte just ditt fel men värt att kolla upp.

Läste just också att det ska finnas en jordpunkt under vänster högtalare vid torpeden..den ska tydligen jorda instrumenten. Sen finns det säkert flera. Har haynes framför mig, ska se om jag kan få fram nåt mer ur elschemat.

Mvh
    Jakob

turbo-johan
    Deltagare
    Jacke wrote:
    Kom och tänka på Bosse bildoktorn som alltid bruka fråga om det finns dragkrok på bilen när folk har mysko elfel..släpvagnskontakten korriderar ofta och orsakar diverse skumma elfel..kanske inte just ditt fel men värt att kolla upp.

Ja, den har visserligen dragkrok. Kanske värt att testa me att spruta WD40 eller liknande i kontaktdosan o haka på ett släp och kontrollera.

turbo-johan
    Deltagare

Jag fick tips av en kompis att testa att byta ut musbion. Kan de va nån idé? Visst, klockan funkar ju men den styr ju andra funktioner oxå.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng