Instrumentbräda V4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Instrumentbräda V4

Detta ämne innehåller 7 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-12-13 17:55.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15248

    christopher h.
    Deltagare

    Hej! Mitt första inlägg på sidan även om jag sedan en längre tid tillbaka med stor behållning läst inläggen i forumet. Jag heter Christopher Hansson och är sedan en dryg vecka tillbaka glad ägare av en grön V4 95 av 1978 års modell.

    Snart ska bilen på besiktning och det är lite pyssel jag har för att få den att gå igenom. Vissa delar av instrumentbelysningen fungerar inte (vänstra instrumengruppen och blinkerindikatorn bl.a.). Hur tar man lättast bort instrumentbrädan eller finns det annat enkelt sätt att nå lamporna? Antingen har de lossnat från sina fästen eller så har själva glödlamporna lämnat in.

    Mvh
    Christopher

    #100880

    enor
    Deltagare

    Det är bara att sticka upp handen bakom brädan så når du lamporna. Men, instrumentbelysning behöver inte fungera för besiktningens skull, ej heller blinkerslampan. Det räcker att klickljudet funkar (blinkers måste indikeras med lampa eller ljud, både och behöver inte fungera).

    #100885

    emul
    Moderator

    Grattis Christoffer! Välkommen =) Får väl hoppas att man ser dig prutta runt i stan nån gång =)

    #100887

    Välkommen till gänget!
    Det ska vara gott om Saabar i Saabastan!!Dina problem med instr.belysningen KAN bero på att reostaten som reglerar styrkan på belysn. är sönder-mycket vanligt!Enklast är att koppla förbi den-du får visserligen max.styrka men det är inte störigt!
    MVH/KG med rötter i Linghem och Majelden.

    #100888

    emul
    Moderator

    Själv har man fastnat i Ramshäll..

    Christopher, vore trevligt att ta en titt på bilen nån gång.

    Har när jag funderar på det pillat på min kontakt också, du vet vilken det är va? Jag fattade inte vilken det var när jag köpte min.. Förstod sedan när jag körde i mörker och pillade på allt vad knappen var till, och att jag inte behövde krångla för att få ljus i panelen.. 😉

    #100889

    Jonathan
    Deltagare

    Det är, enligt mig i alla fall, väldigt bökit att komma åt de där smålamporna bakom mätarna. Jag monterar hellre bort mätarna så jag kan se vad jag gör. Det går naturligtvis fortare att inte göra det om du vet exakt hur det ser ut och vad du ska leta efter därbakom i mörkret. Tyvärr är det halvbökit att demontera mätarna också. Plocka ur handskfacket så har du bättre chans att se vad du håller på med. Lycka till!

    /Anders

    #100891

    christopher h.
    Deltagare

    Hej!

    Tack för alla svar! Jag har plockat bort handskfacket och pillade ut blinkern idag, lampan saknades (!). Ska försöka demontera mätarna vid tillfälle då det är ljust, ska även kolla reostaten nästa gång jag är vid bilen. Annars ägnade jag mig idag åt att byta kylarslangar, de gamla rackarna var torra och sköra med sprickor och vätskedropp som följd…

    Emil, skulle vara kul att se din bil med, den verkar vara i väldigt gott skick på bilderna. Min är i ”bruksskick”, lite rost här och var, skitiga textilier mm.

    /Christopher

    #100892

    marcus lonn
    Deltagare

    För också önska dig välkommen! Kul att se en Saab till i Linköping. Min kanske du får syn på lite då och då under vintern, har den som bruksbil, men den är i gott skick förutom att den är matt i lacken. 🙂

    /Marcus

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng