Forum › Klubbinformation › Träffar & andra aktiviteter › IntSaab 2009 Holland
- Detta ämne har 35 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2009-08-04 20:34 av .
- FörfattareInlägg
- 18 oktober, 2008 kl. 22:09 #18839
lars2t
DeltagareHej, alla. Vi var ett gäng som deltog i IntSaab 2008 i Lettland, vi blev bitna på Int-träff idén och bestämde oss redan på vägen hem att vi skulle åka även till Holland 2009.
Det var tänkt att vi skulle gå ut med detta som en inbjudan i Bakrutan nr 1 2009, men jag känner att vi behöver gå ut med detta redan nu när den yngre generationen så föredömligt har tagit initiativet och dragit igång diskussionen.
Detta skall förhoppningsvis inte ses som något försök att skriva någon på näsan, det hoppas jag verkligen inte, utan jag vill enbart informera och kanske komplettera det som D.Y.G har väckt. (F.Ö en mycket trevlig tanke att vi har en tillväxt i klubben.)
Det som har gjorts är att stugor har bokats upp på Ysselstrand camping, platsen där mötet kommer att hållas. Holländska Saabklubben har bokat up alla enklare stugor, (utan wc och dusch). Så det kommer nog att gå att få tag i billigare stugor via Holländska Saabklubben.
Det jag har gjort är att boka upp ett antal stugor, 4,5 och 6 bäddars med wc och dusch. Priset för dessa stugor är cirka 600 euro för 6-bäddars och något mindre för 5 och 4-bäddars. Kanske dyrt, men detta är i industrisemestern på dessa breddgrader.
Stugorna är bokade 7/8 – 14/8 2009.Stugorna hyrs ut fre-fre, så kostnaden måste slås ut på 7 dagar. Något som bör tas i beräkning när du planerar din resa ner. Detta är priset som dom kan göra, jag har försökt med att få helgpris, men icke.
Vidare så har vi löst funderat på väg och eventuella stopp på vägen ner. Vi har, efter att ha pratat med en medlem i Danska V4 klubben, funderingar på att besöka ett Danskt Saabmuséum och även övernatta på en camping i närheten. Detta ligger längst ner på Jylland, precis norr om gränsen till Tyskland. Ungefär halvvägs om du startar din resa halvvägs upp i landet.
Men inget är skrivet i sten. Vi har alla möjligheter att planera spännande resvägar och och stopp på vägen ner. Jag antar att det kommer vara dom som vill disponera stugorna hela veckan, då vi iaf betalar för dom. En del kommer inte kunna avsätta en hel vecka i Holland plus två dagar ner och två dagar upp, så jag ser det som troligt att det kommer att bli flera avresedatum.
Vår avsikt när jag bokade dessa stugor var att vi skulle få med oss så många som möjligt ner till Holland, allt ifrån Johan Jäderströms V4, som vi är taggade att se i Holland, till fina 9000.
Vi kommer naturligtvis att hålla öppet för dig som vill åka tvåtakt till träffen. Vi kommer att medföra reservdelar och verktyg och vi hoppas att vi blir ännu fler tvåtaktare till Holland än vi var till Lettland.Min tanke är att alla är välkommna att höra av sig till mig och överta ett stugnummer och ansvaret för denna, du betalar sedan direkt till campingen. Du ser själv till att fylla stugan och ta in pengar från dina medboende. Skulle det vara så att du är osäker på din engelska, tyska eller holländska så kan jag hjälpa till vid betalningen. Dom talar bättre engelska än vad vi gör så problemet ligger inte i Holland.
Just nu har jag 57 sängplatser varav 16 redan är tingade, hör av dig så snabbt du bara kan om du är intresserad av att nyttja någon av dessa stugor och bo med andra svenskar.
Du kan också ringa direkt till Ysselstrand camping och boka tältplats eller höra om det finns fler stugor. Ijsselstrand camping finns på nätet, med telefonnummer och allt.Jag kommer att hålla bokningen på dessa stugor intill maj 2009, då de måste vara betalda eller så länge det finns någon över, vilket nu kommer först.
Kom bara ihåg när du funderar, detta är industrisemestertider i Europa och det kommer mycket snart vara soprent på stugor eller hotellrum att hyra.
Jag ser fram mot spännande diskussioner om färdvägar och intressanta stopp på vägen. Jag måste slå ett slag för SMKs vägkarta över spännande och körglada vägar, något som jag hoppas snart kommer att finnas i Saabklubbens utförande.
Mvh Lars Mårtensson
18 oktober, 2008 kl. 22:34 #128999Dajje
DeltagareHej Lars!
Ni har kommit längre än oss i planeringen ser jag. Det var bra att du meddelade detta. Ni har ju redan genomfört något liknande, så ni har väl mer erfarenheter om detta. Blir dumt om vi arbetar på två fronter. Vi är dock villiga att hjälpa till så mycket som behövs för att det ska bli en kanonhelg. Vi vill verkligen se att alla Saab-modeller ska känna sig välkomna till Holland.
MVH
Den Yngre Generationen19 oktober, 2008 kl. 05:54 #129015mats a
DeltagareBorsta upp holländskan!
Läs mer här: Ijsselstrands hemsida
Har du engelskan och kanske lite tyska kommer du långt! Kom bara ihåg att ”v” uttalas ”f” som i tyskan” och ”g” är en riktig torrharkling. Dubbla vokaler är betonade. Och då är ord och uttryck som ”online boeken”, ”huurcaravans” och ”brochure anvraagen” helt begripliga.
Jag hade en universitetslärare i retorik en gång som hade tolvtimmarskurser i handelsholländska. Här är tolvminutersvarianten. Översätt denna text (som är hämtad från Ijsselstrands hemsida):
”De caravan is voorzien van: zitkamer, keuken, 2 slaapkamers, douche, 2 schuurtjes, vaste aardgas-,(winter)water- en rioolaansluiting. Inclusief inboedel (meubels, tv, schotelantenne, gaskachel, tuinmeubels etc.) Inclusief kosten jaarplaats 2008 en diverse heffingen.”
Facit: Jag tror att texten lyder: ”Husvagnen är utrustad med: vardagsrum (sittkammare!), kök, 2 sovrum, dusch, 2 garderober (schuurtjes = skjul, förråd), fast jordgas- vintervatten- och avloppsanslutning. Inklusive inredning (möbler, TV, parabolantenn (schotel = tefat), gasspis, trädgårdsmöbel (tuin = trädgård) etc. Inklusive årsplats 2008 och diverse skatter/avgifter).
Jag var tvungen att utan att ha läst holländska slå upp fyra ord. Då använde jag denna hemsida Gratis ordbok
19 oktober, 2008 kl. 06:55 #129018mats a
DeltagareDet förra inlägget hade ingen Saab-anknytning men nu blir det bättring: Du som har erfarenhet av dels utlandsbilande, dels långturer med gammel-saab: Vad ska man tänka på?
Bilande i Europa: Försäkringar, hälsovård, ekonomi, telefoni, vägtullar etc – något särskilt att tänka på här?
Långtur i Saab: Vilka delar ska/bör/kan man inte vara utan som reservdel om man kör olika modeller?
En artikel i Bakrutan, kanske? Hade jag haft kunskaperna skulle jag skriva den själv…
När jag skrivit frågan börjar förslag till lösningar dyka upp i huvudet. Här är mitt försäkringsbolags variant (pdf)
Dessutom; när jag googlade ”bila i Europa” traff jag på denna sida: Bila i Europa
18 december, 2008 kl. 18:11 #132112mats a
DeltagareLars M wrote:Min tanke är att alla är välkomna att höra av sig till mig och överta ett stugnummer och ansvaret för denna, du betalar sedan direkt till campingen. Du ser själv till att fylla stugan och ta in pengar från dina medboende.Jag läser om Lars fina initiativ och undrar nu: Om jag tingar en stuga, vilka önskar dela den (=kostnaden) med mig? PM:a mig.
18 december, 2008 kl. 19:51 #132113brandchefen
DeltagareTill Mats A och andra.
Se över dina försäkringar så de täcker de länder du ska till, Mats du verkar ha koll på det. Sak samma när det gäller sjukvård. När det gäller ekonomin brukar jag växla pengar till det lands valuta jag ska besöka så jag har en handkassa , inte så stor, sedan kör jag med kort. Telfoni , mobil , tänk bara på vem som står för kostnaden, och vägtullar , vad ska jag säga om dom ….kör eller undvik, det är upp till dig . Det finns alltid vägar.
Resevdelar tar jag aldrig med, det är aldrig just den delen som går sönder, det finns alltid hjälpande händer att tillgå, däremot en verktygslåda/väska är bra att ha med sig. Innehållet kan väl det sunda förnmuftet bestämma.
Mvh Ulf18 december, 2008 kl. 19:53 #132114Lustgasen
ModeratorVi den yngre generationen har ett litet förslag…
Karavanen börjar i Luleå/Arjeplog för de som kommer därifrån, och sedan vidare mot Umeå. Där , för att inte inlandarna eller kust-folket ska känna sig utestängda så bildar man två gäng ett som åker inlandet mot Östersund och hämtar ’Storebror’ och ett gäng som åker kusten.
Sedan åker kustgänget till Stockholm för att sedan exempelvis åka E4 mot Jönköping.. Antingen möter man inlandsgänget där i Jönköping eller så kan inlandsgänget åka via Stockholm och mötas redan där. Vilket som nu är bättre… (Fördel med att mötas i Jönköping kan vara att inlandsgänget åker via Värmland och kan kanske ragga upp någon där.. Det mesta beror på vilka som är sugna på att haka på?Vad anser ni andra?
Saab 93B -59 (Blå)
Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)19 december, 2008 kl. 07:00 #132125mats a
DeltagareMed all respekt: Efter att ha bilat både Skåne-Sörmland-Hälsingland och Skåne-Värmland-Hälsingland anser jag inte att det är en god idé att inlandsgänget ska dra sig så längt österut som Jönköping. Jag tycker att inlandsgänget kan använda 45:an men undvika E6/E20 (rak och säker men tråkig med gammelbil) och ta sikte på Helsingborg. Ett alternativ kan vara att ta sikte över Borås på 42:an och sedan snirkla sig ned. För gammelbilar innebär stora raka vägar ingen fördel tidsmässigt.
För ostkustgänget är E4:an optimal men ohyggligt tråkig (fra över östgötaslätten och genom smålandsskogarna (Vaggeryd-Värnamo-Ljungby… brr, bara tallhedar). Då kan rv 23 (Växjö – Hässleholm – Lund) vara ett alternativ.
Fler åsikter?
19 december, 2008 kl. 11:16 #132130emul
ModeratorMan kan också – om man tagit sig ner till Jönköping på E4an – åka Nissastigen neråt mot Halmstad. Då närmar man sig visserligen E6an men det finns så mkt vägar från Halmstad och neråt att det inte är nåt svårt att undvika förutom vissa korta sträckor!
För att slippa Östgötatråket kan man ju också ta gamla E4an, från Norrköping och neråt åtminstone. Förbi Gistad! =)
Jönköping – > Ljungby är pest vilken bil man än sitter i, likaså större delen av Östergötland. Det som är kul är det backiga partiet kring Gränna.
19 december, 2008 kl. 15:04 #132135benny900
DeltagareMats A wrote:Långtur i Saab: Vilka delar ska/bör/kan man inte vara utan som reservdel om man kör olika modeller?Fläktrem, eller rättare sagt remmarna som driver generatorer och pumpar. Egna tunga erfarenheter…
19 december, 2008 kl. 16:27 #132140per f
DeltagareJag brukar åka Halland-Hälsingland några gånger per år och numera så föredrar jag 26an. 45an ligger mig varmt om hjärtat, men det gör inte hastighetskameror och sådant. Man kan med fördel kombinera de två genom att byta till 26an vid Mora(eller är det Orsa?)
4 januari, 2009 kl. 17:49 #132915mats a
DeltagareOch hur gör vi sedan när vi är samlade i Skåne? Bron eller färja?
Bron: Kostnad (jan 09) 690 kr/bil enkel tur. Bropriser Fördelar: Vi kommer över i det tempo och i den mängd vi själva önskar. Kolonnkörning OK. Nackdelar: Dyrt och tidsödande. Många timmar bakom ratten genom Danmark (Vänta nu, är det en nackdel? Ja, vi hinner nog köra ändå, och många av oss har ett antal mil i backspegeln innan vi ens är på bron). Dessutom förutsätter detta ändå färja mellan Rødby och Puttgarten (alla ölköpare vet detta = punkt 10 i vägbeskrivningen). Resrutt Köpenhamn – Hamburg
Färja: Kostnad ca 900 kr/bil Trelleborg – Travemünde. Fördel: Vi vilar, äter och umgås på båten. Nackdel: Alla kommer kanske inte med samtidigt, det blir ett lotteri. Det tar 7,5 h. Kräver uppsamling på fastlandet. Tidtabeller TT-lines
22 februari, 2009 kl. 17:36 #136110ake o
DeltagareHur är läget med stugorna, finns det några platser kvar?
23 februari, 2009 kl. 19:01 #136192uffepuffe
DeltagareJag vet inte hur stort intresse andra har i rallycross. Men då stugan är betald hela veckan stannar våran stuga nog kvar för att besöka EM i rallycross helgen efter i hamburg.
23 februari, 2009 kl. 19:04 #136193lars2t
DeltagareHej, det finns ett par stugor kvar fyra och fem bäddars. Så är du intresserad så hör av dig via telefon eller PM. Du betalar själv till campingen.
Mvh Lars
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.