IntSaab 2009 Holland

Visar 6 inlägg - 31 till 36 (av 36 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 28, 2009 at 15:32 #143300

      Hej

      Tänker här forsätta de inlägg på denna sida som handlar om att resa utomlands vad man bör tänka på , ta med sig, karavankörning o.s.v.

      Som jag tidigare nämnt tar jag aldrig med mig reservdelar då det aldrig är just dom som går sönder jag tagit med , men en verktygsväska med ficklampa, buntband, silvertejp, hyllsnycklar, bits , skruvmejslar, hammare, tänger, handskar är bra att har. Förmodligen har jag glömt några vitala verktyg. Bogserlina och startkablar ingår väl i allas . utrustning

      För att ta reda på olika länders trafikregler googlar du in dig på respektive lands information.

      För karavan körning krävs olika saker beroende på antalet deltagare, men generellt är att planering, gott omdömme, omtanke och solidaritet krävs. Ni som inte vet vad omtanke och solidaritet är för något får slå upp det i en ordlista. Utrustning för karavankörning är mobiltelefon och tillhörande laddare, telefonlista över deltagarna , gärna GPS och aktuell kartbok.
      Regler för karavankörning kan vara föjande : Dela iförväg in resenärerna i smågrupper, bestäm vem som kör först och sist, håll den ordningen hela tiden, kör inte snabbare än att den lågsammaste bilen kan hänga med, det handlar ju inte om fortkörning utan alla ska kunna njuta av resan. Undvik motorvägar i den mån det går, det är inte speciellt kul att ligga under 100 knyck i nere i Europa . Vid regn och efter regn är det en konstant regndimma som ligger över motorvägarna.
      En annan bra anledning att undvika motorvägar är att det är dyrt att fika/äta vid dessa på rastställena.

      Just nu kommer jag inte på fler tips, men alla får gärna komplettera.

      Lycka Till och Njut av Er Semester !!!

      Ulf Stensson

        juli 28, 2009 at 19:15 #143309

        Hejsan!

        Jag är på plats i Holland för ett år och kan gärna hjälpa till ifall det är något ni undrar över eller vill ha fixat. T.ex. ifall ni vill att jag ska möta upp och lotsa er in eller om det behövs ordnas/kollas något lokalt som alltid är knepigt hemifrån Sverige. I allra värsta fall kan jag ju också åka in en bit i Tyskland ifall det är någon som behöver lina sista vägen in i mål. 😉

        Ett tips: De flesta holländska ställen tar inte Visa och Mastercard i kreditskortsväg utan föredrar Maestro. Tyskarna verkar också ha en aversion mot våra svenska kort och t.ex. Burger King och McDonalds tar inte kort alls i Tyskland (längs vägen jag åkte till Holland :). Undantaget är tankställen där de tar både Visa och Mastercard. Dock så har det strulat ibland i Tyskland med Visa-kortet eftersom systemen försöker använda pin-koden och det inte verkar funka. Att skriva på verkar alltid gå bra dock. Kort sagt: Ha med lite kontanter.

        Skicka PM eller ring mitt holländska mobilnummer som står listat i profilen ifall ni behöver något.

          juli 28, 2009 at 22:37 #143319

          vi är två bilar i trollhättan göteborg med ungefär samma färdplan

          JonasS wrote:
          Ja hörrni nu drar det ihop sig för träffen med 18 dagar kvar.. blir det inget med konvojkörning ner? nu måste väl så gott som alla bokat färjor o.s.v. i min v4a är vi tre som åker från hälsingland den 5e till varberg. sedan åker vi färja till grenå, en övernattning till är planerad i tyskland. Är det någon som tänkt sig ungefär samma väg? det är säkert roligast att åka några stycken ihop ifall något händer.

          MVH Jonas (D.Y.G)

            juli 31, 2009 at 07:09 #143397

            Jaha, tänk så det kan gå…

            På grund av orsaker som jag inte kan påverka tvingas jag vara tillbaka på jobbet den 10/8. Det betyder att jag inte kan köra ned som planerna ursprungligen var.

            Jag jobbar nu på att flyga ned på fredagen och åter på söndagen. Jag försöker få kontakt med org-kommittén för att se om någon amsterdambo kan hämta mig på Schiphol under fredagen.

            Mest för kännedom. Förhoppningsvis ses vi därnere. Kör försiktigt.

              juli 31, 2009 at 17:28 #143418

              när uffe tar upp ämnet ,ej mobil i bil endast handsfree annars dyra böter :lecture: :deal:

                augusti 4, 2009 at 20:34 #143569

                Alla som bryter mot detta betalar böterna direkt till Uffe, (som naturligtvis ser till att dom hamnar hos rätt myndighet)

              Visar 6 inlägg - 31 till 36 (av 36 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.