Irriterande ryckig gång 900i -88
- Detta ämne har 16 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2003-03-19 05:57 av
mattias hawee.
-
FörfattareInlägg
-
mars 4, 2003 kl. 12:37 #11869
Det började under min färd hemåt Karlstad i trakterna av Hallstahammar tog tankarna svängen in på stickspåret, f.n jag måste ha obalans på ett av mina hjul. Denna tanke satt kvar länge men det var något som inte stämde, vid motorbroms försvann ryckningarna… för att efter ca 10 sekunder jämn fart återkomma.
Stressad som jag var tog jag mig en titt runt drivaxlar och fälgar och konstaterade att där fanns det inget som kunde orsaka obalans och heller inga glapp. Svängde in på Saab i Karlstad för att höra om dom hade någon ide’. Detta besök resulterade i att killarna fick titta närmare på bilen och så här i efterhand känner man sig lite lurad och 500 kr fattigare. Besöket resulterade i att jag fick veta att jag kört omkring med 3:ans och 4:ans tändkablar skiftade och att tändstiften jag bytt till var fel. Att jag kört ca 100 mil och inte märkt något av effektförlusten är ett under… Dom ställde i alla fall in tändningen som redan stod rätt, men va f.n, nått skall dom väll göra för pengarna.
Nåja, vis av erfarenheten rullade jag in pärlan i garaget och började gå igenom slangar, kontakter, kabelskor, jordpunkter och så vidare. Men bilen har ju knappt rullat över 4000 mil så det finns inte mycket att anmärka på… Förutom att tomgången är låg vid mellantemperatur och hög vid normal arbetstemperatur samt att den har en något ryckig gång.
Uppgiven och desperat då bilen var tvungen att gå ett flyttlass så svängde jag in på Saab i Kungens Kurva och fick en tid redan nästa dag! Jag förklarade problembilden och lade till att bränslepumpen hade lite problem i långa vänsterkurvor när jag hade mindre än 20 liter kvar i tanken om det var så att detta kunde orsaka de andra problemen. Men sa också att detta inte var ett akut problem då jag trodde att jag själv kunde fixa den biten själv. Dom ville för säkerhets skull behålla bilen i två dagar så att de kunde ta den när de hade små tidsluckor att fylla.
När jag hämtar ut bilen så har dom satt tillbaka bränslereturen på bränslepumpen så att den inte hackar vid liten mängd bränsle, rengjort spjällhuset, ställt tomgången samt kollat taktometern (?). Glad i hågen och med garantier att bilen nu går som en klocka från killen som räcker över nycklarna startar jag bilen och kliver ur för att skrapa rutorna. Nu dröjer det inte länge förens varvet sjunker ner till omkring 600 varv/minut och jag tänker för mig själv att det var väll själva fa.., har dom inte testat bilen. Nåja, det var ju den ryckiga gången som var huvudproblemet så jag sätter mig i för att köra en sväng så att bilen blir varm. Mycket riktigt så var det min första tanke som var rätt. Dom hade inte provkört… 2811.- fattigare.
Nu känns det som jag har en vecka på mig att se över det hör problemet själv men jag känner att jag behöver eran hjälp och problemet med ryckningar verkar bli värre med milen.Problem 1: Tomgången ändrar sig med motortemperaturen i ordningen normal vid kall, låg, eller mycket låg vid mellanvarm motor och hög vid normalvarm motor. Tomgången är något ojämn.
Problem 2: Motorn går ojämnt, ryckigt verkar bli värre med att motorn når arbetstemperatur. Värst rycker den vid jämn motorvägsfart 110-120 km/h eller om man använder en lägre växel och håller 2400 varv/min.
De första åtgärderna, när jag köpte bilen, var att byta till vinterdäck tänddelar, olja, oljefilter, luftfilter och partickelfilter.
Jag har tittat igenom det mesta som jag har förstått mig på men jag har säkert missat något så ta med självklarheter.
Motorn är en 8-ventilare med katalysator.En liten krypare på problem skall jag slänga med samtidigt om det är någon som har ett klart svar: Varför blir det svårare och svårare ju närmare arbetstemperatur jag kommer att få i femmans växel utan att lyfta på backspärren?
Hoppas på svar gör
Christer
Har hatt samme problem to ganger på en tilsvarende bil (uten kat.) første gang forsvant det ved bytte av alle tennkabler + fordelerlokk. (Ser at du har byttet alle tenninngsdeler) Andre gangen forsvant problemet da jeg koblet ut rgs(?) ventilen. Men i og med at du har katalysator kan det vel også ligge i forbindelse med lambdasonden og føleren til denne.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2008 9-3 SC Aero ttid
2009 9-3 SC tidmars 5, 2003 kl. 12:34 #82958rgs – egr?
Tittade i min handbok från Haynes och där får jag läsa att man skall byta lambdasonden var 40 000 km, så det är väll då dags då jag passerade denna gräns för någon månad sedan. Fast jag har aldrig hört att någon av mina vänner bytt denna regelbundet, vad säger saab?/CJ
mars 12, 2003 kl. 17:33 #82959Mätte signalen från lamdasonden och konstaterade att kontakten där var dels lös och dels erjad så jag blev genast lite gladare. Renjorde och satte ihop den numera tajta kabelskon och se, problemet var kvar…
Signalen svajar i takt med den gång motorn presterar, så för att utröna om lamdasonden i sig förorsakade detta så lossade jag anslutningarna till tryckregulatorn som skall styras av denna signal via elektronikboxen. Problemet kvar, alltså får jag rota vidare.
Ett kanske glädjande men något oroande tecken är att gången blir sämre med tiden och därmed kanske felet blir mer uppenbart. Det senaste är att vid kraftig acceleration i svängar, och då vänster speciellt, så rycker det. Dock inte så kraftigt som när bränslepumpen missar att leverera soppa utan bara sådär irriterande att man undrar vad det är som händer.
Men vart skall jag rikta mina blickar nu?/CJ
mars 16, 2003 kl. 15:08 #82960Hej, har du kollat att kallstartsventilen inte krånglar.. att spridarna är OK.. ähh, vi säger Ventiler samt Hela insprutningen på en gång.. *ler*
Spridare brukar juh ärja igen ibland.. och har bilen gått långt så är det juh viktigare att kolla dem..
och .. har du kallstartsventil.. så kan den juh oxo .. dryga sig och kanske skicka på lite mera soppa.. och det blir juh knappast bättre om motorn blir varm…
bara några ideer..mars 17, 2003 kl. 07:39 #82961Jag har aldrig funderat på kallstartsventilen då den rycker men i övrigt går fint. Visst finns det en tendens till att den får lite mycket soppa när den är kall men stiften ser snarare ut som om det går magert…

Jag får nog ta alla delar för sig och kolla funktion och skick, så varför inte börja med spridarna.
Hur kollar man boxen på dessa modeller? jag har det mesta i utrustning då det gäller elektronisk felsökning så ös idéer.
/CJ
mars 17, 2003 kl. 09:39 #82962En ide kan vara att söka på nätet.. finns säkert någon som tar upp detta ganska ingående.. en annan sak kan vara att ta reda på om någon kanske äger några serviceböcker te din model från någon serviceverkstad, där bör du kunna kolla kanske om det står nått om det ..
hadde ett gäng sådanna te min gamla 99’a kommer jag ihåg.. stod MYCKET matnyttigt i dem.. 
/Mattias
mars 17, 2003 kl. 09:46 #82963Fram till mitten av -80 har jag hittat verkstadshandböcker men det kanske finns någon som vet vart det finns att få tag på till min -88?
/CJ
mars 17, 2003 kl. 10:00 #82964Kanske finns utlagt på internet ? skulle vara svårt att finna iofs.. då Copyrightlagen finns oxo =)
En annan sak du kan göra.. kanske att finna någon Saab Verkstad i närheten och fråga om . han är hygglo att dela med sig antingen av sin erfarenhet eller sina böcker. .)
Du skrev även om 5’an på din växellåda.. kan det vara arbetstemeraturen sum gör det .. kanske.. Iofs så borde det juh gå enklare att få i växlarna när den är VARM..
ähh glöm det =)/Mattias
mars 17, 2003 kl. 10:48 #82965Ja du, växellådan är ett kapitel för sig och inte en allt för lätt nöt att knäcka. Men visst borde det vara värmen som ställer till det, fast det verkar som om växelläget flyttar på sig så att jag måste lyfta backspärren när den är varm. D.v.s. att det blir inte trögare att få i eller ur växeln det är bara det att jag inte når läget för femman utan att lyfta spärren.
I det här fallet gissar inte jag något då problemet funnits på bilen sedan den varit ny och Saab i Skärholmen har gått bet på detta sedan dess./CJ
Anonymmars 17, 2003 kl. 16:15 #82967Ryckig gång på min 9000 handlar alltid om slarvigt rengjort insugningsrör. På min bil syns ingen skit därstädes men man måste tvätta noggrant med trikloretylen, eller med speed-clean enligt SAAB. Alltså gör rent en gång och sedan en gång till.
Växellägen justeras via fixtur och verkar enligt min VB svårt, utan fixtur ännu svårare. I Västberga finns enligt insideruppgift Saabs verkliga växellådsproffs, låt honom fixa detta.
mars 17, 2003 kl. 20:03 #82968Citat:
Ursprungligen postat av Johan L:
[qb] Mattias…. en till Rimbobo? Jag som trodde att jag hade ensamrätten!

Det är inte du som bor i ”vibybacken” under vattentornet?
Mvh Johan [/qb]
Hehe, är man såå känd.. Trodde inte jag

Japp, jag bor i Bananhuset under vattentornet, på Vibyvägen..
vem är du själv ? nån jag sätt / känner ?? vet ej nån som äger en 99’a samt 900
i dom områdena /Mattiasmars 17, 2003 kl. 20:15 #82969Citat:
Ursprungligen postat av Johan L:
[qb] Mattias…. en till Rimbobo? Jag som trodde att jag hade ensamrätten!

Det är inte du som bor i ”vibybacken” under vattentornet?
Mvh Johan [/qb]
Hehe, får svara på detta en gång till tror jag .. jag tippar på att du menardet Gråa Huset .. som det står en del Saab 9000 utanför ibland + en del 2-taktare stod där ett tag förut oxo ..
NEJ det är Inte jag … se ovanstående svar
men jag ser hans hus därifrån jag bor =)Hej igen!
Ja vi kommer ju av tråden lite nu men men…

Nej det var inte det gråa huset jag tänkte på med tanken på att det inte fanns nån 900:a där… Han verkar däremot va en saabfantast… såg igår att han tagit hem en 96:a som hade lite racingutstyrsel… Tänkte på lite längre upp i backen där det är ett nytt par som flyttat in med en BMW och en saab 900c som nyss är införskaffad…
Så du bor i bananhusen… Du har aldrig hållt hus hos kalle svensk som har sin verkstad i nere i backen ungefär där snubben som har 9000 bor? Brukat kolla till ifall det är några saabar på rep där…..
Själv så bor jag i Västertorp/Dianavägen Saaben står avställd i garaget iväntan på att jag får körkort….

Vi kanske ses! Ska hålla ögonen öppna…

Mvh Johan Larsson (som ber om förlåtelse för att vi kom av med ämnet)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.