J-la dragkrok-hur gör man?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / J-la dragkrok-hur gör man?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / J-la dragkrok-hur gör man?

  • Författare
    Inlägg
    • december 7, 2006 at 17:31 #15218

      På måndag ska 900-an besiktigas.Men jag får inte av dragkroken!Sitter jag bakom bilen så finns ett fjädrande “vred” på höger sida.Skruvas det utåt så låses det,inåt så kan vredet dras utåt.Kroken kan då skjutas i bilens längsriktning men inte tas av och inte heller vridas!! Tacksam för hjälp! MVH/KG

        december 7, 2006 at 17:44 #100708

        Om det är Saabs originaldrag och det fungerar som det skall bör du kunna göra så här:

        Använd brytjärnet som medföljer draget. I ena änden avslutas det som en tvåbent gaffel. Gaffeln passar bakom vredet. Se till att vredet löper fritt och bänd med brytjärnet så att vredet når sitt yttersta läge, dvs maximalt till höger.

        Tryck in dragstången en bit och pröva att vrida samtidigt. Efter lite lirkande bör du kunna dra ut dragstången.

        Är tyvärr 43 mil från egna bilen så jag kan inte gå ut och dubbelkolla.

          december 7, 2006 at 18:34 #100710

          Tack för svar Martin! Japp,det är ett orig. Saab-drag!Precis så där har jag gjort, men det verkar som om vredet ej går tillräckligt långt ut! Allt är löst och fint men det känns fel i alla fall.Provar igen i morgon annars blir det ett verkstadsbesök!
          Ha det bra var du nu befinner dig! MVH/KG

            december 7, 2006 at 18:36 #100711

            Jag hör för mig att man ska trycka kroken endera uppåt eller nedåt samtidigt som man vrider på vredet.. Fast det kanske bara är på de nyare krokarna…

            Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
            Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
            Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
            Saab 9-3 Vector SC ´09

            Skämsbil:
            Audi A6 Avant

            Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

              december 8, 2006 at 16:49 #100737

              Kroken är lös!!Låsvredet ska dras ut till max,kroken skjutas in och vridas till vänster-klart! Mitt problem var att kofångaren tog emot, men med lite j-lar anamma trycktes kulan in någon cm. i kofångaren och VIPS!
              Hej och tack! /KG

                december 8, 2006 at 16:52 #100738

                Jag brukar alltid använda brytjärnet, då vet jag att vredet “går i bonn”. Trilskar kroken kan man använda tillgänglig kraft att lirka med kroken.

                  Anonym
                  december 20, 2006 at 22:19 #101060

                  Hej K-G!
                  Hoppas att det gick bra på besiktningen?
                  Vi hörs av ang. lackeringen.
                  K-G.3

                    Anonym
                    december 20, 2006 at 22:23 #101061

                    Ja jag vet, skall ordna en E- mail hemma också
                    Vi hörs av K-G 3

                      december 30, 2006 at 17:18 #101332

                      Ot: Vart kan man få tag på ett sådant brytjärn. Har nämligen en SAAB 900 dgrag på min Firebird och det är ett rent h*vete att plocka dän kroken utan detta.

                        december 30, 2006 at 17:41 #101333

                        Hetaste tipset är att kolla i bakluckan på Saabar med likadant drag på skrotarna. Brytjärnet ligger i en svart textilpåse märkt Saab.

                        Tyvärr kan jag inte ta mått på mitt brytjärn just nu, eftersom bilen står på vinterförvaring.

                          december 30, 2006 at 21:56 #101348
                          Martin wrote:
                          Hetaste tipset är att kolla i bakluckan på Saabar med likadant drag på skrotarna. Brytjärnet ligger i en svart textilpåse märkt Saab.

                          Tyvärr kan jag inte ta mått på mitt brytjärn just nu, eftersom bilen står på vinterförvaring.

                          Hum.. ett tips så gott som något.. att man inte tänkte på det? Om inte annat så borde det rimligtvis finnas som reservdel på SAAB

                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.