J-la dragkrok-hur gör man?

Forum Modellspecifika forum OG900 J-la dragkrok-hur gör man?

Detta ämne innehåller 10 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-12-30 21:56.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15218

    På måndag ska 900-an besiktigas.Men jag får inte av dragkroken!Sitter jag bakom bilen så finns ett fjädrande ”vred” på höger sida.Skruvas det utåt så låses det,inåt så kan vredet dras utåt.Kroken kan då skjutas i bilens längsriktning men inte tas av och inte heller vridas!! Tacksam för hjälp! MVH/KG

    #100708

    Martin
    Deltagare

    Om det är Saabs originaldrag och det fungerar som det skall bör du kunna göra så här:

    Använd brytjärnet som medföljer draget. I ena änden avslutas det som en tvåbent gaffel. Gaffeln passar bakom vredet. Se till att vredet löper fritt och bänd med brytjärnet så att vredet når sitt yttersta läge, dvs maximalt till höger.

    Tryck in dragstången en bit och pröva att vrida samtidigt. Efter lite lirkande bör du kunna dra ut dragstången.

    Är tyvärr 43 mil från egna bilen så jag kan inte gå ut och dubbelkolla.

    #100710

    Tack för svar Martin! Japp,det är ett orig. Saab-drag!Precis så där har jag gjort, men det verkar som om vredet ej går tillräckligt långt ut! Allt är löst och fint men det känns fel i alla fall.Provar igen i morgon annars blir det ett verkstadsbesök!
    Ha det bra var du nu befinner dig! MVH/KG

    #100711

    lsoderlund
    Deltagare

    Jag hör för mig att man ska trycka kroken endera uppåt eller nedåt samtidigt som man vrider på vredet.. Fast det kanske bara är på de nyare krokarna…

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #100737

    Kroken är lös!!Låsvredet ska dras ut till max,kroken skjutas in och vridas till vänster-klart! Mitt problem var att kofångaren tog emot, men med lite j-lar anamma trycktes kulan in någon cm. i kofångaren och VIPS!
    Hej och tack! /KG

    #100738

    Martin
    Deltagare

    Jag brukar alltid använda brytjärnet, då vet jag att vredet ”går i bonn”. Trilskar kroken kan man använda tillgänglig kraft att lirka med kroken.

    #101060

    anonymous
    Deltagare

    Hej K-G!
    Hoppas att det gick bra på besiktningen?
    Vi hörs av ang. lackeringen.
    K-G.3

    #101061

    anonymous
    Deltagare

    Ja jag vet, skall ordna en E- mail hemma också
    Vi hörs av K-G 3

    #101332

    hotrodder
    Deltagare

    Ot: Vart kan man få tag på ett sådant brytjärn. Har nämligen en SAAB 900 dgrag på min Firebird och det är ett rent h*vete att plocka dän kroken utan detta.

    #101333

    Martin
    Deltagare

    Hetaste tipset är att kolla i bakluckan på Saabar med likadant drag på skrotarna. Brytjärnet ligger i en svart textilpåse märkt Saab.

    Tyvärr kan jag inte ta mått på mitt brytjärn just nu, eftersom bilen står på vinterförvaring.

    #101348

    hotrodder
    Deltagare
    Martin wrote:
    Hetaste tipset är att kolla i bakluckan på Saabar med likadant drag på skrotarna. Brytjärnet ligger i en svart textilpåse märkt Saab.

    Tyvärr kan jag inte ta mått på mitt brytjärn just nu, eftersom bilen står på vinterförvaring.

    Hum.. ett tips så gott som något.. att man inte tänkte på det? Om inte annat så borde det rimligtvis finnas som reservdel på SAAB

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng